Ta fram dressyrhäst själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läst för mycket i olika tidningar och buke om hästköp som gått fel, även för nojig för hästarna ska hamna hos som inte ens lysnar när hästen skriker att något är fel eller hamnar hos någon som tycker att liten hage några timmar räcker.
Ja, jag förstår precis.
 
Här skriver ju fio undanhållit. Det är väl rätt tydligt formulerat iaf.
Jag har varit med hästletande kund till säljare som uppenbart försökt blåsa på oss halta hästar. Denne har nyligen hamnat i rätten och dömts för MÅNGA såna fall.
Jag har också samma tripp varit hos en känd uppfödare som inte alls var oärlig. Däremot tog denne först fram väldigt ordinära hästar innan denne sett eleven rida och snackat med oss. Man berättade om en rädsla att sälja på någon för mkt häst och då hamna i tvister, pga att det skett givetvis.
Det finns ju hela spektrat mellan dessa båda vana och kunniga inom utbildning och försäljning av häst.

Sen ang folk som kan för lite och har för stora ambitioner. Det är svårare att erkänna att man rider för kasst när man tagit lektioner i det och praktiserat det länge än att erkänna att man inte kan avla/ngt man inte sysslat med alls.

Problemet är ju också att en hel del veterinärer missar diffus smärtproblematik.
Det finns ju hästar som gått genom vetbes för att strax senare av annan vet döms ut pga tydliga kliniska fynd.
Vissa av de här hästarna har ju folk vetat om inte funkar.
Jag vet inte hur många jag vet som ansetts vara "lite svåra/spända/man inte haft tid för/människa ledsnat/etc som man hos ny ägare då hästen får börja arbeta hittar diverse skit som förklarar varför hästen inte jobbats. I vissa fall har ju hstarna dessutom utretts förr hos tidigare ägare. Och inte sällan har de haft flera ägare på kort tid. Ev funkar de hjälpligt hos tuffa proffs.
Jo, jag förstod vad hon skrev. Men vem bestämmer om säljaren undanhållit något, skulle inte tro att de flesta säljare håller med om att de undanhållit något medvetet. Däremot kan ju, som jag skrev, en häst fungera med en ryttare i många år utan att någonsin bli öm i ryggen eller bli halt. Den säljs, i ridkondition, med godkänd veterinärbesiktning, dvs inte ryggöm eller halt vid försäljning. Så går det några månader och sedan blir det problem, den blir öm i ryggen. Antagligen för att nya ryttaren ridit den med sänkt rygg. Det gör att nya ägaren väljer att röntga. Om man då hittar röntgenfynd, t ex täta tornutskott. Vems är felet då?

Köparen kommer kunna hävda att säljaren "undanhållit", det lär förhoppningsvis inte fungera i rätten, men på ett forum kan man ju alltid skriva lite fantasier om det. Och det kanske går att skrämma säljaren till förlikning och/eller till att köpa tillbaka hästen...
 
Senast ändrad:
@vallhund och @cirkus Jag ska hjälpa er att förstå genom att ge en liten resumé.
Syftet med tråden.
Eftersom det enligt vad som har gått att läsa i tidigare trådar här och på andra forum, samt vad man kan läsa i tidningar, irl osv, så verkar det vara vanligt att hästköpare anser att säljare är oärliga och/eller okunniga. Därför undrade jag varför man som köpare inte tar fram sin egen dressyrhäst från grunden istället för att bli lurad av elaka hästförsäljare.

Med tanke på svaren som jag har fått här så är det, enligt många, för dyrt och krångligt att ta fram sin egen häst, det blir billigare och mindre jobb att köpa. Dessutom verkar alla som svarat vara nöjda med sina hästköp, och därigenom även nöjda med säljarna får man förmoda.

Så då får vi väl hoppas att man slipper läsa inlägg från besvikna hästägare om falska eller okunniga hästsäljare, dåliga uppfödare, dåligt utbildade hästar, kort sagt "oseriösa" säljare i allmänhet. För de flesta som har svarat i tråden har ju aldrig ens hört talas om att någon varit missnöjd med sitt hästköp eller som har råkat ut för eller misstänkt att en skada kan ha funnits innan köp men inte framgått förens några månader efter köp. Kanoners.
Ingen har väl sagt att det inte finns missnöjda köpare?
Däremot så känner iaf inte jag någon som resonerar så som du beskriver. Du pratar ju om mer än bara rent missnöje.
 
Föder upp hästar gör man ju knappast för att tjäna pengar på det, utan för att det är helt fantastiskt att få vara med på resan att skapa ett liv och alla förhoppningar och förväntningar det medföljer, åtminstone är det drivkraften hos mig. :)

Jag lägger ner själ och hjärta i mina uppfödningar och det finns aldrig en chans att jag får tillbaka pengarna när de säljs, men att de får bra hem är viktigare ändå. Jag började avla för att ta en (1) framtida tränings- och tävlingshäst. Nu väntar jag mitt sjätte föl och har hittills bara sparat ett av dem, det är den som står mig närmast. Det är världens lotteri med avel men jag anser nog ändå att skulle jag köpa en häst av den kvalitén och dessutom utbildad så hade jag fått spara i bra många år.
Med unghästarna kommer det förhållandevis små summor löpande, men du behöver inte lägga 100 000:- direkt om inget oförutsett händer.

Alla mina fölköpare har resonerat just så, att de vill vara med från början och ha full historik på hästen.
 
@Vinur
Har jag skrivit att det är en slump?
Se det som en spinn off på snackistråden om du vill. Har tänkt på ämnet många gånger genom åren, är det konstigt tycker du? Jag vet många irl som funderar på samma sak, och tydligen finns det ju några här som också gjort det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 222
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 740
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 607
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp