Ta ut obetald semesterdag

Jag har 30 dagar betald semester och får ta ut ungefär lika många lediga obetalda dagar till om jag vill, vilket jag oftast vill. Skulle någon ta ifrån mig de sistnämnda sex veckorna skulle jag bli tvungen att sluta.

Inser efter att ha läst igenom den här tråden att för mig finns bara tre alternativ; antingen jobba kvar resten av livet, eller två, utveckla mitt eget företag vidare och aldrig ha någon annan arbetsgivare än nuvarande, eller tre, flytta ut i en koja i skogen och bli eremit.

OT men...
Alltså - jag är 56. Jag har jobbat i statligt företag de senaste åren, numera i ett riskkapitalbolag.

Aldrig har jag ens hört talas om att jag skulle få mer än 25 dagars betald semester.
Så gubba- eller gumma-veckor visste jag inte ens att det fanns :o

Inser efter att ha läst igenom den här tråden att för mig finns bara tre alternativ; antingen jobba kvar resten av livet, eller två, utveckla mitt eget företag vidare och aldrig ha någon annan arbetsgivare än nuvarande, eller tre, flytta ut i en koja i skogen och bli eremit.

Eller fyra: annat yrke. Alla yrken har ju inte schemalagda arbetstider. På mitt jobb tar man semester efter samvete, så länge man hinner det man ska, så är det ingen som direkt bryr sig hur mycket eller lite man jobbar.

OT men...
Alltså - jag är 56. Jag har jobbat i statligt företag de senaste åren, numera i ett riskkapitalbolag.

Aldrig har jag ens hört talas om att jag skulle få mer än 25 dagars betald semester.
Jag tycker att det är rätt konstigt att du inte hade gubbvecka i ditt statliga företag. Jag tror att staten har det, då borde deras företag också ha det.

Vill man resa mycket verkar det där med timanställning också vara en lösning, i yrken där det är brist. Då kan man vara hemma och jobba så mycket man orkar, när man fått ihop tillräckligt för en resa så drar man iväg.

OT men...

25? Jag hade 28 dagar som grund hos staten. Sen ökar det vid två (ålders)tillfällen till totalt 35 dagar. Tror det är vid 30 och 40 år. En sak jag saknar med det jobbet...

Jag hade 29 semesterdagar under min statliga anställning (förutom alla klämdagar), och då har jag inte ens fyllt 30. Saknar staten!

Välkommen till arbetslivet! :up:
Jag förstår inte din inställning. De följer ju lagen. Så ser det ju ut i arbetslivet.
Om de ska ge mer ledighet innebär det att de tex måste ordna vikarier.

Jag har fler semesterdagar men har i gengäld inte betalt för övertid. Och jag jobbar en hel del övertid.
Så ofta är fler semesterdagar beroende av någon annan prestation,

Tack, jag har varit där i snart 12 år.
Ja de följer säkert lagen, jag blev bara paff eftersom min tidigare arbetsledare aldrig nekat mig ledighet ex. en fredag/måndag för att jag ska kunna åka ner till min syster och hälsa på.

Finns det kollektivavtal så kan du gå in på ditt fack på web siten och kolla vad det står där till att börja med.

Jag tycker att det är rätt konstigt att du inte hade gubbvecka i ditt statliga företag. Jag tror att staten har det, då borde deras företag också ha det.
OT men...

Jo, staten har en vecka extra efter 40 det är helt riktigt. Jag är statligt anställd och har 35 dagar. Före 40 tror jag att det är 30 dagar. Jag jobbade statligt i rätt många år före 40 också men då var arbetstiden oreglerad så jag fattade aldrig hur det funkade med semester. Alls.

Jag känner lite likadant. För mig är det aldrig några problem att vara ledig de tider jag vill, bara jobbet blir gjort säger min chef. Och att jobbet blir gjort ansvarar jag själv för. Nu har jag ledigt en månad över jul och nyår för att jag hade semester kvar och har speedat med en grej som ska vara underlag i januari.

Är detta olika från företag till företag? Enligt mitt företag (lokalvårdare) så har vi endast våra 25 betalda semesterdagar att ta ut.

Min arbetsledare la till "att det kan ha hänt att vi varit generösa nångång och gett dig nån extradag".
Hur har ni det på erat arbete?

Jag blev lite bitter över detta då dessa 25 dagar inte räcker direkt långt :grin:

Jag vet inte om du har fått svar för jag har inte läst alla inlägg men:
Enligt lag har alla rätt till minst 25 semesterdagar per år. Man får fler i takt med att man blir äldre. MEN man har inte rätt att få betalt för alla dagar. Betalningen grundar sig på hur mycket man har arbetat. Normalt vid en tillsvidareanställning avsätts 12.4 % (inte helt säker på den exakta siffran) av din lön och "sparas" på ett konto som betalas ut när du tar semester. De ca 12% motsvarar då en månadslön + lite till för att täcka upp för den lediga tiden. Har man då arbetat 6 månader så blir det hälften, men du har fortfarande rätt att ta 25 dagar semester.
För dem som har timanställning gäller lite andra villkor. Man har rätt till samma antal dagar i semester MEN man får sin semesterersättning utbetald varje månad, procentuellt på vad man tjänat den månaden. Man måste alltså då själv spara de semesterpengar man får på månadslönen.
Räcker inte de dagar man har enligt lagen får man ta tjänstledigt utan ersättning, OM arbetsgivaren beviljar ledighet d v s.

Hos oss om man ska vara ledig så måste man antingen ha obetalda semesterdagar sparade, så man kan ta ut om de riktiga semesterdagarna är slut.
Har man inga obetalda semesterdagar, så går det på komptiden, har man ingen komptid sparad då går det på lönen (eftersom vi har månadslön) och blir avdrag. :)

Jo, staten har en vecka extra efter 40 det är helt riktigt. Jag är statligt anställd och har 35 dagar. Före 40 tror jag att det är 30 dagar. Jag jobbade statligt i rätt många år före 40 också men då var arbetstiden oreglerad så jag fattade aldrig hur det funkade med semester. Alls.
Den här tråden har gett insikter jag inte hade.

Jag har faktiskt inte jobbat så att jag haft mer än 25 dagars semester. När jag nu senast var tillsvidareanställd var det i ett statligt bolag och jag tror att de skiljer mellan att vara direkt anställd av staten och anställd i ett bolag.
Vi hade alla 25 dagar. Oavsett ålder.

Jag har 30 dagar betald semester och får ta ut ungefär lika många lediga obetalda dagar till om jag vill, vilket jag oftast vill. Skulle någon ta ifrån mig de sistnämnda sex veckorna skulle jag bli tvungen att sluta.

Detta var ju generöst av din arbetsgivare..... Vi får ut semestrarna, 30 dagar, inga problem med det under året... Men annan tjänstledighet än lagstadgad sådan är i princip omöjligt. Vill man ut på någon resa som varar mer än de semesterdagar (inklusive de sparade man har) så får man hitta en annan lösning. Nu är det lyckligtvis så att det finns rätt gott om jobb i min bransch så jag har några kolleger som valt att bli timanställda..... och de trivs med att kunna arbeta sina egna tider/dagar....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 491
Senast: Edla
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 491
O
Skola & Jobb Jag kommer återgå till mitt arbete 2/3 efter föräldraledighet. Tror inte att jag får någon betald semester i år, men visst har jag ändå...
Svar
9
· Visningar
1 841
Senast: Osthyvel
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 892
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka