Ta "gratis" påsar i mataffären

Men Gud, att folk blir arga för att de inte får ta en påse utan att betala för den, det var nytt för mig! Trodde folk hade mer förstånd än så. De få gånger jag glömmer påse eller behöver en till betalar jag för en. Det är så man gör tycker jag. Ibland har jag sluppit.
Jag använder dock väska och fyller den och som i dag tog jag två påsar extra, men behövde tydligen bara en så fick en extra. Det blir soppåsar hos oss. Oftast har vi brist på påsar hemma dock just eftersom jag släpar allt på ryggen i min väska. Däri har jag dessutom små nätpåsar till frukt och sådant, det är bara till potatis jag tar en genomskinlig plastpåse nuförtiden. Det känns som om frukt och grönsaker håller längre i den här nätpåsen också. Apotekspåsar passar i soptunnan på toa.... och jag är på Apoteket relativt ofta och hämtar ut ganska mycket. Så även de har en funktion. Och dem betalar jag också för.
 
Det har hänt att jag sagt -lägg det på min nota, när nån framför mig kommit på att de "glömt".

Tycker det är så larviga småsaker att jag gott kan ta det. Samtidigt som jag nånstans tänker att karma räknas så jag får igen det senare i livet :D

(plus att de som "glömt" brukar bli generade.... ett litet nöje bara det.)

Å, det hade gjort min dag om jag suttit i kassan. :laugh: Det ska jag börja med!

Jag tycker absolut att man ska ta betalt för påsarna för att minska platsanvändningen. Jag har oftast med mig tygkasse (den jag handlar oftast med har jag haft i 7 år, så den har återanvänts många gånger). Efter att ha arbetat i butik har man insett att det i princip alltid är samma personer som ”glömmer”.. precis som de där polletterna till vagnarna. Det är i stort samma personer som kommer varje vecka och vill ha en ny. Jag tycker att påsarna borde finnas bakom kassan och kassören ger ut för att slippa slentriantagande av påsar och dessa ”jag glömde..”

Är tanken då att kassörskan ska fråga varje kund om hen vill ha en påse och plocka fram en? Det känns som det skulle bli fruktansvärt i längden för rygg och axlar så det kanske inte är värt det. Dessutom ännu mer att upprepa vid varje kund. Tycker det är nog att säga MINST "hej, summa, kvitto? Tackar!" 34568357 gånger per dag :D (plus väldigt många var det bra så)

Jag har aldrig "glömt" att betala för påsar.
Om ni har påsarna bakom kassan istället så löser ni det problemet.
Folk kanske blir bättre på att ta med egna påsar också

Jag skrev svar på påsar bakom kassan här ovan. :)
 
Ja, givetvis. Men är ju en viss skillnad på en butik som typ säljer olika påsar, och t.ex. en matbutik som säljer massa annat som folk behöver påsar för att bära hem.
Varför är det skillnad?
Det är en vara som säljs precis som alla andra. Det är valfritt att köpa, man kan annats ta med egen.
Och självklart sätter butiken precis vilket pris de vill på påsarna, precis som på allt annat. Sen är det valfritt att köpa.
 
Har i USA ar det manga stader, kommuner, eller till och med stater som valt att helt ta bort plastpasarna som alternativ i affarerna. Var stad har dessutom bestamt att vi maste betala for papperskassarna ... dock har de flesta med sig sina egna kassar till affaren. Glommer jag att ta in dem fran bilen parkerar jag vagnen nara kassan och vandrar ut och hamtar mina kassar. Det ar ett himla springande fram och tillbaka kan kan upplysa om. :angel:
De flesta butiker (utom Wallmart och vissa "billighets" affarer) i alla stader jag varit i USA har "packare" av matvaror. Dock packar Wallmarts kassor/ska men de flesta har skolungdom (eller pensionarer som trottnat pa att inte ha nagot att gora men vill ha flexibelt schema) som packar varorna.
Varu packare ar ocksa ett jobb som forstandshandikappade ganska ofta kan klara av. Det ar mycket vanligt att en forstandshandikappad packar matvaror, och gor det bra. Pa min lokala "Safeway" ar det en kille som har Down som packar. Han ar super trevlig och det ar jatte possitivt for bade honom och alla kunder att mota honom dar, men han skulle formodligen har ganska stora svarigheter pa de flesta andra jobb.
 
Vi lär väl inte ha så mycket traditionella kassor kvar så länge till ändå? I min närmsta butik är det 10 självutcheckningskassor, skitsmidigt. Klart att folk även då kan låta bli att betala för påsarna, men då måste man ju i alla fall aktivt göra det valet. Själv har jag nån gång råkat betalat för plastkasse trots att jag hade med mig egen, så jag kompenserar väl lite för de gånger jag glömt och fått påsen gratis. :D

Men ja, jag tycker det är rimligt att de kostar (det har de väl ”alltid” gjort? Bara att det i regel är lite mer nu?), för jag tror att det hjälper folk att tänka till lite och kanske inte ta nya påsar i onödan.
 
Å, det hade gjort min dag om jag suttit i kassan. :laugh: Det ska jag börja med!



Är tanken då att kassörskan ska fråga varje kund om hen vill ha en påse och plocka fram en? Det känns som det skulle bli fruktansvärt i längden för rygg och axlar så det kanske inte är värt det. Dessutom ännu mer att upprepa vid varje kund. Tycker det är nog att säga MINST "hej, summa, kvitto? Tackar!" 34568357 gånger per dag :D (plus väldigt många var det bra så)



Jag skrev svar på påsar bakom kassan här ovan. :)
Så himla jobbigt är det inte att fråga kunden om den vill ha en påse. Så gör man ju i många andra länder och dessutom i Sverige i de flesta butiker utom matbutiker. Skulle det vara kutym så skulle flertalet av kunderna själva dessutom upplysa att de vill ha x påsar innan kassören hinner säga något.
 
Så himla jobbigt är det inte att fråga kunden om den vill ha en påse. Så gör man ju i många andra länder och dessutom i Sverige i de flesta butiker utom matbutiker. Skulle det vara kutym så skulle flertalet av kunderna själva dessutom upplysa att de vill ha x påsar innan kassören hinner säga något.
Jag har jobbat i matbutik och det går hundratals påsar per dag, så tyvärr är det ett dåligt alternativ. Det är slitsamt nog. Har jobbat i mindre butiker och där är det en helt annan hantering och fungerar utmärkt att hålla kassarna bakom disken.
 
Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30 påsar per dag som inte betalas för. De billigaste kostar 2,50 kr. 30 påsar x 2,50 kr x 365 dagar blir 27 375 kr om året. Det är galet mycket pengar som kunder "kräver" att slippa betala år efter år. För att inte tala om mängden plastpåsar - 10 950 stycken varje år, bara i vår lilla butik. Påsar som kunden ser som inget värde eftersom de fått dem gratis, och mest troligt bara samlas på hög. Otroligt tråkigt miljötänk.

Visst kan man ibland glömma att betala för påsar, men det är aldrig någon som ens tittar efter om de har några mynt att betala med, utan de flesta frågar direkt "kan jag ta en påse?" (inte direkt så man kan säga nej på den frågan) eller så frågar de inte ens, bara tar. En del frågar "vad kostar en påse?" men om man svarar "De kostar 3 kr" så blir de flesta sura för de hade räknat med att man skulle svara att de kan ta dem. Idag var det en kund som blev skitsur i sistnämnda situationen och sa att på WILLYS, där minsann kunde man ta påsar och slippa krångla med småpengar! Kastade i sina varor i vagnen och stormade ut. Sedan finns det ju såklart ett antal kunder som satt i system att "glömma" påsar varje gång.

Jag vill gärna höra vad ni tycker. Är det helt enkelt gott hyfs från butiken att ge iväg gratis påsar för att det är smidigare? Är det därför rimligt att bli irriterad om man får betala? Är gratis påsar en "service" som butikerna ska ha? Är det någon som har några idéer på lösningar som ger mindre slöseri utan fler irriterade kunder? Tack. :)

Nej, det är inte hyfsat att begära gratis påsar på butiken. Andra kunder får ju betala för sina påsar.
 
Jag förväntar mig alltid att betala för påsen om jag behöver en extra/glömt ta en.

Inget konstigt med det. Trodde ärligt talat inte att folk förväntade sig att få påsar gratis nu när de höjts i pris och pga klimatet. Har aldrig upplevt det, sett kassapersonalen ge bort en påse här och där till personer framför mig men de har liksom jag tänkt betala för den.
 
Vad kunder inte förstår är att en påse egentligen är precis som vilken vara som helst i butiken.
I övrigt gjorde jag precis som @Unafraid beskrev, funkade varenda gång och särskilt på de som satte i system att ”glömma”. Det blir SÅ uppenbart för oss som såg fenomenet typ trettio gånger om dagen...
 
Jag har någon gång glömt att köpa en påse eller snarare inte fått ner allting i en väska. Fiskar fram småpengar och frågar om jag kan få köpa en. För det mesta viftar kassörskan/kassören bort det och säger ta en.

Jag vägrar konsekvent att sponsra Bollnäs bandy :sneaky: det enda jag kan tänka mig att sponsra är Hammarby, utan köper alltid en utan tryck förutom ICA. Numera när jag har min dra-maten händer det i princip aldrig, jo, två ggr tror jag. Underskattade hur mycket plats toa och kökspapper tar :meh:

Men köks- och toapapper har väl egna handtag så dem behöver du ju inte packa ner i ytterligare en påse? :D
 
Så himla jobbigt är det inte att fråga kunden om den vill ha en påse. Så gör man ju i många andra länder och dessutom i Sverige i de flesta butiker utom matbutiker. Skulle det vara kutym så skulle flertalet av kunderna själva dessutom upplysa att de vill ha x påsar innan kassören hinner säga något.

"Så himla jobbigt är det inte"? Har du jobbat i kassan i matbutik? För jo, det skulle bli väldigt mycket jobbigare att hålla på och rabbla ännu en mening för varenda av alla hundratals kunder man tar betalt av på en dag. Att dessutom ge ut påsar själv skulle inte vara hållbart, kroppen skulle säga ifrån snabbt. Det är skillnad på kassa och kassa.
 
För egen del hade butiker gärna kunnat sluta med plastpåsar helt och hållet. Papperskassar funkar lika bra och är bättre för miljön. Nu är det sällan jag köper kasse alls då jag stuvar det mesta i ryggsäcken.

Att betala för glömd kasse eller ej tror jag handlar mycket om vana. De få gånger det händer mig så är jag beredd att betala men tycker oftast att jag blir bortvinkad av kassören. Kan förstå att folk blir ställda när det inte är konsekvent. Samtidigt så är det ju absolut ingen anledning att bli otrevlig.

Enligt Naturskyddsföreningen går det inte att säga vilket som är bäst för miljön plast eller papperskasse.

https://www.naturskyddsforeningen.se/plastpasar
 
Jag betalar alltid för mina påsar om jag behöver extra.
Papperskassar har jag ingen användning för alls. Cyklar oftast till affären och en plastkasse ryms perfekt i cykelkorgen.
Använder mina påsar många gånger innan de blir skräppåse eller hamnar i plaståtervinningen.
 
Jag har nästan alltid egna tygkassar med (de används förövrigt mer än 150 gånger, när de börjar se sunkiga ut efter några år blir de vedkassar alternativt kassar till de sopor som lämnas till återvinningen). De få gånger jag inte har påsar med och dessutom lyckas ta för få påsar brukar personen i kassan se det hela innan jag gör det och säga att jag kan ta en påse bara. Det är inget jag tar förgivet och ser jag det själv ber jag att få köpa en påse till, dvs. jag ber att få gå emellan och betala för påsen. Jag ser det som mycket märkligt att anse att man ska få påsen. Ingen kommer ju på tanken att de ska få annat i butiken för att de har glömt eller missat att ta varan innan de kom till betalningen i kassan. Påsar är ju en vara som vilken annan.

Vi lär väl inte ha så mycket traditionella kassor kvar så länge till ändå? I min närmsta butik är det 10 självutcheckningskassor, skitsmidigt. Klart att folk även då kan låta bli att betala för påsarna, men då måste man ju i alla fall aktivt göra det valet. Själv har jag nån gång råkat betalat för plastkasse trots att jag hade med mig egen, så jag kompenserar väl lite för de gånger jag glömt och fått påsen gratis. :D

Men ja, jag tycker det är rimligt att de kostar (det har de väl ”alltid” gjort? Bara att det i regel är lite mer nu?), för jag tror att det hjälper folk att tänka till lite och kanske inte ta nya påsar i onödan.
De har nog inte alltid kostat. Jag minns hur upprörd min mamma var över att affären hade börjat ta betalt för kassarna "för maten är ju så dyr ändå!". Det bör ha varit på 70-talet så det var ju ett tag sedan.
 
Men köks- och toapapper har väl egna handtag så dem behöver du ju inte packa ner i ytterligare en påse? :D
Ibland inte alltid :cautious:

I och med att självscanning verkar öka så minskar ju förhoppningsvis problemet med att folk "glömmer" påse i kassan. Däremot så kanske övrigt svinn ökar då det förmodligen kan vara lockande att glömma att scanna en dyr vara. Eller att man väljer vanliga bananer fast det är ekologiska man köper förmodligen mycket vanligt

För butikerna måste väl det bästa egentligen vara folk som beställer via nätet och sedan hämtar sin matkasse? Varorna kan plockas direkt från lagret ingen risk för stöld eller fusk allt registreras direkt?

Själv har jag tygkassar som används flitigt sydda av gamla arbetsbyxor och andra lappar så det tyget är använt i dubbel bemärkelse och en superb korg för grönsaker.
 
Ibland inte alltid :cautious:

I och med att självscanning verkar öka så minskar ju förhoppningsvis problemet med att folk "glömmer" påse i kassan. Däremot så kanske övrigt svinn ökar då det förmodligen kan vara lockande att glömma att scanna en dyr vara. Eller att man väljer vanliga bananer fast det är ekologiska man köper förmodligen mycket vanligt

För butikerna måste väl det bästa egentligen vara folk som beställer via nätet och sedan hämtar sin matkasse? Varorna kan plockas direkt från lagret ingen risk för stöld eller fusk allt registreras direkt?

Själv har jag tygkassar som används flitigt sydda av gamla arbetsbyxor och andra lappar så det tyget är använt i dubbel bemärkelse och en superb korg för grönsaker.
För butiken är det bäst med självskanning, svinnet sparas in på personalkostnad. Matkassarna ska ju någon plocka ihop.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 100
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 452
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vi köper alltid fler 10 kg säckar samtidigt bara för att få ner priset och jag förvånas över alla dessa som köper 2 kg säckar med mat på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 839
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
43 289
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp