Bukefalos 28 år!

Ta med valp på semester?

Tack for den informationen ... det har andrats aven harifran ser det ut som. :D Da jag har valt (delvis for att mina valmojligheter att flyga hela vagen ar mycket sma) att kora ca: 15 timmar och flyga direkt fran NY till Stockholm har avmaskningen bekymrat mig da kravet var att den skulle ske mindre an 24 (eller var det 48?) timmar innan avgang. Hur som helst kandes det snavt med tiden.
Nu blir det till att lasa fler blanketter. :)
Från USA gäller andra regler än från Schweiz. USA ligger inte på listan för högrisk av rabies så det är de enklaste reglerna för införsel till EU som gäller. Med det är ändå hårdare krav för rabiesvaccinationen än ifrån Schweiz.
Det krävs nämligen att den har testats för antikroppar och har ett godkänt antal. Det testet kan man inte ta förrän tidigast 30 dagar efter den sista vaccinationen.
Ja också behöver den veterinärintyg och det kan vara lite fler regler beroende på om hunden är född utomlands eller i EU.
 
Från USA gäller andra regler än från Schweiz. USA ligger inte på listan för högrisk av rabies så det är de enklaste reglerna för införsel till EU som gäller. Med det är ändå hårdare krav för rabiesvaccinationen än ifrån Schweiz.
Det krävs nämligen att den har testats för antikroppar och har ett godkänt antal. Det testet kan man inte ta förrän tidigast 30 dagar efter den sista vaccinationen.
Ja också behöver den veterinärintyg och det kan vara lite fler regler beroende på om hunden är född utomlands eller i EU.


Fast Titern (Rabies antikroppar) ar borttaget sedan January 1 2012. Veterinar intyget far inte vara mer an 10 dagar gammalt nar man aker (vilket ar latt) Den stora fragan ar var man hittar nodvandiga blanketter for inforsel till Sverige, pa Engelska, utan att behova skicka dem via posten.
 
Ring jordbruksverket ch fråga. Jag ringde dem idag och de var väldigt vänliga och tillmötesgående. Numret till kundtjänst står på deras hemsida ( 0771nummer som funkar frán utlandet)
 
Du behöver inte ens ringa för alla regler finns på deras hemsida. Detta är taget direkt från den är de regler som gäller för USA:
"
Ta in hund, katt och iller från länder som inte är listade




Ett land utanför EU där rabiessituationen bedöms vara okontrollerad eller omöjlig att bedöma är ett så kallat inte listat land. Mera omfattande villkor gäller för den som vill ta in ett djur från ett land som inte är listat. Läs mer om reglerna här nedanför.


Djuren ska vara id-märkta med mikrochip
Hundar, katter och illrar ska vara identitetsmärkta med mikrochip. Observera att ISO-chip ska användas för att du ska slippa att ta med egen scanner. Ett djur som har en läslig tatuering som är gjord före den 3 juli 2011 och har ett pass eller veterinärintyg för införsel där datumet för tatueringen framgår behöver dock inte märkas om. Kan du inte få tag på ISO-chip kan du märka djuret med ett annat chip, men du måste då ta med en egen scanner så chipet kan avläsas vid införsel. Om chipet inte kan läsas kan djuret komma att avvisas.

Djuren ska ha en giltig vaccination mot rabies
Både hundar, katter och illrar ska vaccineras mot rabies med ett vaccin som tillverkats enligt WHO:s rekommendationer. Det finns ett antal godkända vacciner — se lista till höger (observera att inte alla kan användas på iller, din veterinär vet vilka som är bra).

Djuren måste vara id-märka för att få vaccineras. Vaccination ska göras i enlighet med vaccintillverkarens rekommendationer. Åldern för grundvaccination samt hur ofta djuret måste revaccineras kan variera mellan olika vacciner. I Sverige finns inga vacciner som kan användas innan djuret uppnått tre månaders ålder.

Revaccination ska göras i enlighet med vaccintillverkarens rekommendationer. Veterinären noterar senaste datum för revaccination i vaccinationsintyget eller i passet.

I Sverige finns tre godkända vacciner registrerade:

  • Rabisin för hund och katt, som har 1 års (365 dagars) giltighetstid efter grundvaccinering och 3 års (3 x 365 dagars) giltighetstid efter revaccinering för hund men 1 års (365 dagars) giltighetstid för katt.
  • Nobivac rabies för hund, katt och iller, som har 3 års (3 x 365 dagars) giltighetstid för hund och katt men 1 års (365 dagars) giltighetstid för iller.
  • Purevax Rabies för katt, som har 1 års (365 dagars) giltighetstid efter grundvaccinering och 3 års (3 x 365 dagars) giltighetstid efter revaccinering.
Om ditt djur vaccineras mot rabies i ett annat land kan det bli vaccinerat med ett annat preparat. Till höger hittar du listan över vilka rabiesvacciner som är godkända.

Om djuret vaccineras utomlands så fyller veterinären i den giltighetstid som gäller där, eftersom man ska följa de rekommendationer som vaccintillverkarna har registrerat i respektive land. Samma vaccin kan alltså ha olika giltighetstid i olika länder. Du går efter vad som står i djurets vaccinationsintyg.

Djuren ska ha godkänd mängd antikroppar mot rabies
Du ska be en veterinär ta ett blodprov för att kontrollera att djuret har tillräcklig mängd antikroppar mot rabies. Blodprovet ska analyseras av ett godkänt laboratorium och måste visa minst 0,5 IU/ml. En länk till EU:s lista över godkända laboratorier finns till höger. Provet får tas först då det gått minst 30 dagar efter den senaste vaccinationen. Tidigare taget prov är inte giltigt och dispens kan inte ges. Om det behövs två vaccinationer som grund så måste du vänta 30 dagar efter den andra vaccinationen innan blodprovet får tas. Exempel: Grundvaccination den 1 mars och den 1 april = blodprov tidigast den 1 maj.

Sällskapsdjur med EU-pass kan återinföras till EU direkt
Ett djur som har gått igenom id-märkning, rabiesvaccination och godkänd mängd antikroppar mot rabies i EU får resa till tredje land och tillbaka till EU så snart provsvaret angående godkänd mängd antikroppar skrivits in i passet av veterinären. Om djuret ska resa i grupp om fler än fem sällskapsdjur eller som handelsdjur måste du dock skaffa ett särkskilt intyg – se nedan.

Djur utan EU-pass måste vänta 90 dagar på att kunna få veterinärintyg
Ett djur som är fött i ett land utanför EU men ska föras in i EU måste först gå igenom id-märkning, rabiesvaccination och godkänd kontroll av antikroppar. Du måste sedan vänta minst 90 dagar efter det datum då att blodprovet för antikroppskontroll togs innan du kan få ett veterinärintyg för att resa in i EU. Kontrollera så att inte rabiesvaccinationen går ut under väntetiden. Läs nedan för att få veta vilket intyg du ska använda för just din införsel."

Som du ser så finns det kravet kvar när det gäller hundar som kommer ifrån icke EU-land med undantag för Norge. Det är bara för hundar som reser inom EU-länder och vissa andra länder som Schweiz som inte behöver det längre.
 
Iiiihhhh ... nu skramde du nastan livet ur mig. :p USA ar ett "listat" land och de landerna behover inte titern, att rakna rabies antikroppar, langre. Jag kan dock inte hitta blanketter pa Engelska (veterinarintyget narmast) som kan downloadas och inte skickas via posten.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 127
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 949
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 551
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 634
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp