Tack för tipset!

Silver Girl

Trådstartare
Jag läste här i forumet en teknik för ensamhetsträning och skulle vilja tacka för tipset men minns inte vem som skrev det. Läste det i våras när jag kämpade med min förra hund (där tyvärr inget hjälpte).

Men med valpen funkar detta utmärkt. Det går ut på att göra det till en trevlig ritual att matte går hemifrån. Jag stänger alla dörrar till hallen, lägger fram en mysig fäll som inte är framme annars och ger gott godis. Jag har nu en hund som glatt viftar på svansen och väntar på sitt godis när jag börjar stänga till och som är lugn när jag kommer tillbaka.

Hittills har jag lämnat henne 25 minuter och idag behövde jag göra ett ärende som i vanliga fall tar ca 30 minuter så det skulle ju bli en lagom ökning. Men så klart gjorde kö, trafik m m att det blev 40 minuter. Lite stressad matte kommer hem. Sömndrucken hund lyfter på huvudet, reser sig långsamt och sträcker lugnt på sig innan hon kommer och hälsar :D.

Nu är hon en trygg individ från början, men vill ändå tacka för en bra träningsmetod till dig som känner igen detta.
 
Jag läste här i forumet en teknik för ensamhetsträning och skulle vilja tacka för tipset men minns inte vem som skrev det. Läste det i våras när jag kämpade med min förra hund (där tyvärr inget hjälpte).

Men med valpen funkar detta utmärkt. Det går ut på att göra det till en trevlig ritual att matte går hemifrån. Jag stänger alla dörrar till hallen, lägger fram en mysig fäll som inte är framme annars och ger gott godis. Jag har nu en hund som glatt viftar på svansen och väntar på sitt godis när jag börjar stänga till och som är lugn när jag kommer tillbaka.

Hittills har jag lämnat henne 25 minuter och idag behövde jag göra ett ärende som i vanliga fall tar ca 30 minuter så det skulle ju bli en lagom ökning. Men så klart gjorde kö, trafik m m att det blev 40 minuter. Lite stressad matte kommer hem. Sömndrucken hund lyfter på huvudet, reser sig långsamt och sträcker lugnt på sig innan hon kommer och hälsar :D.

Nu är hon en trygg individ från början, men vill ändå tacka för en bra träningsmetod till dig som känner igen detta.
Va härligt :D Ja det är den metod jag lärt mig fungerar allra bäst :)
 
Jag har sällan varit så schysst att jag bara lämnat några få minuter då jag haft vuxna hundar som behövt komma ut ;) Men det har fungerat bra ändå - bara man har en matglad liten jycke :D
Redan tidigt märkte jag att det nog inte skulle bli några större problem då hon självmant kunde lägga sig och sova i ett annat rum. Men med tanke på de problem jag hade med den förra började jag väldigt försiktigt, då jag inte kan ha en hund som inte går att lämna.
 
Redan tidigt märkte jag att det nog inte skulle bli några större problem då hon självmant kunde lägga sig och sova i ett annat rum. Men med tanke på de problem jag hade med den förra började jag väldigt försiktigt, då jag inte kan ha en hund som inte går att lämna.
Det var ett smart drag, för man vill inte råka ut för det igen :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 497
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 892
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 923
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag har en amstaffhane (registrerad i SKK) som blir 2 år i mars. Jag skaffade honom i samband med att jag flyttade hemifrån, så det är...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
16 012
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp