Tack och lov för lydiga hundar!

Vovzing

Trådstartare
I går gick min (icke hundvana) mamma ut med Phu, som förresten fyller 1år i dag (:love:). Då kommer två lösa hundar springande från ingenstans :grin:, Phu snor sig runt mamma och försöker hålla koll på hundarna - på något sätt går kopplets hake upp och Phu kommer lös!

Mamma berättade att han sprang i väg flera meter, mamma som har lite panik ropar "stanna". Och vad gör han då? Om inte stannar och väntar på mamma medan hon springer fram och kopplar honom igen? :banana: Extra imponerande är det med tanke på att jag inte brukar använda kommandot stanna särskilt ofta, hade hon ropat "Hit" hade jag inte blivit riktigt lika förvånad.

Det hade kunnat gå helt annorlunda, det var inne i stan bredvid en väg och inte allt för långt till motorvägen. Tänk om han sprungit i väg? Om hundarna hade dragit med honom och stuckit? Tänk om han blivit påkörd? Jag kan bara tacka min lyckliga stjärna att lite av det vi tragglat hela året tydligen har fastnat :D!

Har ni något liknande exempel att dela med er av? När era hundar har överraskat er med att plötsligt vara mycket lydigare än ni trodde?
Jag är ganska säker på att han skulle lyssna på mig om han kom lös, men att han skulle lyssna på mamma som han inte träffar särskilt ofta och som dessutom varken tränar med honom eller är särskilt hundvan; njae, det trodde jag inte :p

(De lösa hundarna hade en matte som stod en bit bort och till slut sprang de tillbaka till henne)
 
Senast ändrad:
Sv: Tack och lov för lydiga hundar!

För MÅNGA år sedan så var jag ute och gick med familjens Labrador, 3 Golden och 1 blandras och alla var lösa. Då möter jag en gammal farbror som är ute med sin Westie. Jag skriker "sitt" och ALLA hundarna sätter rumpan i backen, som statyer. Jag går lugnt fram och kopplar alla 5, farbrorn var mycket imponerad och jag var chockad av alla satte sig.
 
Sv: Tack och lov för lydiga hundar!

Jag gick med mina vita i skogen för kanske ett år sedan, den äldsta bar kopplad då hon kan dra efter vilt men den yngsta var lös och studsade iväg kanske 10m ifrån oss. Plötsligt brakar det till och rakt framför nosen på den lösa springer 4(!) rådjur!
Vid så stor viltstörning tänkte jag att nu är det kört!
Hon hakar på rådjuren, jag vrålar STANNA! och hon tvärnitar omedelbart, vrider huvudet mot mig och ser ut att tänka "varför skriker du för?" :)
Lycklig matte som skyndar sig att koppla sin duktiga hund av säkerhetsskäl även fast lillskrutt inte visade några tecken på att springa efter mer :)
 
Sv: Tack och lov för lydiga hundar!

Vi var ute i stallet, det var på höstkanten och hästarna hade precis kommit hem från betet. Hunden var med som vanligt och eftersom vi hade haft agilitybana i vinterhagen hela sommaren så drar hunden iväg in i hagen. På samma gång kommer hästarna i vild busgalopp och de är på kollisionskurs. Jag vrålar stanna och både häst och hund nitar, hästen bakom hann inte stanna utan far in i rumpan på min häst som var först.
Tack vare att båda stannade så undvek vi en olycka med förmodligen mycket tragisk utgång då min lille hund förmodligen inte hade klarat träffen med åtta hästben särskilt bra.
Då var jag glad att jag lärt in kommandot stanna på både häst och hund och att de just då lyssnade mitt i sina busupptåg :bow:

Vi har inte byggt något agilitybana i hagen sedan dess utan hagen är nej året runt.
 
Sv: Tack och lov för lydiga hundar!

Vilka duktiga hundar (och hästar:D) ni har!
Jag måste bara berätta en rolig grej som hände ett par kompisar och deras hund för något år sedan. Det är ingen lydig hund men husse och matte trodde det för en kort sekund:D Husse, matte och hund var hos husses föräldrar över helgen och höll precis på att packa bilen för hemfärd. Hunden (en flamsig flathane som inte är så uppfostrad som han borde vara) var lös på gården och höll sig i närheten. Plötsligt får både hund och husse syn på en reklamkille med en sån där vagn längre upp på gatan. Hunden far iväg i full karriär, asglad mot reklamkillen. Han har bara ett par meter kvar när husse ryter till ett rejält: "KOM HIT!" Hunden tvärnitar och kommer i full karriär tillbaka till husse! Fasen vad lydig han har blivit helt plötsligt, säger husse förvånat. Det är bara det att när han närmar sig husse saktar han inte in utan fortsätter springa förbi husse längre ner på gatan i full karriär. När han vänder sig om får han syn på en tant och hennes hund som hunden är på väg fram till. Husse springer efter och får tag på hunden och ber den stackars tanten om ursäkt. Reklamkillen står fortfarande som förstenad med reklamvagnen som skydd framför sig längre upp på gatan. "Det var lite körigt då" sammanfattade dom det som när dom berättade för mig:D
Han har även sprungit in på en fotbollsplan mitt i en match och tagit bollen:o
Om vi säger såhär: jag har honom inte lös när jag är hundvakt:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 341
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 893
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 485
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp