ztsu
Trådstartare
Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare!
Jag har nu hittat två stall där vi kan få en box. Stallen har båda olika för- och nackdelar, och jag har inte bestämt än vilket jag skall välja. Det största problemet är att jag inte har någon möjlighet att besöka något av stallen då jag befinner mig i Umeå hela juli och behöver stallplatsen i Göteborg från augusti. Är det helt och hållet puckat att boka upp en stallplats utan att ha sett den först? Jag har varit i kontakt med båda stallägarna och de verkar trevliga och har utan knussel svarat på alla mina miljoner frågor. De har också båda gått med på att jag skickar en väninna att besöka dem i mitt ställe.
Just nu står min häst hos min brorsa som har en hästgård utanför Kalmar, och egentligen kan hon stå där hur länge som helst. Men jag vill ju såklart ha hem henne så snart som möjligt när jag själv kommit hem.
Om jag återgår till stallen så får ni gärna komma med åsikter om det också.
Stall 1
+
Stora hagar.
10 min skrittavstånd till ridklubben där jag rider på ridskola (vilket innebär att jag skulle kunna rida min egen häst på lektionerna, jag har tillgång till mina vanliga tränare och vi kan rida på varierat underlag då ridklubben har flera olika ridhus, paddock, skrittmaskin och galoppslinga).
Rörligt pris på så sätt att var och en betalar sitt eget hö, spån osv = det blir billigare på sommarhalvåret.
Det är ganska litet, bara fem boxar.
Det ligger i direkt anslutning till anlagda ridvägar.
Hon kan fortsätta skos av samma hovslagare som hon haft sedan förrförra ägaren.
Nära busshållplats.
-
Det finns ingen toalett, ingen plats för fika, osv.
Det är gammalt.
Det rörliga priset, det kan bli dyrt om det blir en lång vinter.
Åtaganden med in- och utsläpp + fodringar varannan helg.
Ingen paddock eller liknande på gården.
Stall 2
+
Nytt och fräscht med alla faciliteter för både häst och ryttare.
Inga åtaganden.
Fast pris varje månad (hösilage, spån osv ingår) = inga tråkiga överraskningar.
Paddock på gården.
De arrangerar en del egna träningar och tävlingar.
Större = socialt (för mig som gillar att prata) = man kan få hjälp om det krisar.
-
Ligger så att jag måste betala biltull för att komma dit när jag åker bil.
Bussen dit går inte så ofta och det blir en del byten när jag åker buss.
Inget ridhus varken på gården eller i närheten.
Mindre hagar.
Det fasta priset gör det onödigt dyrt på sommaren.
Gaaah! Beslutsångest.
Jag har nu hittat två stall där vi kan få en box. Stallen har båda olika för- och nackdelar, och jag har inte bestämt än vilket jag skall välja. Det största problemet är att jag inte har någon möjlighet att besöka något av stallen då jag befinner mig i Umeå hela juli och behöver stallplatsen i Göteborg från augusti. Är det helt och hållet puckat att boka upp en stallplats utan att ha sett den först? Jag har varit i kontakt med båda stallägarna och de verkar trevliga och har utan knussel svarat på alla mina miljoner frågor. De har också båda gått med på att jag skickar en väninna att besöka dem i mitt ställe.
Just nu står min häst hos min brorsa som har en hästgård utanför Kalmar, och egentligen kan hon stå där hur länge som helst. Men jag vill ju såklart ha hem henne så snart som möjligt när jag själv kommit hem.
Om jag återgår till stallen så får ni gärna komma med åsikter om det också.
Stall 1
+
Stora hagar.
10 min skrittavstånd till ridklubben där jag rider på ridskola (vilket innebär att jag skulle kunna rida min egen häst på lektionerna, jag har tillgång till mina vanliga tränare och vi kan rida på varierat underlag då ridklubben har flera olika ridhus, paddock, skrittmaskin och galoppslinga).
Rörligt pris på så sätt att var och en betalar sitt eget hö, spån osv = det blir billigare på sommarhalvåret.
Det är ganska litet, bara fem boxar.
Det ligger i direkt anslutning till anlagda ridvägar.
Hon kan fortsätta skos av samma hovslagare som hon haft sedan förrförra ägaren.
Nära busshållplats.
-
Det finns ingen toalett, ingen plats för fika, osv.
Det är gammalt.
Det rörliga priset, det kan bli dyrt om det blir en lång vinter.
Åtaganden med in- och utsläpp + fodringar varannan helg.
Ingen paddock eller liknande på gården.
Stall 2
+
Nytt och fräscht med alla faciliteter för både häst och ryttare.
Inga åtaganden.
Fast pris varje månad (hösilage, spån osv ingår) = inga tråkiga överraskningar.
Paddock på gården.
De arrangerar en del egna träningar och tävlingar.
Större = socialt (för mig som gillar att prata) = man kan få hjälp om det krisar.
-
Ligger så att jag måste betala biltull för att komma dit när jag åker bil.
Bussen dit går inte så ofta och det blir en del byten när jag åker buss.
Inget ridhus varken på gården eller i närheten.
Mindre hagar.
Det fasta priset gör det onödigt dyrt på sommaren.
Gaaah! Beslutsångest.