Ta fram dressyrhäst själv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eukaryot

Trådstartare
Man hör ofta att svenska ryttare tycker att det är svårt att hitta dressyrhästar som håller måttet. Antingen är hästen "medioker" eller så är den felriden av tidigare ryttare, eller så kommer det fram skador efter köp som nya ägaren anser ha funnits innan köp.

Varför är det inte vanligare att ryttare avlar fram egna hästar, med tanke på ovanstående? T ex genom att hyra magen på ett avelssto och sedan se till att avkomman får det bästa. De flesta ryttare sitter ju faktiskt inte på helt egenuppfödda hästar utan har köpt dem av någon annan.

Jag inser att tidsaspekten spelar in, det tar lång tid att vänta på att ett föl ska bli gammalt nog att rida på. Men eftersom det verkar vara så vanligt att man är missnöjd med antingen generna/hästens grundförutsättningar och/eller utbildning och tidigare hästhållning så borde det väl var värt att vänta på sin egen perfekt uppfödda och utbildade häst istället för att köpa den ena "felaktiga" hästen efter den andra? Det skulle vara intressant att höra era tankegångar. Har du fött upp din egen häst eller inte? Varför/varför inte? Är du missnöjd med dina tidigare hästköp, på vilket sätt i så fall?
 
Varför skulle frågan gälla svenska ryttare specifikt ? 😳

Vad är din egen bild av varför man inte gör som du vill diskutera ?

Jag tycker inte direkt de ryttare du beskriver är så representativt vanliga att dessa dessutom då hellre borde avla fram sin egen häst . Känner mest att din tråds innehåll blir rätt diffust och med många egna antaganden du verkar utgå från.
 
Varför skulle frågan gälla svenska ryttare specifikt ? 😳

Vad är din egen bild av varför man inte gör som du vill diskutera ?
För att jag bor i Sverige och det är de ryttarna jag är mest intresserad av att veta hur de resonerar. Men är det någon som bor utomlands och vill svara så varsågod.

Jag vet inte varför inte fler tar fram egna hästar, mer än det skäl jag redan skrivit i trådstarten (tidsaspekten), därför frågar jag. Har du något eget svar?
 
För att jag bor i Sverige och det är de ryttarna jag är mest intresserad av att veta hur de resonerar. Men är det någon som bor utomlands och vill svara så varsågod.

Jag vet inte varför inte fler tar fram egna hästar, mer än det skäl jag redan skrivit i trådstartaren (tidsaspekten), därför frågar jag. Har du något eget svar?

Jag har kommenterat utifrån dig som sagt och hur din bild verkar vara utifrån tråden. Varför vill du inte svara på det istället för att andra ska svara ? Inkl. nu jag, när jag istället faktiskt ställde frågan till dig?

Du verkar ha en rätt dålig bild av att så många är missnöjda med vad de har osv. Jag känner inte igen att det är någon allmän trend/sanning och tycker det blir lustigt med antagandena och frågeställningen ang avel av egen avkomma dessutom (?) i sammanhanget .
 
Jag har kommenterat utifrån dig som sagt och hur din bild verkar vara utifrån tråden. Varför vill du inte svara på det istället för att andra ska svara inkl nu jag när jag istället ställde frågan till dig?
Du la de till det sista stycket i ditt inlägg efter att jag svarat dig.
Vad är det jag inte har svarat på i dina två första stycken?
 
Man hör ofta att svenska ryttare tycker att det är svårt att hitta dressyrhästar som håller måttet. Antingen är hästen "medioker" eller så är den felriden av tidigare ryttare, eller så kommer det fram skador efter köp som nya ägaren anser ha funnits innan köp.

Varför är det inte vanligare att ryttare avlar fram egna hästar, med tanke på ovanstående? T ex genom att hyra magen på ett avelssto och sedan se till att avkomman får det bästa. De flesta ryttare sitter ju faktiskt inte på helt egenuppfödda hästar utan har köpt dem av någon annan.

Jag inser att tidsaspekten spelar in, det tar lång tid att vänta på att ett föl ska bli gammalt nog att rida på. Men eftersom det verkar vara så vanligt att man är missnöjd med antingen generna/hästens grundförutsättningar och/eller utbildning och tidigare hästhållning så borde det väl var värt att vänta på sin egen perfekt uppfödda och utbildade häst istället för att köpa den ena "felaktiga" hästen efter den andra? Det skulle vara intressant att höra era tankegångar. Har du fött upp din egen häst eller inte? Varför/varför inte? Är du missnöjd med dina tidigare hästköp, på vilket sätt i så fall?

Jag vet inte om jag känner igen att folk tycker det är svårt att hitta hästar som håller måttet. I min värld handlar det väl om att kvalitet kostar. Och det är väl inte alla som har råd att köpa häst som är både toppen exteriört, utbildad väl etc.
Och kostnadsfråan gäller väl även ang föda upp egen. Innan den är ridbar för någon kostar den ju en slant. Och om man då inte är van att rida in, utbilda vidare etc kanske man ändå måste hyra in den hjälpen och priset skenar ytterligare. Utöver då risken att något kan ske så hästen blir obrukbar pga både medfödda saker eller skador. Mycket kan ju hända på ett gäng år.

Många kan ju aktivt välja bort unghäst både pga bristande kunskap, rutin, tycker unghästrining r tråkigt eller läskigt etc.

Jag har inte fött upp egna hästar(eller hästar öht). Min nuvarande kom till mig som 4-åring i träning och som projekt. Jag köpte loss honom billigt ett år senare. Jag kände inte att det var motiverat för mig att köpa en motsvarande häst utan hans bagage. Det hade kostat väldigt mycket mer. Jag visste ju vad jag köpte iom året vi haft och är nöjd och glad med mitt köp även nu 8 år senare.
Kommer förmodligen köpa unghäst i ridbar ålder även nästa gång, inriden eller icke.
 
Kanske inte är allas intresse att föda upp föl och gå igenom hela processen med att rida in. Inte garanterat att det fölet man föder upp blir ens drömhäst för den delen. Och dessutom jag, som inte ens är femton än, har ingen som helst möjlighet att ta in ett dräktigt sto. Frågan kanske inte rör "barn" eller vad man ska säga, med tanke på ekonomi och kunskap och tid. Nu säger jag inte alla femtonåringar inte kan rida in eller utbilda hästar. Med hjälp av duktiga tränare och egen rutin så går det ju.
Jag utbildar personligen min projektponny mot FEI men har inga hästintresserade föräldrar.

Men i framtiden vill jag definitivt ta föl, men känns som en lång process såklart. Hitta rätt hingst gångartsmässigt, exteriört och med rätt temperament som passar in på stoet, betala en mängd pengar, gå med dräktigt sto i 1 år, gå igenom en fölning osv. Alla kanske inte har erfarenhet och kunskap nog att föda upp och rida in. Utbilda osv.
Oerhört mycket jobb.
Då vill jag ha en till häst samtidigt att rida, utbilda och tävla på som redan ligger på en högre nivå. Min plan :cool:

Det är, som sagt, en lång process som inte alla är intresserade av. Uppenbarligen är ju majoriteten inte intresserade av att vänta massa år. Lägga ner så mycket jobb, tid och pengar på det.

Supernöjd över mitt köp. Var och provred några ponnysar tills jag verkligen kände att jag klickade med en. Lite ogenomtänkt köp med en projektponny. Om hon inte varit projektponny skulle vi aldrig någonsin kunna ha råd för henne. :wtf:
Har varit tufft men ångrar inte alls köpet. Idag har vi tävlat upp till LA:1 på 71% och vi satsar på att kvala nationellt i år.

För mig blir det uppenbart att köpa istället för att föda upp. Aldrig tänkt över det ;)
 
Jag har fött upp en egen häst, jag har dock inte kvar denna häst idag utan sålde den som femåring. Jag ser ganska många argument till att inte föda upp sin egen häst om det är en tävlingshäst man vill ha fram. Att föda upp sin egen häst är både dyrt och tidskrävande, det kräver både stallplats och tillgång till stora och kuperade hagar och lämpligt sällskap, den skall ridas in och utbildas (kunskap jag själv saknar och många med mig), och i slutändan finns det ingen garanti att du och hästen faktiskt passar ihop. Att köpa en färdig ridhäst innebär ju att man kan prova innan och tacka nej om det inte känns bra. Svårare att göra med en egen uppfödning eftersom vägen från betäckning till färdig ridhäst är lång.
 
Nej. För att det kostar en förmögenhet och innebär snormycket jobb.
Är du nöjd med dina hästköp? Betalade du så pass att uppfödaren bör ha fått täckning för sina utgifter och arbete tror du?
Sista frågan är kanske lite retoriskt ställd, uppfödare skulle generellt behöva få mycket mer betalt för att inte behöva sponsra hobbyryttarna med hästar.
 
Man hör ofta att svenska ryttare tycker att det är svårt att hitta dressyrhästar som håller måttet. Antingen är hästen "medioker" eller så är den felriden av tidigare ryttare, eller så kommer det fram skador efter köp som nya ägaren anser ha funnits innan köp.

Varför är det inte vanligare att ryttare avlar fram egna hästar, med tanke på ovanstående? T ex genom att hyra magen på ett avelssto och sedan se till att avkomman får det bästa. De flesta ryttare sitter ju faktiskt inte på helt egenuppfödda hästar utan har köpt dem av någon annan.

Jag inser att tidsaspekten spelar in, det tar lång tid att vänta på att ett föl ska bli gammalt nog att rida på. Men eftersom det verkar vara så vanligt att man är missnöjd med antingen generna/hästens grundförutsättningar och/eller utbildning och tidigare hästhållning så borde det väl var värt att vänta på sin egen perfekt uppfödda och utbildade häst istället för att köpa den ena "felaktiga" hästen efter den andra? Det skulle vara intressant att höra era tankegångar. Har du fött upp din egen häst eller inte? Varför/varför inte? Är du missnöjd med dina tidigare hästköp, på vilket sätt i så fall?

Det är enklare att köpa något "färdigt". Det är endå en hel del stök och bök att avla fram en häst. Mycket som kan hända på vägen. Det går fortare och betydligt smidigare att köpa hästen som 2-5 åring. Då försöker man ändå välja en häst man själv skulle vilja avla fram. Köper man en äldre häst gör man ju oftast det för att man vill att den ska ha ett "bagage", man är ute efter hästens utbildning och erfarenheter. Sedan ingår ju där en historia av belastning också. De flesta har sällan problem med att hästarna har defekter, problemen uppstår när det mörkas.

De "senaste" hästarna jag köp har varit blandad kompott gällande ålder, men hittills bara en som tyvärr inte fungerat. Han köpte jag som föl och var på pappret så bra det kan bli med både prestation och hållbarhet. Det sket sig i alla fall. Hästen jag köpte när han var 13 år gick på GPnivå dressyr och hopptävlade när han var 21. Kunde låta vem som helst rida. Köpt utan plåtar och han hade en historia av att tappa ryttare... Dessutom påkörd av en bil som ung!

Aldrig varit missnöjd med något av mina köp. Inte ens med min älskade lilla Frans som fick sluta sina dagar 6år gammal. Ingen av oss kunde på förhand veta att han aldrig skulle fungera som ridhäst. Shit happens.

Nuvarande häst är köpt som 5åring. Har läst utlåtande på 1 år gamla plåtar vid köp, inte tagit några själv. Hade jag haft honom sedan föl hade jag valt en annan utbildningsgång än den han fått men har valt att ta chansen då jag ser fördelarna om det fungerar. Men hästen kan också "rasa ihop" vilken dag som helst och det finns med i beräkningarna. Inget jag kommer lasta tidigare ägare för.
 
Ja, en häst har kostat mycket innan den är i ridbar ålder. Men jag tycker att det är ganska vanligt att folk köper en häst i 4-6 årsåldern för runt 100 000 kr (som uppfödaren alltså gått back på) och sedan blir missnöjd om det visar sig att hästen har någon avvikelse på t ex röntgen eller annat, eller om det blir något problem i ridningen. Man vill gärna hävda att problemen härrör från innan man köpte hästen, dvs från när uppfödaren eller annan tidigare ägare hade den. Om man föder upp hästen själv kan man själv styra hur hästen växer upp, vilket borde vara en fördel. Men iofs så blir det ju svårt att skylla på tidigare ägare, vilket man kanske helst vill kunna göra.
 
Det är enklare att köpa något "färdigt". Det är endå en hel del stök och bök att avla fram en häst. Mycket som kan hända på vägen. Det går fortare och betydligt smidigare att köpa hästen som 2-5 åring. Då försöker man ändå välja en häst man själv skulle vilja avla fram. Köper man en äldre häst gör man ju oftast det för att man vill att den ska ha ett "bagage", man är ute efter hästens utbildning och erfarenheter. Sedan ingår ju där en historia av belastning också. De flesta har sällan problem med att hästarna har defekter, problemen uppstår när det mörkas.

De "senaste" hästarna jag köp har varit blandad kompott gällande ålder, men hittills bara en som tyvärr inte fungerat. Han köpte jag som föl och var på pappret så bra det kan bli med både prestation och hållbarhet. Det sket sig i alla fall. Hästen jag köpte när han var 13 år gick på GPnivå dressyr och hopptävlade när han var 21. Kunde låta vem som helst rida. Köpt utan plåtar och han hade en historia av att tappa ryttare... Dessutom påkörd av en bil som ung!

Aldrig varit missnöjd med något av mina köp. Inte ens med min älskade lilla Frans som fick sluta sina dagar 6år gammal. Ingen av oss kunde på förhand veta att han aldrig skulle fungera som ridhäst. Shit happens.

Nuvarande häst är köpt som 5åring. Har läst utlåtande på 1 år gamla plåtar vid köp, inte tagit några själv. Hade jag haft honom sedan föl hade jag valt en annan utbildningsgång än den han fått men har valt att ta chansen då jag ser fördelarna om det fungerar. Men hästen kan också "rasa ihop" vilken dag som helst och det finns med i beräkningarna. Inget jag kommer lasta tidigare ägare för.
Tyvärr tänker inte alla som du.
 
Jag har fött upp en egen häst, jag har dock inte kvar denna häst idag utan sålde den som femåring. Jag ser ganska många argument till att inte föda upp sin egen häst om det är en tävlingshäst man vill ha fram. Att föda upp sin egen häst är både dyrt och tidskrävande, det kräver både stallplats och tillgång till stora och kuperade hagar och lämpligt sällskap, den skall ridas in och utbildas (kunskap jag själv saknar och många med mig), och i slutändan finns det ingen garanti att du och hästen faktiskt passar ihop. Att köpa en färdig ridhäst innebär ju att man kan prova innan och tacka nej om det inte känns bra. Svårare att göra med en egen uppfödning eftersom vägen från betäckning till färdig ridhäst är lång.
Ja, det är många av anledningarna. Därför borde en häst kosta mer än vad de oftast gör, om man inte tycker att uppfödarna ska sponsra de mediokra hobbyryttarna vill säga. Men trots att hästarna säljs billigare än självkostnadspris så verkar det inte helt ovanligt med missnöjda köpare.
 
Ja, en häst har kostat mycket innan den är i ridbar ålder. Men jag tycker att det är ganska vanligt att folk köper en häst i 4-6 årsåldern för runt 100 000 kr (som uppfödaren alltså gått back på) och sedan blir missnöjd om det visar sig att hästen har någon avvikelse på t ex röntgen eller annat, eller om det blir något problem i ridningen. Man vill gärna hävda att problemen härrör från innan man köpte hästen, dvs från när uppfödaren eller annan tidigare ägare hade den. Om man föder upp hästen själv kan man själv styra hur hästen växer upp, vilket borde vara en fördel. Men iofs så blir det ju svårt att skylla på tidigare ägare, vilket man kanske helst vill kunna göra.

Du låter som en bitter uppfödare..

Jag har fött upp min egna häst. Mest av sentimentala skäl då jag ville ha en avkomma till mitt sto. Det är dock inte ekonomiskt sätt att ta fram en häst på.

Jag läste om en stor hästägare, hade köpt ca 30 föl, 2 blev nåt. Det är för dåligt utfall och därför bättre att köpa 3-4 åring. Sen har långt ifrån alla bra ryttare bra möjligheter att föda upp hästar.
 
Jag har fött upp min ena häst, den jag rider och tävlar. Hon blev inte exakt som jag tänkt mig men hon blev ändå en trevlig häst för mig. Det är verkligen skitsvårt att få fram exakt den avkomma man vill ha. Enklare att köpa :laugh:
Jag önskade mig en häst runt 170, den blev 162 trots att föräldrarna var 172, och 175, många större hästar i närmare leden så inte bara föräldrarna. Nu har hon många fördelar ändå. Men det tar så himla lång tid från att man betäcker tills man har en färdig häst. Som då kanske inte blev som man tänkt. Tur jag inte är så lång.

Nu har vi två dräktiga ponnyston och tanken är att behålla båda fölen (hoppas verkligen allt går bra, är så orolig).
 
Fel på hästen man köper som uppstått hos tidigare ägare behöver ju inte alls bero på försumlighet eller ngt annat som tidigare ägare gjort fel. Ofta verkar det handla om degenerativa processer hästarnas kroppar som tar år på att utvecklas och ge symtom. Att de upptäcks hos innevarande ägare kan man knappast lasta tidigare ägare för. Att som säljare aktivt avhålla information om problem/bristande hållbarhet är såklart dock förkastligt. I sådana fall kan jag förstå att köparen blir besviken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 705
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 498
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 601
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp