Det kanske förvånar dig men jag kan upplysa om att det idag finns gott om människor som söker jobb som inte passar dem övht just för att de helt enkelt vill ha ett jobb-inkomst-trygghet.
Utöver detta finns det gott om studier som påvisar att det är vanligt att människor ljuger vid intervjuer just för att ge ett så gott intryck som möjligt för att kunna få arbete.
De ljuger om sin utbildning, sina privata och yrkesmässiga erfarenheter, sina egenskaper och sjukdomar, huruvida det finns barn med i bilden eller ej.
Precis som
@sjoberga förtydligade så ligger det ett (orimligt) stort ansvar på Sveriges arbetsgivare from provanställningen upphört och med tanke på kostnaderna för en felrekrytering (oavsett hur den råkar vara fel) så gäller det att som arbetsgivare att verkligen gå in på djupet när det är dags för anställning.
Det är som jag skrev inte bara en arbetsgivarfråga utan även en arbetsmiljöfråga. Det är sällan bara arbetsgivaren som har ont av en felrekrytering utan även kollegerna och verksamheten i stort.
Du skriver "ge mig den felfria organisationen..." och jag undrar över vilken definition du utgår från.
Jag känner igen yttrandet och många många gånger när det gäller stresskänsliga individer så ligger lösningen i att deras
perfekta organisation innebär en dubblering av personalstyrkan.
Lite överdrivet kanske men det innebär att många stresskänsligas behov innebär fler timmar och fler huvuden = plötsligt inte finns lönsamhet nog för att ägaren/ägarna ska vara intresserade av att behålla verksamheten i Sverige.
Man kan tycka vad man vill men det är relativt få arbetsgivare som bedriver välgörande verksamhet och nöjer sig med att verksamheten går +-0
Allt fler arbetsgivare letar efter är någon som kan hantera hög stressbelastning i perioder (långa som korta som konstanta beroende på verksamhet) och kanske tom "går igång på det" (de finns).
Något annat som blivit mer aktuellt är att hitta en anställd som kan organisera sitt privatliv så att det inte går ut över prestationen på arbetet.
Vid mina intervjuer samtalar vi även runt respektive, vad han eller hon arbetar med, om det finns barn, hur många och i vilken ålder. Allt för att fånga upp en bild över hur samarbetet ser ut på hemmaplan.
Det är många bitar som måste fångas upp för att hitta rätt pusslebit att matcha in i en producerande verksamhet tillsammans med övriga personligheter i kollegiet. En pusselbit som verkar ha goda utsikter att hålla för 40h per vecka.