Ta bort triangel-märkning??

Re: Försäkringsbolag

Nu är stoet ok. Frågan är hur hon mår sista månadertna i nästa dräktighet. Men skulle någon kolla henne nu så, tja hon mår ok där hon stapplar runt i hagen. Men nästa dräktighet får vi se vad som händer.


Jag skulle vilja ha en kompletterande triangelmärkning. En som även sa att man inte får avla på hästen. De hästar som triangelmärks pga skada är helt ok att avla på, men hästar som märks pga annat har inte i avel att göra och borde kanske få två trianglar eller nåt? "Endast för sällskap"? :confused:
 
Re: Försäkringsbolag

:bow: Och sådant har jag givit som exempel på i tidigare inlägg, tragiskt är vad det är.
 
Re: Försäkringsbolag

Är det gamla sättet (innan t-märkningen) att föredra? Att försäkringsagenten eller vet kommer och slår ut hästen innan pengarna betals ut. Det finns ett historiskt skäl till att man säger att en häst "slås ut" och det är inte specifikt knutet till Sverige.

Skälen till att du inte ser så många t-märkta hästar i andra länder är nog följande:
1) fler hästar saknar livförsäkring (i många länder är utbudet av billiga hästar större och du betalar inte hur mycket som helst för att skydda en investering på 800-1 200 pund, ett ganska vanligt pris i annonserna i min engelska favvotidning Horse&Rider)
2) livförsäkrade hästar som döms ut slaktas i högre utsträckning (för att undvika försäkringsbedrägerier i form av mirakulösa tillfrisknanden och ston som råkar skada sig precis när tävlingskarriären är över)

Hur fungerar din irländska försäkring? Vad krävs för att du ska få ut livvärdet?
 
Re: Försäkringsbolag

Jag har också ett sånt sto. Hon T-märktes får flera år sen för en sparkskada i ett framknä.

Jag köpte henne för 2 år sen för att ha som avelssto, då var hon helt ohalt och t o m röntgad efter T-märkningen. Hon kompenserade lite när hon tränades men hos mig har hon bara blivit promenadriden så det märktes inte alls först.

Nu har hon just fått sin andra fölunge hos mig, och de sista 2 månaderna i dräktigheten har hon var JÄTTEhalt. Jag lider mkt med henne. Tror att hon blir bättre nu när hon blir lättare, å andra sidan måste hon ju röra sig mer i hagen.

Risken är att hon faktiskt kommer att få butta (nej, inte butta med det där andra godkända preparatet, för hon har inget i sitt pass än) om det inte blir bättre (iaf om det blir sämre).

Men hon kommer INTE att betäckas i år, utan åker till Trapalanda så fort fölis är avvand i höst.

Lite moral får man allt ha som hästägare, hur perfekt hon än är som avelssto och hur mycket jag än älskar hästen.
 
Re: Försäkringsbolag

Tillåt mig tvivla, ja jag vill faktiskt gå så långt som att du antingen ljuger eller inte kollat upp, varför i hela fridens namn skulle just fenylbutazon vara dubbelt så dyrt på Irland som i sverige,

Det dar var en av de varsta forolampningarna jag har fatt i hela mitt liv. Du kallar mej inte bara for lognare, utan aven for att vara helt dum i skallen. Vad f-n tror du att jag sysslar med??? :confused: :D

Varfor det ar dyrare pa Irland kan jag inte svara pa. Varfor vi heller inte har storpack, kan jag heller inte svara pa. Du far garna komma hit och inspektera om du vill!!

Det jag kan beratta for dej dock ar att om jag pa Irland inte kan hitta en vojlock for under 150:- svenska kronor. Att jag pa Irland inte kan hitta ett trans under 300:- svenska kronor, och det som kostar runt 300:- ar rena skrapet och haller inte ens i 2 veckor av normalt anvandande.
Jag kan aven beratta for dej att i Sverige kostar en Stubben sadel ca 12.000:- kronor...medans jag pa Irland betalar nastan 15.000:- for en Rex.

Hoppas att du fick en liten insikt nu! :smirk:
 
Re: Försäkringsbolag

Hur fungerar din irländska försäkring? Vad krävs för att du ska få ut livvärdet?
Hasten ska vara skadad sa svart att den kommer att lida for resten av livet, eller att den inte kommer att kunna gora nagotning alls. De flesta forsakringar tacker inte forslitningsskador!
Dock ar "vanliga" hastar inte forsakrade. Endast riktigt dyra tavlingshastar (vi pratar over 300.000:- svenska kronor) och galopphastar ar forsakrade.
Skulle jag forsakra mina hastar skulle det kosta 10% av hastens varde.
Du som laser "Horse & Rider" kan val aven se hur forsakrningarna ser ut. Det ar ju massor av annonser av forsakringsbolag i den tidningen. Pa Irland har vi inte nagra egna forsakringsbolag som forsakrar hastar, utan vi maste forsakra med de engelska bolagen.

Forsakrings mojligheterna har ar inte alls samma som i Sverige, darfor finns det heller ingen t-markning!
 
Re: Försäkringsbolag

Nej, det är en stor skillnad. Ditt sto t-märktes pga skada. Detta stoet t-märktes pga försltning. Din t-märkningsanledning ärvs inte.

Och du tänker skicka ditt sto till Trappalanda så det slipper ha ont. De här människorna har precis betäckt sitt sto igen.

Så det är STOR skillnad. Till din favör. :)
 
Re: Försäkringsbolag

Ja, svar på den frågan har du fått. Det går inte att häva en triangelmärkning.

Jag fortsätter envist att hävda att man har full frihet att välja. Vill man inte ha en triangelmärkt häst så köper man ingen. Enkelt va?
 
Re: Försäkringsbolag

Om du talar lika mycket sanning om fenylbutazon som om vojlockar så är ditt ord inte mycket värt, här får man en vojlock för 11:90 Euro = 107 kr det talar väl för sig själv. 150 kr för en vojlock ligger klart bland de billigare i sverige och något större urval på den nivån finns inte.

Här har du ett träns för 270kronor. Träns för under ca 300 kr hittar du mest hos lågprisvaruhus som Börjes i övrigt så lär ett träns i"normala" ridsportbutiker kosta minst runt 300 kr och ofta upp mot tusenlappen och mer.

Förstår du att jag misstror dig om de enda prisuppgifter jag lyckats kolla upp knappast stämmer? Jag tvivlar på att jag råkat surfa in på extrema irländska lågprisbutiken med tanke på att det var den första jag hittade.
 
Re: Försäkringsbolag

Nu vet jag inte hur det ser ut i Irland men i många länder skriver inte vet ut recept utan säljer alla mediciner med god förtjänst. Nu är ju svenska apotekspriser ganska höga vilket innebär att det som vet säljer ändå kan bli billigare än svenska priser.
PL
 
Kan jag delvis köpa, men i min värld, så har jag mina hästar till de dör, om det innebär att jag inte har råd att ha en häst som kan jobba (trav, ridn etc) Så gör det mig det samma, det är hästen som är i fokus för mig, inte vad den klarar av att prestera...

Jag personligen, tycker inte "rimlighet"/proportion till sannolikhet är ett alternativ. Men som sagt det är min Personliga åsikt och jag kan följa ditt resonemang, men tycker inte om det och hade inte tillämpat det själv.

Jag avlivade inte min labrador när hon fick livmodersinflammation för att hon inte kunde ställas ut längre...
 
Det finns inte i min värld att avliva hundar pga livmoderinflammation (om hunden inte lider), möjligen kan jag tänka mig det på en kennel om man inte lyckas omplacera hunden.

När det gäller hästar är det en helt annan historia.

Mina motfråga är här är

1. Hur mycket rörliga kostnader har du i månaden (hela året inklusive allt) för en häst som inte används.
2. Hur stor del av din familjs disponibla inkomst efter att ha betalt boendekostnaden är detta?
3. Hur mycket extra tid om dagen tar det att sköta om denna häst?
4. Har du råd att ha flera hästar 1,3,5,10?

Min privata teori är att den som har egen mark för bete och utgifter typ foder, låga veterinärräkningar och flera hästar gärna hemma är mer benägna att behålla icke användbara hästar än folk som betalar betydande delar av sin inkomst för att hålla en häst, hyr in den i ett stall, bor i en större stad och inte har råd att ha flera hästar och därmed lägger mycket tid på en häst även om man bara pysslar med bara i tiden att ta sig till stallet. Jag har svårt för att tänka mig att Stockholmare bryr sig mindre om sina hästar än folk som har hästar på sin egen gård, det är bara det att det är en mycket större kostand för dem både ekonomiskt och tidsmässigt.
 
Min privata teori är att den som har egen mark för bete och utgifter typ foder, låga veterinärräkningar och flera hästar gärna hemma är mer benägna att behålla icke användbara hästar än folk som betalar betydande delar av sin inkomst för att hålla en häst, hyr in den i ett stall, bor i en större stad och inte har råd att ha flera hästar och därmed lägger mycket tid på en häst även om man bara pysslar med bara i tiden att ta sig till stallet. Jag har svårt för att tänka mig att Stockholmare bryr sig mindre om sina hästar än folk som har hästar på sin egen gård, det är bara det att det är en mycket större kostand för dem både ekonomiskt och tidsmässigt.

Det där är en viktig aspekt.

Om jag bott kvar i Södertälje, och haft en stallhyra på 2500 kr/månaden per häst så hade jag INTE haft ekonomisk möjlighet att ha Vision kvar T-märkt. Han hade då kostat mig 2500 kr +500 (en halv skoning) + 400 (ledtillskottet) + 500 (ett equiatrikerbesök) + de ev kostnader för extra kraftfoder som inte ingick i stallhyran etc = minst 4000 kr/månad BARA för att 'hålla på benen'. Sen tillkommer försäkring, utrustning, vacc och allt annat som raskt adderas.

Och det, plus då kostnade för Kele på iaf ca 3000 kr/månad, dvs totalt för två hästar 7000 kr/månad.

Finns inte en chans jag hade haft råd med det. Vision drar på sig så mycket 'extrakostnader' att jag skulle få bo under en sten i skogen och äta nudlar tillslut om jag skulle ha råd att månad ut och månad in, år ut och år in betala de extrakostnaderna ovanpå en redan 'dyr' stallhyra (dyr jmf med vad jag har nu)

Dessutom erbjuder få inackorderingsstall som ligger stadsnära de utegångstider ochffa de hagarealer jag vill ha för en pensionär/promenadhäst.

Nu har jag eget stall, jag har exemplariska hagar, bestämmer utegångstiderna själv. Om jag går tillbaka till hö igen så har jag låga foderkostnader (jag envisas med att ge dyrt småbalshösilage vilket ökade mina foderkostnader med mer än 1000 kr/månad..) och Vision kostar mig i foder typ en tusenlapp, och så de andra kostnaderna ovan. Slutsumman hmnar mycket lägre än i ex ovan. (BÅDA hästarna inkl allt (dvs tandfix, vacc, försäkring, hovvård, foder, tillskott etc) 5000 kr/månad vintertid. Det som tillkommer är ev utrustning och OPLANERAD veterinärvård (dvs för skada/sjukdom).

Och det är inte alltid det är ett alternativ att flytta hästen/hästarna ut på landet heller eller liknande.
 
Det här är viktigt. Det kastas ibland skit på folk för att de inte går hela vägen när det gäller behandlingra od för sina hästar. Men folk måste ju leva också , många hästägare har barn.
Även när det gäller hästfolk med relativt höga inkomster tar hästarna så stor del av inkomsterna att marginalerna blir begränsade
PL
 
Men folk måste ju leva också , många hästägare har barn.

Där satte du spiken på något annat viktigt. Jag har inga barn, jag har djur. Nä, skämt åsido. Jag har valt att välja bort en hel del saker för djuren. T ex är mitt klädkonto patetiskt lågt, mitt nöjeskonto består i typ mina hästtidningsprenumerationer (nä okej, nu ljög jag riktigt så illa är det inte men snudd på). Kort sagt, jag har valt bort att köpa dyra kläder, resa en massa, gå ut och roa mig mer än enstaka ggr etc för att kunna ha alla de djur jag har. För mig är det ett lätt val och alla gånger värt det (förutom att jag snart börjar oroa mig för att tillslut bli en sån här gammal tant med 75 djur som bor ensam i en stuga i skogen).

OM jag hade haft barn, eller den dag jag ev känner att jag vill ha barn så MÅSTE jag endera gifta mig rikt utav bara fan så någon kan betala för det samt för att anställa en stall/djurflicka, eller så måste jag dra ner på djurantalet. Jag har förutom inte tid, inte RÅD att ha såhär många djur och barn. Man kan liksom inte säga till ett barn att 'nej, det blir ingen hockeyskola/ridskola, mamma har för mycket veterinärräkningar', 'nej, ni får inga nya skor , mammas häst måste ha specialbeslag och de är så dyra' eller 'En vinterjacka för 1500 kr? är du galen unge!' och gå och köpa ett nytt vintertäcke till hästen.

Och jag hade ALDRIG tagit ALLA mina besparingar och lagt på att få Vision frisk om jag haft barn, man kan inte sätta sig i den situationen som förälder helt enkelt.
 
Re: Försäkringsbolag

Förstår du att jag misstror dig om de enda prisuppgifter jag lyckats kolla upp knappast stämmer? Jag tvivlar på att jag råkat surfa in på extrema irländska lågprisbutiken med tanke på att det var den första jag hittade.
Om du gar in pa "Shipping" pa samma hemsida som du referade till sa hittar du aven att det kostar 10euro for att fa ett paket hemskickat till dej. Och frimarken och postens priser ar faktiskt nagonting som ar mycket billigare pa Irland. 10euro ar billigt i Sverige, men pa Irland kostar det 3.45euro att skicka ett parket upp till 10 kg inom Irland. Enligt lag far man inte lagga pa administrativa kostnader for postorder inom Irland, sa det innebar ju att detta foretaget far sin inkomst fran nagon annan stans an de 11.90euro som vojlocken kostade.

Nar det kommer till transet som du visade, och resten utav transen pa hemsidan, sa kanske du ocksa ser att de inte kommer med tyglar, vilket oftast ar fallet i en svensk ridbutik, vare sej det ar pa postorder eller en butik i stan. Visst finns det trans som saljs utan tyglar aven i Sverige, men oftast ar det ju sa att de billigare transen i Sverige kommer med tyglar. Om du hade kollat lite narmare pa sidan med tyglar, kunde du ocksa se att tyglarna kostar ca 20 euro. Vad kostade nu ett budget-trans pa Irland?? Nastan 500:-, eller hur?? Pa Hooks kan jag kopa ett trans, med tyglar, for 159:-. Dessutom kan jag kopa ett bett for ca 100:- pa Hooks. Kolla pa hemsidan du hittade vad ett vanligt transbett kostar.

Vojlocken var en bland de billigaste jag sett pa Irland, och jag tackar verkligen for det tipset. :bow: Det kommer jag att ha nytta utav. Tackar!!

Du kan kalla mej for vad du vill, men kalla mej inte for en lognare, for det ar jag verkligen inte. Jag ar for det mesta alldeles for arlig och ar inte radd for att saga vad jag tycker och tanker.
 
Re: Försäkringsbolag

Det går inte att häva en triangelmärkning.
Jo, det ar ju det det gor. Men man maste betala tillbaka den summan som forsakringsbolaget betalade ut nar hasten t-marktes!

Jag vet att om man inte vill ha en t-markt hast sa ar det sa pass enkelt att inte kopa en t-markt hast. Men det har ju varit en rolig diskussion, eller hur? ;) :D :cool:
 
Re: Försäkringsbolag

Jag undrar vad det kostar att ta bort triangeln. Det kostar väl ung 800-1000 att få dit den.
Plastikkirurgi på häst är DYRT.
PL
 
Re: Försäkringsbolag

Nej, sjavla triangeln pa hasten ar nog ganska svar att fa bort, men du kan ta bort t-markningen i hasten pass och papper, sa att du far tavla hasten i Sverige om du skulle vilja.

For mej ar det inte aktuellt att ta bort t-markningen, varken i pass eller pa hasten.
 
Re: Försäkringsbolag

Nej, sjavla triangeln pa hasten ar nog ganska svar att fa bort, men du kan ta bort t-markningen i hasten pass och papper, sa att du far tavla hasten i Sverige om du skulle vilja.

Och VAR har du fått de uppgifterna ifrån?????

Det går nämligen i dagsläget inte att häva en T-märkning. Skitsamma om du tänker betala tillbaka pengar eller ej. Det som diskuterats här som du verkar ta som en ren sanning är att ett sätt att teoretiskt häva märkningen borde vara att betala tillbaka livbeloppet. Men i dagsläget går det alltså inte.

En gång triangel - alltid triangel.

Så var i hela friden har du fått att den går att ta bort ifrån?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 633
Senast: maddie202
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 186
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp