Täcken för unghästar?!

Fashionistan

Trådstartare
Jag gör ett nytt försök med denna tråd! I den förra blev det så mycket onödigt tjaffs att den fick låsas! :cool: Jag vill INTE ha några diskussioner alls om hurvida en unghäst ska ha täcke på sig eller inte. Respektera det! Jag tycker inte att man ska täcka unghästen onödigt, BARA om det regnar massor tex! (Även om den har skydd i form av skog osv)

Så nu till min fråga! Vilka modeller använder ni? Vart finns det och vilka märken har lite mindre bog tex? :)

Sv: Täcken för unghästar?!

Jag tror ingen direkt kommer svara här heller med nåt annat då de flesta kunniga är överens om att man inte ska ha täcke på unghäst öht, om den inte är sjuk. och ja det gäller även om det regnar eller är dåligt väder. Har hästen bra med foder och är frisk behöver den inte täcke.
Därav att ingen kan svara vilka modeller, för ingen använder några. Så, basta!

Min lilla har ett fleecetäcke om hon varit ute och blivit riktigt riktigt blöt som när hon varit ute och sprungit i paddocken när det regnat och man sen ska skritta av - då vill jag inte att hon ska bli kall (kanske är man överkänslig :angel:) Iallafall, så har jag bara ett vanligt täcke för ponny (minns inte exakt storlek) och så sydde mamma in det vid sidan av bogen som två kilar om du hänger med, så nu passar det perfekt. Är dock inget hon använder ofta, men jag tycker det är bra som lite träning och ett "riktigt" täcke sitter ju bättre än en filt tex :idea:
Har dock aldrig täcke på henne ute. Hon blir ett år nu i april btw.
Mvh, Sandra.

Har inte läst den andra tråden, men varför ska inte unghästar ha täcke på sig medans äldre hästar ska ha det?

Jag tycker att bucas täcken (alternativt horsewares wugmodell) passar på hästar som är lite tunnare över bogen. Spännena hamnar då inte så långt ner som de gör på många täcken.

ett sto som jag köpte för längesedan hade regnskållor när jag fick hem henne, så det blev att täcka hela vintern när det regnade. Jag hade ett täcke från hööks TM Outdoor tror jag det hette. funkade utmärkt! vattentätt och varmt!

Jag tror ingen direkt kommer svara här heller med nåt annat då de flesta kunniga är överens om att man inte ska ha täcke på unghäst öht, om den inte är sjuk. och ja det gäller även om det regnar eller är dåligt väder. Har hästen bra med foder och är frisk behöver den inte täcke.
Därav att ingen kan svara vilka modeller, för ingen använder några. Så, basta!

Det finns massor som anväder det! "basta" :mad:

Har inte läst den andra tråden, men varför ska inte unghästar ha täcke på sig medans äldre hästar ska ha det?

Därför att man förstör hästens naturliga pälssättning och det är jag väl medveten om. Men just därför ska jag BARA ha täcke på den lilla när det är regnigt och skitväder.

Jag lånad ett av kompisen när det var riktigt busväder ute=/... Det var det billiga ofordade regn täcket från Börjes (tror det heter himalaya)! Satt bra på henne! Och hon är ett klent Nf sto på 2 år=) Hon hade strl 115.

Bäst att lägga till att hon bara haft detta 1 enda gång och det var vid snöstorm varning (blev dock inte så mycket va det) Vid regn och annart väder klarar hon sig bra utan=) Har vindskydd att gå in i om hon vill=)

Senast ändrad:

Därför att äldre hästar som arbetar och svettas kan behöva täckas för att inte sätta vinterpäls (=svettas mer och blir kalla) medan yngre hästar sällan arbetas så att de blir svettiga. Gör de det så är det en annan femma. Dock så lägger man ju en grund för hur tålig hästen blir när den är ung och som jag fått lära mig så blir "överbekyddade" unghästar mkt känsliga som vuxna = inte önskvärt. Har man en unghäst som fryser kan man ju överväga att lägga på ett regntäcke istället för att ta in hästen och då hade jag valt ett helt vanligt regntäcke i ponnystrl. Inget dyrt eftersom hästen ändå växer ur det.

Mvh Jate Volim

Därför att äldre hästar som arbetar och svettas kan behöva täckas för att inte sätta vinterpäls (=svettas mer och blir kalla) medan yngre hästar sällan arbetas så att de blir svettiga. Gör de det så är det en annan femma. Dock så lägger man ju en grund för hur tålig hästen blir när den är ung och som jag fått lära mig så blir "överbekyddade" unghästar mkt känsliga som vuxna = inte önskvärt. Har man en unghäst som fryser kan man ju överväga att lägga på ett regntäcke istället för att ta in hästen och då hade jag valt ett helt vanligt regntäcke i ponnystrl. Inget dyrt eftersom hästen ändå växer ur det.

Mvh Jate Volim

Det är ju så jag ska göra! Ett tunt regntäcke med så ypperlig andasfunktion som möjligt :) Dyrt är väl upp till var och en?

nja, jag vet inte om det där stämmer. Min ena klippte jag som föl för att få bort lössen han hade och därefter höll jag honom täckad i ett halvår tills sommaren kom. Han är nu 3 år och den mest varmblodiga häst jag känner till. Fryser verkligen aldrig!

Min andra har gått på lösdrift hela sitt liv och aldrig varit täckad när jag köpte honom men han fryser så fort det blir lite kallt, regnigt eller blåser lite. Båda dessa är av samma ras, sköts på samma sätt och har samma mängd päls.

Jag täckar nästan aldrig mina hästar. Men när jag kom ut till hagen i vintras när det vräkte ner blötsnö och blåste svinkallt stog min 4-åring och skakade trotts att han fick massa hö. Skulle jag bara struntat i att ta på honom täcke då?

Jag täckar nästan aldrig mina hästar. Men när jag kom ut till hagen i vintras när det vräkte ner blötsnö och blåste svinkallt stog min 4-åring och skakade trotts att han fick massa hö. Skulle jag bara struntat i att ta på honom täcke då?

Nej klart att dom skall ha täcke om dom fryser! Men alla som är emot täcken tycks tro att man ska sätta på dom små täcken dygnet runt hela tiden, och det är ju inte det som är tanken. Utan just när det regnar/snöar :cool::)

Min unghäst hade bara täcke några enstaka gånger under sin uppväxt (till 3 års ålder) men hon är ändå världens fryslort och blir kall direkt det regnar det minsta. Så det behöver inte bero på att man täckat dem, utan jag tror helt enkelt det handlar om individer.

Till TS: Jag hade ett Börjes Himalaya Regntäcke på min unghäst vid regnväder när hon var 1,5 år och stod i sjukhage. Det satt jättebra.

När hon blev äldre fick hon ett Horseware Rhino att ha vid extrema väderlag då vi inte hade någon form av vindskydd i hagen alls.

Mvh Jate Volim

Jag hade täcke på min häst från det att hon var föl och tänka sig att hon lever än idag;) Jag struntade fullständigt i om hon inte "härdades", vägrade låta hästen frysa och la snällt täcke på. Hon lärde sig snabbt att bli hanterad och blev en väldigt trygg häst tidigt, så fördelar finns.

Iaf, jag började när hon var föl med ett ThermoMaster i enklaste modell, stl 105, sen när hon växte ut det vara det lagom sommar och nästa vinter hade hon 125, ett gammalt regntäcke inhandlat på Börjes. Vintern därpå köpte jag ett 135 också det från Hööks, denna gången lite mer varmfodrat och nu när hon är vuxen drar hon 145, så hon växte ca. en storlek per år.

Och ja, min häst hade täcke i stort sett alla vinterdagar om jag inte var hemma eller visste att det skulle bli fint väder.

Jag skulle nog vilja påstå att din kommentar var mer onödig om vi nu ska vara såna.

Jag täcker inte unghästar men om du ska ha till en smalare bog rekommenderar jag ett wug-täcke. Nån sa Bucas men de passar definitivt inte mitt tunna fullblod.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 012
Senast: lirco11
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 114
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 395
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka