Ta bort vargtänder...

ylvalill

Trådstartare
Nån som har gjort det på sin häst?

Hade en tandläkare ute hos min häst för ett par dagar sedan och hon upptäckte en "knöl" som hon trodde kunde vara en vargtand som inte brutit igenom tandköttet. Den satt dock lite konstigt så för att vara säker behövs en röntgen. Har fått tid på klinik för att röntga och eventuellt även avlägsna tanden (eller vad det nu är) men undrar lite grann dels hur det går till och vad det kostar att avlägsna vargtänder. Nån som har erfarenhet av det?
 
Ska göra det så fort jag samlat ihop de 900kr som veterinären här tar. Vill inte skapa ett problem med munnen när man kan undvika. Min hade två förra året men nu är bara en kvar :confused:
 
har hört nån har betalat 1000 ca för det ute i min systers stall
 
Tog bort vargtänderna på min häst förra året i samband med en tandraspning, och jag betlade inget utöver tandraspningen. Kankse tyckte han lite synd om mig eftersom vi var tvungna att droga ner CanCan så mycket för att ens få titta i munnen på henne.

Iallafall så betalade jag inget utöver den kostnaden på 600 kr.
 
Ok, kostnaden verkar variera men det borde alltså inte vara mkt dyrare än 1000:- :confused: Det kan det ju vara värt om hästen slipper ha problem med att ha bett i munnen efteråt.

Nån som kan tala om hur det går till? Jag antar att hästen får en massa lugnande innan? Drar dom bara ut tanden med en stor tång sen eller hur gör dom? Hur lång tid tar det innan hästen kan ha bett i munnen efter att man har dragit ut tänderna? Krävs någon speciell eftervård? Brukar hästen ha ont efteråt? Som ni märker vill jag veta allt... :D Bättre att vara förberedd än att gå och oroa sig...
 
Lugnande och så lokalbedövning och sen gör de som på oss. Drar (lite beroende på hur tanden sitter).

En vecka tror jag man brukar få vänta med bett men jag skulle nog vänta mer än så, för att vara på den säkra sidan.
 
Ok, ungefär som jag trodde då. Nån som vet om hästarna kan ha svårt att äta efteråt eller om de kan må dåligt? Vet ju hur jag mådde efter att ha dragit ut en visdomstand... :( Bör man ge hästen ett par dagars lugn och ro efteråt eller vad tror ni?
 
OM det är en vargtand som sitter kvar under tandköttet på din pålle så är det inte riktigt lika enkelt att ta bort den som om den vore utvuxen. Det krävs väl förmodligen nån liten operation för att ta bort den = förmodligen dyrare än vanliga vargtandsborttagningar.
Vargtanden har en väldigt liten rot, de jag har sett har varit ca ½-1 cm och släta. Och efter DESSA brukar det inte blir några större bekymmer. Det är INTE att jämföra med att dra ut sina egna visdomständer...
Men ja, hästen bör nog vila några dagar från bett efter detta, ffa om det blir en operation...
 
Jag har fått förklarat att de visst kan ha rötter och rejäla sådana. Att det är olika från fall till fall och ibland följer de med när de byter tänder.

(Kanske ska tillägga att jag använder en veterinär).
 
Min hade en liten vargtand som växt upp. Tandläkaren tog bort den utan bedövning och pållan märkte det knappt och började käka direkt efter. Jag trodde det skulle vara värsta ingreppet men det kom bara pyttelite blod. Raspning och vargtand kostade bara 300kr... :)
 
Om det var en tandis och inte en veterinär så tja får de inte göra ngt alls i form av ingrepp i hästens mun :crazy:
 
Låter precis so med min häst! Jag var inne på klinik och tog bort en vargtand som satt djupt under tandköttet. Jag hade ut en hästtandläkare hem först eftersom jag upptäckt en knäl i munnen på henne precis där bettet ligger, men han ville inte göra något, eftersom han inte säkert kunde säga att det var en tand. Så jag beställde tid på klinik, vi röntgade munnen och det visade sig vara en vargtand. Så den "opererades ut" tog väl ca en timme eftersom det var trixigt att få ut hela, den var inte stor, men gick av tror jag. Hästen stod i tvångsspilta och fick ganska mkt lugnande. Fick fakturan precis. 2400KR! Och försäkringsbolaget står inte för nånting, trots att hästen har problem av det, iaf när jag rider har hon kastat mkt med huvet. Dock läker munnen väldigt fort. Efter 8 dagar kunde hon gå med bett igen. Hoppas att detta var till någon hjälp...
MVH /Erica :idea:
 
Förra året så hade min shettis en vargtand som var tvungen att komma ut. Tandläkaren (även veterinär) gav honom lugnande och sedan även bedövning (tror jag), tanden satt bra till så det var bara för tandläkaren att jucka lite på den så lossnade den. Tyvärr så gick den i två bitar.. så det tog lite längre tid!
Jag kommer inte riktigt ihåg hur mkt jag betalade men det var nog runt 1000-lappen tror jag!
Shettisen hade inte bett i munnen på några dagar (nu rids han inte så det spelade ingen roll..)

I ditt fall så är det nog lite mer komplicerat eftersom du måste röntga. Det kommer antagligen att kosta mer..
 
Jag får spunk när jag hör din faktura........2500:-......

Ska in och ta bort en vargtand på min häst om två veckor, har fått hem honom från fodervärden och han har en som ömmar enligt besiktningen.Veterinären trodde betet hade legat på.
Red honom för första gången igår och han drar (slänger lite med huvudet upp åt höger).Upptäckte även när jag tränsade honom att nosgrimman suttit för högt upp och även för hårt, är jag ute och cyklar nu, men kan det ha tryckt på tanden?

Skulle egentligen skicka fakturarn till f.d fodervärd, problemet fanns inte där när jag lämnade honom.
Men det är jag för snäll för......... :o
//
 
Hej! Får jag bara fråga hur ni får tag i era tandisar?? Jag försöker hitta en men vet inte var jag ska leta?? :confused:

Har hört talas om en tjej i sthlm-området som åker runt men då blir ju milersättningen dyrare än undersökningen.. fast det kanske det är värt?? :crazy: Vilka cert. ska de visa upp för att vara ordentligt utbildade? ingen får ge sig på min pålle som inte kan sina grejer.. :banana: :banana:
 
Tycker personligen att man ska undvika folk som kluddar ute i stall miljö. Vare sig man opererear eller använder elektriska maskiner är stallet ingen lämplig plats.
Dom med USA utbildning är inga jag skulle våga gå lösa på min häst. Övriga bör man fråga ordentligt om utbildningen. Om de nämner någon de gått utbildning för, kolla upp det!!
Så länge det inte finns en omfattande utbildning är det upp till ditt eget omdöme om du tycker de verkar kvalificerade och seriösa. Sätt höga krav!!!
Svårt att hitta bra folk men T Lundström finns ju. Om det inte passar geografiskt kan man från kliniken kanske hjälpa dig med hänvisning till någon på närmare håll.
/absolut
 
Nosgrimman kan inte trycka på tanden men om den är störd av den hindrar ju nosgrimman hästen att parrera och försvara sig mot obehaget.
Vargtanden kommer vid 1 års ålder. I vissa fall kan den bryta fram vid första tandväxlingen vid 2,5 års ålder. Tanden var nog där innan hästen hamnade hos fodervärden...
/absolut
 
Min har två stora vargtänder, vet trodde inte de orsakade problem då han var sej slänger med huvet eller är traffsig i munnen. Har rakt, odelat bett och tredelat. Skall visa honom för hästtandis som kommer om nra veckor och tycker ¨han att de skall bort så tar "vi" bort dem. Vet inte vad det kan kosta, men pengar när man har häst (och hund), vet man i alla fall vart de går....vad skall man med nya vinterkängor till :crazy:???
 
Skulle du låta tandläkaren ta borten aldrig så liten tand på dej utan bedövning?
 
Skulle egentligen skicka fakturarn till f.d fodervärd, problemet fanns inte där när jag lämnade honom.
Men det är väl ändå inte fodervärdens fel att det växer ut en vargtand på hästen? Problemet kommer när tanden kommer. Att den kom just hos fodervärden kan väl inte fodervärden hjälpa?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 787
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 064
Hästvård Vi håller på att sälja en häst, men då den inte gick igenom besiktningen för ett tag sedan kom vi tillsammans med köparen överens om att...
Svar
1
· Visningar
1 407
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp