Bukefalos 28 år!

Ta sig upp ur depression..

Ge det lite tid. ❤️
Fler ect är nödvändigtvis inte hjälpsamt. För mig tog det tid för att allt skulle ha effekt.

Och som flera andra säger, stämningsstabiliserande sätts in även vid djupa depressioner.
Om jag inte minns helt galet så hade du risperiodon och det kan anses ha viss stämningsstabiliserande effekt även om jag tror att abilify (som jag har) ur gruppen neuroleptika är förstahandsvalet.
 
Ge det lite tid. ❤️
Fler ect är nödvändigtvis inte hjälpsamt. För mig tog det tid för att allt skulle ha effekt.

Och som flera andra säger, stämningsstabiliserande sätts in även vid djupa depressioner.
Om jag inte minns helt galet så hade du risperiodon och det kan anses ha viss stämningsstabiliserande effekt även om jag tror att abilify (som jag har) ur gruppen neuroleptika är förstahandsvalet.
Du kanske har rätt i det, att fler ECT inte behöver vara till hjälp. Kanske ska avvakta och se hur det blir, har trots allt bara gått drygt en vecka sedan sista behandlingen.

Japp, jag har risperidon, men som jag har förstått det satte de in den för sömnens skull. Men jag befann mig i en dimma under tiden de satte in alla läkemedel, så kan säkert vara så att de menade att den skulle ha annan effekt också. Äter även fluanxol, men den äter jag mot min GAD.
 
Kan du få hjälp av kommunalt bistånd med boendestöd i din vardag när din mamma åkt hem. Hon kanske kan hjälpa dig att kolla det nu? Kommunen har ansvar för att stötta även när det gäller psykisk sjukdom även om det fungerar lite si och så. Min erfarenhet är att sjukvården inte har så bra samarbete med kommunerna och kan informera om vilka stöd man kan få därifrån. https://www.specialnest.se/liv-hem/boendestod-vad-och-vem
 
Du kanske har rätt i det, att fler ECT inte behöver vara till hjälp. Kanske ska avvakta och se hur det blir, har trots allt bara gått drygt en vecka sedan sista behandlingen.

Japp, jag har risperidon, men som jag har förstått det satte de in den för sömnens skull. Men jag befann mig i en dimma under tiden de satte in alla läkemedel, så kan säkert vara så att de menade att den skulle ha annan effekt också. Äter även fluanxol, men den äter jag mot min GAD.
Fluanoxol är också mot depression så den borde hjälpa till också såsmåningom.
 
Kan du få hjälp av kommunalt bistånd med boendestöd i din vardag när din mamma åkt hem. Hon kanske kan hjälpa dig att kolla det nu? Kommunen har ansvar för att stötta även när det gäller psykisk sjukdom även om det fungerar lite si och så. Min erfarenhet är att sjukvården inte har så bra samarbete med kommunerna och kan informera om vilka stöd man kan få därifrån. https://www.specialnest.se/liv-hem/boendestod-vad-och-vem
Har tänkt den tanken, har ADHD så är i rätt målgrupp för insatsen. Men frågan är väl om jag har tillräckligt omfattande problematik för att kunna få boendestöd. Jag klarar ju trots allt mitt liv bra när jag mår bra, då klarar jag av allt utan några större bekymmer. Är nu när jag är deprimerad som allt faller runt omkring mig, så mina problem att sköta hemmet just nu beror inte på min ADHD utan min depression.
Men kan kolla upp det, har kontakt med en kurator i psykiatrin nu som borde ha koll.
 
Har tänkt den tanken, har ADHD så är i rätt målgrupp för insatsen. Men frågan är väl om jag har tillräckligt omfattande problematik för att kunna få boendestöd. Jag klarar ju trots allt mitt liv bra när jag mår bra, då klarar jag av allt utan några större bekymmer. Är nu när jag är deprimerad som allt faller runt omkring mig, så mina problem att sköta hemmet just nu beror inte på min ADHD utan min depression.
Men kan kolla upp det, har kontakt med en kurator i psykiatrin nu som borde ha koll.
Egentligen ska det ju gälla även vid psykiska sjukdommar som skapar handikappande tillstånd även om de inte är stadigvarande tex svår depression.
 
Egentligen ska det ju gälla även vid psykiska sjukdommar som skapar handikappande tillstånd även om de inte är stadigvarande tex svår depression.
Okej, ja, då gäller det ju definitivt mig. Ska prata med kuratorn imorgon på telefon, så kan ta upp det med hen då och se om jag kan få mer info då.
 
Det är lite olika hur kommunerna väljer att tolka det där dock. Men den ligger under Socialtjänstlagen och inte LSS.
Jag hade ett samtal med kuratorn idag och tog upp boendestöd, hen tyckte att det hade varit en bra idé och skulle ta upp det med min läkare iför mitt besök hos hen på måndag. Så då skulle jag få ett läkarintyg och sedan kunde jag ansöka om boendestöd.

Så tack så mycket för tipset, var till stor hjälp.
 
För att uppdatera lite..
Var hos läkaren på psyk idag som ansåg att jag behövde 9-12 till Ect-behandlingar. Så hon skickade in mig till slutenpsyk där jag nu ligger inlagd igen.
Tror det var för det bästa då jag hade suicidplaner efter läkarbesöket.
Nu blir det alltså 3-4 veckor till på sjukhuset, känns rejält kämpigt, men samtidigt vet jag att jag inte klarat av att inte vara här just nu.

Ville bara skriva av mig lite..
 
För att uppdatera lite..
Var hos läkaren på psyk idag som ansåg att jag behövde 9-12 till Ect-behandlingar. Så hon skickade in mig till slutenpsyk där jag nu ligger inlagd igen.
Tror det var för det bästa då jag hade suicidplaner efter läkarbesöket.
Nu blir det alltså 3-4 veckor till på sjukhuset, känns rejält kämpigt, men samtidigt vet jag att jag inte klarat av att inte vara här just nu.

Ville bara skriva av mig lite..

Tänker på dig och hoppas behandlingen hjälper dig! ❤️
Håller med om att du resonerar så klokt mitt i allt kaos.
 
Vad klok du är, mitt i allt elände :heart

Tack. ❤

En trygghet, om än jobbig.

Ja, det känns tryggt att vara här även om jag tusen gånger hellre hade varit i stallet med min häst.

Tänker på dig och hoppas behandlingen hjälper dig! ❤️
Håller med om att du resonerar så klokt mitt i allt kaos.

Tack! Läkarna och personalen här verkar tro att det ska fungera, så jag har fått lite hopp.
 
Ta ändå kontakt med socialtjänsten redan nu (eller be någon göra det) så de kan påbörja utredning och planering. Då är det lite förberett tills du ska hem sedan och hjälpen kan finnas direkt. Det behöver inte vara bara klassiska hushållssysslor som de hjälper med, utan t.ex. att följa med ut och gå en promenad eller liknande som är viktigt för ditt tillfrisknande, men kanske inte blir av om du ska göra det ensam. Även om du är bättre när du åker hem nästa gång så kan den avlastningen och tryggheten vara bra att ha oavsett.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 322
Foder & Strö Ni som räknar foderstat i excel, jag har gjort det sen någon här ( för miljoner år sedan) länkade alla formlerna. Det jag saknar nu är...
Svar
8
· Visningar
579
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 973
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp