Täcke med mankfrihet?

Tillis

Trådstartare
Jag är ute efter ett täcke, stall eller utetäcke, som ger så lite tryck som bara är möjligt på manken.
Min häst har hög manke och får skav av vissa, men framför allt visar han obehag av trycket de lämnar - han får helt enkelt ont.
Jag har flera täcken, alla med bogfrihet och har även provat en storlek större (155), men han visar obehag av samtliga.
De flesta av dem ligger högt uppe, alltså stannar inte mitt på manken utan uppe efter högsta punkten mot halsen så att säga.

Supertacksam för alla tips - vill inte få bekymmer med täcken nu när jag äntligen hittat en sadel som funkar.

Mvh Tillis

Sv: Täcke med mankfrihet?

Täcken med halvhals hamnar ju framför manken.
Big D som man drar över huvudet är utskurna för manken, iallafall det täcket jag hade.

/Keb

HW Wug tycker jag sitter bra om det är smala bogar, kraftiga bogar eller andra förutsättningar framtill som gör att täckestillverkarna inte riktigt tänkt på konceptet för just den hästen.

Vi hade en fryslort och valde helhalstäcke och kom från hela problemet. Andra halvhalsalternativ kan också fungera.

Trust har täcken med luftkuddar som lyfter täcket från manken helt, kanske något att testa?

Om täcket är för rymligt i bogen eller för stort i storleken så halkar det bakåt och orsakar tryck på manken.

välj täcken i rätt storlek och gärna med halvhals som avlastar både manke och bog.

jag tycker dock det låter konstigt att hästen får så stora besvär. Är den kollad i kroppen - rygg och manke rent allmänt så att det inte är ett grundproblem som ligger i botten och gör att den blir så känslig för täcken? :confused:

Ja, hästen är kollad.
Inga låsningar eller andra problem för närvarande. Dock har han haft problem tidigare så delvis kan det ju sitta i minnet att "det kan göra ont".
Han är alltså irriterad när jag lägger på täcken. Slappnar av när allt är knäppt och rör sig sedan obehindrat.
Nu sista veckorna när han har täcke dygnet runt har han även visat obehag när jag borstar på manken, så därav min misstanke att han behöver ett som trycker mindre.
Hel hals kan ju vara en idé - har faktiskt inga sådana så det måste provas!
skall även titta på alla andra märken som rekommenderats ovan.
Tack!
:bow:

halv hals! Kör du med helhals så ser täcket likadant ut som en ett vanligt och du lägger bara till ett halstäcke, det avlastar inte på samma sätt i bogen/manken som ett halvhals, där är täcket skuret mycket högre upp och tar i översidan av halsen långt framför manken istället.

Nej, det beror ju på vilka modeller man väjer. Vi valde bort de modeller du nämner, och tog istället de helhalsalterntiven som är skurna som halvhals med påsydd halsstrut.

Liknande trådar

Utrustning Vad sjutton gör man när täckena trycker på manken när hästen har huvudet nere (betar, äter)? Det är alltså inte halslinningen som... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 266
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Hittade hästen i hagen för en vecka sedan liggandes med feber. Veterinär kom ut och konstaterade en lindrig infektion i...
Svar
12
· Visningar
3 223
Senast: maria_b
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 675
Senast: mumin
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 585
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31