Ta (stort) lån åt någon annan

Avalbane

Trådstartare
Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150 000kr(!) år honom.
Första tanken när jag läste meddelandet var att de var på skämt, tyckte uppbyggnaden på meddelandet var väldigt ligt skräpposten som brukar komma. Men så var inte fallet, tyvärr.
"Jag vill egentligen inte fråga men jag måste och vet att du kommer ställa upp, speciellt när du vet anledningen"
"Ta lånet och skriv upp mitt konto nr så får dom dra det på autogiro från mig"
osv.

Han har tydligen tömt sitt sparkonto samt övertalat kompisar att låna till honom så "mitt" lån skulle vara slutdelen av en summa på närmare 300 000 kr som han har i skuld till någon. Hans deadline på betalningen var i princip igår, annars skulle det sluta med att han skulle behöva skaffa skyddad identitet som sista utväg.

Det viktigaste var att jag absolut inte fick säga något till pappa då min bror inte ville oroa honom mer än vad han redan gjort.

Jag kommer inte ens försöka ta något lån åt honom om jag ens kunde. Nu har jag "turen" att jag inte har fast anställning o kan/får därmed inte ta lån huxflux.
"Men den och den personen går på bidrag men får ändå ta lån." Sorry men jag kan tyvärr inte hjälpa dig på den fronten då jag tänker på min egna framtid.

Och nu fick jag precis meddelande om att han fått sin deadline flyttad en vecka framåt. En kompis? till honom har belånat sin lägenhet så nu behövde han "bara" låna 30 000 kr från mig istället.
Sa nej till även detta, av ren princip. Samt att jag kan komma behöva ta från mina sparpengar under sommaren för hyra och andra ev utgifter.

Jag vet att han har ställt till det för sig rejält. Ingenting nytt då han inte är den smidigaste i alla lägen.
På någotvis känner jag mig jätte egoistisk som inte vill /kan hjälpa honom speciellt som han är familj och ska ha vänner som ställt upp ekonomiskt. Samtidigt tycker jag att han själv har satt sig i den här sisten och får klara ut det hela själv.

Kanske helt fel gjort av mig, vad vet jag. Hade det rört sig om någon tusenlapp hade jag sett annorlunda på det hela.
Hur skulle ni gjort i samma sits?
 
Jag kan inte svara på det utan att ha historiken och omständigheterna. Möjligen skulle jag tänkt precis likadant som du, möjligen skulle jag ställt upp. Den typen av skulder uppkommer typiskt i samband med droghandel eller spel, och i de miljöerna avrättas folk för mindre skulder än så. Därför har jag svårt att svara kategoriskt.

Hans problem är hans problem, ingen tvekan om det. Men likväl.
 
Så som du beskriver situationen hade jag troligtvis sagt nej. Samtidigt håller jag med i det @Snubbelfot skriver, och kan därför inte svara helt kategoriskt.

Hade det varit min bror i det liv vi lever nu och han bad mig om ett lån så skulle jag mer troligen ställa upp. Men mellan oss finns inte den problematik som beskrivs i TS. Hade problematiken funnits hade jag fått värdera mitt beslut utifrån de omständigheterna.
 
På den info du gett hade jag inte lånat ut pengar. Låter inte heller som att det skulle vara sista gången han hamnar i klistret pengamässigt och därför inte hjälpa honom mer än för stunden. Hans problem - han som får lösa det - du har ingen skyldighet att hjälpa honom. Spontant känns det som droger eller spelskulder och då behöver han annan hjälp än pengar för att få livet på rätsida.
 
Jag hade också sagt nej utifrån erfarenhet. Nu vet jag ingenting om TS och hens bror men har en liknande situation i min närhet. I det fallet handlar det om spelmissbruk och skulder upp över öronen. Likväl som jag inte köper sprit åt en alkoholist ger jag inte lån åt personer som inte kan handskas med pengar.

Och visst känner man sig egoistisk och oroar sig för personens väl och ve, men jag har tillräckligt mycket erfarenhet av missbruk för att veta att det är en björntjänst i det långa loppet.
 
Ja den dagen du inte får tillbaka dina pengar till exempel. Du kan aldrig vara säker på att du får tillbaka dom. Antagligen ingår även löften hit och dit som bryts och lögner. Har tyvärr bevittnat på nära håll hur det skaver sönder relationerna
Det är sant.
Om du hade anledning att misstänka att släktingens oförmåga att lösa sitt akuta problem skulle få till direkt följd att släktingen dödades eller misshandlades till invaliditet - jag säger inte att det varken kan styrkas eller avfärdas i TS fall - skulle du fortfarande principfast neka utifrån risken att förstöra relationen?
 
Några kommer med invändningar om att personen som behöver pengarna kan råka riktigt illa ut om pengarna inte kommer fram. Och det är väl en bra invändning.
Men, inte tillräckligt bra för att rakt av bara skramla fram de där pengarna, som jag ser det.
Nu är jag personligen inte ens i närheten av att kunna låna pengar, av olika orsaker. Men om vi låtsas att jag kunde låna, så hade jag först börjat med att ta personlig kontakt med min bror för att få reda på vad sjutton det hela handlar om. Och sen hade jag frågat hur han tänkt göra för att inte hamna i samma situation igen. Och först om jag fått tillfredsställande, rimliga svar på de frågorna hade jag ens tänkt tanken att hjälpa till.
 
Det första jag gjort hade varit att fråga honom vad denna skuld på 300 000:- handlar om. Varför är han skyldig någon en så stor summa pengar? Han kan ju inte förvänta sig att du ens ska tänka tanken att låna ut till honom utan att först veta vad det rör sig om. Har han spel- eller drog-skulder är det kanske inte helt troligt att han är ren och fri från det beroendet idag, och då har han ev lika snabbt en liknande skuld igen.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 889
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 556
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp