Ta bort triangel-märkning??

Re: Försäkringsbolag

Du har gjort bort dig i mina ögon och att leta rätt på billig utrustning i Sverige, skylla på att det tillkommer portokostnader vid postorder eller att tacka mig för tips om billiga produkter gör knappast dina uppgifter mer korrekta. Faktum är att det tog mig 5 minuter att motbevisa dina prisuppgifter utan att ha några kunskaper om irländska lågpriskedjor. Varför skulle jag lita på övriga uppgifter, du har uppenbarligen inte talat sanning här?
 
Kloka ord, hur stor "djurvän" man är och vad man är beredd att lägga ner på en häst i tid och pengar beror inte bara på djursynen utan beror till väldigt stor del på ens sociala och ekonomiska resurer samt hur man bor.

Det är ganska svårt att trösta ungen som inte får åka på lägerskola med att pengarna går till veterinär åt mammas häst, det funkar liksom inte. Till slut kan det ju bli så att man får välja mellan medicin till barnet eller hästen och då är det absolut inte hållbart.
 
Jag har en sjukpensionerad haghäst (dock inte triangelmärkt eftersom jag vill ha kvar veterinärvårdsförsäkringen utan restriktioner). Det kostar mig 55-60000kr om året. Då räknar jag in allt, även bensinkostnader till och från stallet som blir ganska stora (ca 2000/månad) då jag har en bit att åka eftersom jag vill ha stor hage. Det tar en del timmar att sköta hästen eftersom vi hyr stall och sköter allt själva, en standarddag tar bara bilåkandet till och från stallet totalt en timme och tjugo minuter. Jag har inte råd att ha en häst till, men hästen kostar inte heller mer pengar än han gjorde som frisk. Så det finns folk som har inackorderad pensionärshäst.
 
Re: Försäkringsbolag

Arligt talat sa forstar jag inte vad du pratar om?! Visst var det ett billigt schabrak du hittade, det sa jag ingenting om. Daremot var det faktiskt en ovanlighet. Hastgrejer ar mycket dyrare pa Irland och aven i England, det ar nagonting som de flesta faktiskt vet om. Ga in i en ridsportsbutik nagonstans i Sverige och da ser du att sakerna som ar tillverkade pa Irland och i England ar mycket dyrare an de som ar tillvekade i Sverige eller resten av EU.
Jag tycker att jag bevisade detta nar jag papekade for dej att transet inte saljs med tyglar, och att tyglarna kostade nagonstans mer an 20 euro. Vilket gor att de billigaste transet du hittade faktiskt kostar ca 500:- svenska kronor. Och det kallade irlandarna for ett budget-trans.

Arligt talat sa struntar jag i om du tror mej eller inte. Det ar bara att komma till Irland och inspektera om du vill. Du far jattegarna aven ringa till min veterinar och fraga vad han tar betalt for butta. PM:a om du vill ha telefonnummer. :idea:

Jag forstar inte vad du har for problem med mej?? Vad har jag ljugit om?? :confused: :confused:
 
Re: Försäkringsbolag

Och VAR har du fått de uppgifterna ifrån?????

Den uppgiften fick jag fran forra agaren. (Efter att jag startade denna traden). Jag kom ihag att hon pratade om att hon borde ha havt t-markningen pa hasten, nar han rontgades ren och frisk. Sa jag ringde och fragade hur hon hade gatt till vaga osv. Hon berattade att hon hade pratat med forsakringsbolaget och att de kunde hava t-markningen, men ville ha utbetalningen pa 85.000:- svenska kronor tillbaka betalat. Att hon inte hade 85.000:- att spendera pa hasten sa att det fick vara. Men hon kanske ha fatt det helt bakom foten.

Jag fick for mej att det gick att hava en t-markning om man veterinarbesiktigade hasten frisk, samt gjorde en overrenskommelse med forsakringsbolaget. Men jag kanske har fel, och i sa fall ber jag ursakt om det.
 
Re: Försäkringsbolag

Har ni ingen import av hästgrejor? Billiga grejor här är ofta inte tillverkade inom EU överhuvudtaget.
Ser att du måste köpa butta direkt av vet.
PL
 
Re: Försäkringsbolag

Hastgrejer ar mycket dyrare pa Irland och aven i England, det ar nagonting som de flesta faktiskt vet om.

Jag får Ride Away katalogen och en till (som jag nyss glömt vad den heter) hemskickade. Och även när pundet ligger som dte ligger (dvs högt mot svenska kronan) så är en hel del grejer MYCKET billigare än jag kan finna i Sverige?
 
Re: Försäkringsbolag

Den uppgiften fick jag fran forra agaren. (Efter att jag startade denna traden). Jag kom ihag att hon pratade om att hon borde ha havt t-markningen pa hasten, nar han rontgades ren och frisk. Sa jag ringde och fragade hur hon hade gatt till vaga osv. Hon berattade att hon hade pratat med forsakringsbolaget och att de kunde hava t-markningen, men ville ha utbetalningen pa 85.000:- svenska kronor tillbaka betalat. Att hon inte hade 85.000:- att spendera pa hasten sa att det fick vara. Men hon kanske ha fatt det helt bakom foten.

Jag fick for mej att det gick att hava en t-markning om man veterinarbesiktigade hasten frisk, samt gjorde en overrenskommelse med forsakringsbolaget. Men jag kanske har fel, och i sa fall ber jag ursakt om det.

Ja, det där är inget som ette nda bolag gör idag, och enligt uppgift har de heller aldrig gjort det/haft det som policy heller.
 
Re: Försäkringsbolag

Har ni ingen import av hästgrejor? Billiga grejor här är ofta inte tillverkade inom EU överhuvudtaget.
Ser att du måste köpa butta direkt av vet.
PL

Jovisst finns det import, men om ni klagar pa Borjes kvalitet pa grejerna, sa vill ni verkligen inte ha dessa. Det finns en lagprisbutik utanfor Dublin, de saljer bade bra och daliga saker. Man maste verkligen veta vad man vill ha nar man gar in dar.
De brukar aven ha ett "stand" pa de flesta stora tavlingar. Tacken och sa ar de helt ok med, men transen ar ju inte ens att leka med. Det kan vara helt olika langder pa sidostyckena, kakremmen kan vara jattelang och pannbandet jattekort pa samma trans, osv. Tyglar som gar sonder nar man anvant dem ett par ganger. Oj, det ar sadan skit!! :crazy: :o

Mediciner till hast kan jag inte kopa av nagon annan an veterinaren. De brukar dock ha en butik som man kan ga in pa, men de skriver ner vad man far och hur mycket man kopte.
Avmaskningar och sadant kan jag enbart kopa av veterinaren, eller speciellt utvalda butiker. De butikerna maste ha minst en anstalld som ar utbildad inom veterinarvard. De storsta ridsportsbutikerna brukar ha nagra avmaskningar, men de saljs alltid bakom kassan. Och snackar vi priser sa betalar jag nagonstans mellan 10-25 euro. Den 10 euron ar inte speciellt bra, och det star till och med pa tuben att om man misstanker att hasten har mycket mask att man inte ska anvanda den. :eek: :D

Sa visst finns det lagpris import, men det ar ingenting att ha. Irland importerar annars en del markesvaror. Eftersom lagpris-grejerna ar sa daliga, har nastan alla markes-grejer, da det inte finns nagon mitt emellan marknad. Jag skulle vilja se nagonting som liknar Hooks 'Gold Medal' sortiment pa Irland, men tyvarr. Jag har vid otaliga tillfallen sagt att jag ska oppna en butik, men jag tror att jag lamnar det till nagon annan nar det verkligen kommer till skott.

Jag koper MYCKET begagnade grejer nar jag ar i Sverige pa besok. Eller sa koper jag fran annonser och skickar det till mina foraldrar. Mina foraldrar moter da och da transportbolaget jag anlitar for att kora ut hastar och ponnier till Sverige, sa far de ta med sej ett par kartonger till mej pa vagen hem. De ar alltid hjalpsamma.
Begagnad marknad ar inte att prata om pa Irland, for det finns det ingen.
Dessutom betaller jag fran Hooks varje ar. Hooks har sparat mej massiv med pengar. :bow: :bow:
 
Men då ställer man det i en annan dager, det finns ju flera scenario.

Om jag har 1 häst idag som kostar x kr, och det priset är konstant vid t ex t-märkning, men väljer slakt och skaffa ny häst, det är det jag absolut inte skulle göra.

Men om däremot jag inte hade råd med x kr längre är det en annan sak, oavsett om hästen är frisk eller t märkt hade jag ju varit tvungen att göra mig av med den.

Om sen en t märkning inneburit att kostnaden ökat så mycket att jag inte haft råd så är det förstås samma sak. jag har kanske råd med x men inte med x+y..
 
Re: Försäkringsbolag

Det är väl klart att en del grejer är billigare än i Sverige? Och en del är säkert dyrare också....

Gud sicken tråd.
 
Om jag har 1 häst idag som kostar x kr, och det priset är konstant vid t ex t-märkning, men väljer slakt och skaffa ny häst, det är det jag absolut inte skulle göra.

Och det är då jag som tidigare frågar dig om din situation, som jag nämner ovan så är det helt olika förutsättningar beroende på egna hur ens liv ser ut. Den som behåller en ickebrukbar häst har vad jag noterat antingen gott om pengar eller gott om resurser (typ egen gård/stall). Det är vanligen folk som har har förutsättningar att utan alltför stort ingrepp i det övriga livet som anser det uteslutet att avliva hästar som inte lider.
 
Jag ska svara på dina frågor, men har en motfråga, andemeningen med att inte ta bort en häst för att skaffa en brukbar.. du håller inte med om den? Jag har full förståelse för att man avlivar en trotjänare om man inte har råd, tid etc, men inte för att skaffa sig en ny häst Det hade inte jag gjort.


Se nedan för svar:

1. Hur mycket rörliga kostnader har du i månaden (hela året inklusive allt) för en häst som inte används.

ca 1000 per häst/månad räknar jag med (vet, skoning/verkning material, exkl foder och stallplats, försäkring)
2. Hur stor del av din familjs disponibla inkomst efter att ha betalt boendekostnaden är detta?

ca 6% (endast boende kostnad räknad, inte mat, bensin etc..) Ska tillägga att vi är 3 vuxna och 1 barn

3. Hur mycket extra tid om dagen tar det att sköta om denna häst?

1 timme i snitt

4. Har du råd att ha flera hästar 1,3,5,10?

Jag har 2 med 2 år i ålderskillnad.
 
Om jag hade haft dina förutsättninga hade jag lätt behållt en icke brukbar häst. Givetvis håller jag med om andemeningen i att inte ta bort en kompis bara för att man inte har nytta av den längre, tyvärr funkar det inte in i verkligheten för mig.

Skulle min häst inte att gå att rehabilitera från sin spatt så kommer hon i tid ta mig ca 2h om dagen sommartid 5-6 mån, (varje dag hon har eksem som visserligen för närvarande inte är speciellt vårdkrävande men resor tar också tid) och detta i kanske 10-20 år. Vintertid kan jag komma undan med färre besök och skulle i teorin kunna flytta henne till en billigare stallplats/lösdrift (=längre hemifrån). Hästen kostar mig 30.000-35.000 om året lågt räknat vilket är en betydande del av min disponibla inkomst.

Jag är inte beredd att lägga ner detta på hästen varken i tid eller pengar, ett tag skulle det nog fungera men i slutändan skulle mitt intresse förbytas mot att vara en plikt. Tilläggas kan att det rör sig om en islandshäst, hade det varit ett halvblod hade man i stockholm nästan kunnat fördubbla kostnaden rakt av. Det skulle förvåna mig om det skulle finnas många som är beredda att ha häst på dessa vilkor, däremot så är nog de flesta positiva till att ta hand om sin vän om de ändå varit bundna av andra hästar och kostnaden ligger på din nivå.

Sätter man in detta i sammanhanget att rehabilitera triangelmärkta hästar och att folk vill få sina hästar utdömda så får man större förståelse för de som inte är beredda att låta en häst vila i 12 månader för att den eventuellt ska komma att klara av att komma tillbaks på samma nivå. Det är en sak om chansen är hyfsat stor, men någonstans går smärtgränsen för de flesta. Väger man sedan in hästens eventuella lidande och ökade kostnader i samband med sjukdomen så ger de ytterliggare felr dimmensioner. Världen är inte alltid svart och vit utan oftast finns det en gråskala.
 
Jag förstår din poäng och jag köper att det finns särskilda undantag. Men, jag har valt att skaffa 2 hästar, med intentionen att ta hand om dem tills deras dagar är över. Om mina förutsättningar ändras så att det inte är möjligt så få man självklart anpassa sig till sin nya situation.

Men det jag inte tycker om, är när man inte har den inställ ningen när man skaffar sig en häst, utan man räknar kallt med att byta ut sin kompis när den inte duger längre.

Krasst kan man säga, tar vi bort den ekonomiska biten som du beskriver här, och du hade gjort dig av med din häst för den inte var ridbar och du inte tyckte du fick ut något av det (bara för det känns som en börda) Ja, det tycker jag är fel
 
Krasst kan man säga att den ekonomiska biten alltid finns och den går inte att trolla bort och jag är övertygad om att majoriteten är fullt beredda på att "byta ut sin kompis när de inte duger längre". Och bland de få som verkligen fullföljer att behålla hästen hela dens naturliga livet ut så har troligen så gott som alla god ekonomi eller eget stall. De hästar man behåller är gissningsvis nästan bara trotjänare som varit i familjen i många år och får njuta av livet och pensionen några extra år. Visst finns det undantag men troligen så gör den absoluta majoriteten fel i dina ögon, din intsällning är säkert väldigt vanlig i teorin, men när det väl gäller så ser verkligheten förmodligen väldigt anorlunda ut.
 
Vi har en pensionär som bara går och dräller men vi har förutsättningar att ha det så. Han sköter sig i stort sett själv och är nöjd med det ;) Vi har plats och eget bete och eget foder osv.

Vi skulle säkerligen inte kunnat ha kvar honom om vi hyrt stallplats.

Så visst är det främst förutsättningarna som avgör och jag moraliserar inte över att folk tar bort hästar som inte kan användas längre.
 
Kanske det är som du säger, jag kan bara utgå från mig och mina känslor kring detta.

Jag kan inte förstå att man resonerar på annat sätt det finns inte i min lilla värld, det är hela grejen..

Mina pållar ska skrota hos mig tills de lämnar denna planet, om förutsättningarna tillåter det.

Så resonerar jag om alla mina djur och har alltid gjort, även när jag pluggade och hade både katt och häst.

Min 70 åriga faster har 5 travare, varav 4 över 20, de går bara och skrotar och de får de med all sannolikhet göra det tills faster inte kan mer, eller de kolar vippen... Det är min förebild..
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 633
Senast: maddie202
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 189
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp