Täcke med foder enbart över ryggen?

Bukefalos 30 år!

Min älskade lilla trasiga häst fortsätter utmana min fantasi. Som många andra med muskelsjukdomar har han lätt att få kolik när temperaturen sjunker framförallt innan han har satt färdigt vinterpälsen och det löste jag (hoppas jag!) med att sy en magplatta. Men, nu när det är mellan 5-10 grader, regnet öser ner och vinterpälsen är nästintill klar svettas han med 50 grams täcke. Vi pratar svettas så han är blöt på bogen och bak på magen. Samtidigt får han ont med ofodrat täcke. Just nu går han med flugregntäcke med den fodrade ryggplattan jag sydde i i somras och det fungerar men jag är rädd att det blir för blött för högt upp där det enbart är nät. Han hade liksom behövt en overall/byxor 😅 för att täcka musklerna på baksidan av låren som är känsliga. Jag är också rädd att han blir för kall på magen när den blir blöt och att han får kolik av det.

Jag vet att jag har sett täcke med foder som inte går ner på sidorna men var? Vilket märke? Det var inte nyligen jag såg det utan säkert 10 år sedan. Kanske mer.

Någon som vet? Visst kan jag sy i en ryggplatta i ett ofodrat täcke men jag är så dålig just nu och jag hade behövt lägga den energin på sådant som att äta själv typ.
Till min häst så sydde jag på back on tracks ryggvärmare på ett regntäcke så ryggen skulle bli varmare vilket fungerade super. Den blev aldrig blöt heller oavsett väder.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka