Täcken för unghästar?!

Sv: Täcken för unghästar?!

Det beror på storlek. I de mindre storlekarna är täcket mindre över bogen än i de större... sen beror det på modell. De nya (årsmodell 08) är super för smalhalsar.

Jag tycker att bucas täcken (alternativt horsewares wugmodell) passar på hästar som är lite tunnare över bogen. Spännena hamnar då inte så långt ner som de gör på många täcken.

Jag har precis köpt ett Bucas till min islänning och han är rätt tunn över bogarna. Det passar bra på honom och kniper tätt så det tror jag nog skulle sitta bra på en skranglig unghäst :D

Självklart så är det ju även skillnad mellan olika individer. Det är inte lag på att täckade unghästar ska bli frusna :D Men överlag är jag inte intresserad av täcken på unghästar om det verkligen inte behövs. Sedan är jag ingen surkärring som håller stenhårt på mina principer, om ngn av mina hästar fryser får de ha täcke oavsett ålder, däremot skulle jag inte täcka utan anledning.

Mvh Jate Volim

Jo, precis det är ju individuellt vad man lägger för pengar. Det jag menade var att JAG hade valt ett i budgetklass just pga att de växer. Sedan gör ju självklart var och en som man vill :)

Mvh Jate Volim

Absolut inte, det var inte så jag menade. Hade min häst sått och skakat hade jag lagt på täcke oavsett om det var blötsnö eller ej.
Jag har svårt att tro att jag någonsin påstått att jag inte vill att man ska täcke mina hästar (det är nämligen olikt mig att säga ngt sådant) men jag tycker att man ofta ser hästar täckade som absolut skulle klara sig utan. Unga djur behöver "härdas" och det gör de inte om man täckar för minsta lilla, därmed inte sagt att de ska behöva frysa ihjäl.

Mvh Jate Volim

Okej :) Som jag skrev till ngn innan så finns det ju massor av andra faktorer som avgör hur känslig ens häst blir som vuxen, men täckning är en av dessa. Hade din häst stått med 500g vintertäcke dygnet runt kanske hon hade varit ännu mer frusen? Om man täckar en unghäst nga ggr per år i ruskväder så är det ju inte samma sak som att täcka dem regelbundet eller i onödan.

Mvh Jate Volim

Okej :) Som jag skrev till ngn innan så finns det ju massor av andra faktorer som avgör hur känslig ens häst blir som vuxen, men täckning är en av dessa. Hade din häst stått med 500g vintertäcke dygnet runt kanske hon hade varit ännu mer frusen? Om man täckar en unghäst nga ggr per år i ruskväder så är det ju inte samma sak som att täcka dem regelbundet eller i onödan.

Mvh Jate Volim

Det var ju precis detta TS frågade om, ändå blev hon påhoppad. Dessutom beskriver du fint i inläggen innan här att du själv lägger på täcke på dina hästar oavsett ålder, om de fryser. Varför skulle inte TS kunna göra det då?
Buke är underbart ibland...:bump:

Det var ju precis detta TS frågade om, ändå blev hon påhoppad. Dessutom beskriver du fint i inläggen innan här att du själv lägger på täcke på dina hästar oavsett ålder, om de fryser. Varför skulle inte TS kunna göra det då?
Buke är underbart ibland...:bump:

Tack! :bump:

Mvh Jate Volim

Du verkar vara en vettig en ;) Fast jag gillar inte ditt påhopp, du gär ju samma sak själv?! :)

Jag vet inte varför dessa missförstånd uppstått, jag har inte sträckläst tråden men jag kanske har uttryckt mig otydligt eller slarvigt. För att ge en tydlig beskrivning av min ståndpunkt i frågan så skriver jag såhär:
Hästar ska ha täcken om de behöver det. Inte annars. Unghästar täckar jag inte, men självklart kan undantag göras då ett djur inte ska behöva lida (frysa) för att ngn håller för hårt på sina principer. Det är helt enkelt individuellt. Jag ber om ursäkt om ngn kännt sig angripen men som ngn skrev så är buke ändå buke och det är inte helt sällan man missförstår varann ;)

Mina unghästar har fått täcke på sig omdet har varit oerhört regnigt/kallt och har frusit, alternativt att vi har tagit in dem.
Självklart väntar man så länge det bara går innan man tar på dem täcken, en häst - oavsett ålder!!!- ska väl inte ha täcke på sig i onödan!!

Våra pojkar när de var 1 och 2 år gamla blev tvungna att få flugtäcken på sig, efterosm de sprang i full panik. Vid de jävligaste perioderna åkte de in senast kl 9 och ut vid 7tiden på kvällen eftersom de är så känsliga och har så ont av flugor. De äldre hästarna är dock inte lika känsliga verkar det som och har därför inte behövt ha täcke påsig.

Det är väl jättebra att vänja hästarna vid täcke ås tidigt som möjligt så slipper man en skakande häst som riskerar att bli sjuk eftersom den vägrar låta någon ta på den ett täcke...........

ETt jävla skitsnack om att man absolut inte ska täcka unghästar! Men man får kolla på individen, och skita fullständigt i hur gammal den rä!!!

glömde svara på frågan :D

Flugtäckena som suttit som smäck på unghästarna är Bucas. Visserligen dyrt, men oj så bra kvalitet och passform!

Sedan har de nog haft "vanliga" alltså inga speciella märken på sina andra täcken ex fleece osv och så har de fått låna våra andra hästars täcken när det vart kris.

Dock fick min numera treåriga pojk ett par nya täcken i vintras, kommer inte ihåg vad märket heter men köpta på ullared!

Så när min ettåring (12,5% arab, 25%fullblod 50%welsh) stod och skakade efter att ha varit ute i snöstorm skulle jag allltså inte satt på honom täcke dan därpå i samma väder?
Klart att unghästar inte ska ha täcke om det inte absolut behövs, men vissa hästar får inte tillräkligt med päls och man kan ju inte ha dem till att stå inne en vecka för att det är snöstorm...

Jag har haft ett event ofodrat regntäcke till min 1 åring. Första täcket han hade i höstas var ett gammalt bucas storlek 105, sen köpte jag ett event i storlek 115 som har passat bra.

Till hösten kommer jag oxå att köpa ett likadant event, fast storlek större.

Min lille hade täcke på sig en hel del i höstas och vintras pga det dåliga vädret. Jag har tyvärr inte haft några hagar med bra vind och regnskydd och har resonerat som så att hellre lägga på täcke och kunna ha honom ute så mycket som möjligt än otäckad och ha honom mer inne, jag tror personligen att utevistelse är bättre än att stå på box. Vill även tillägga att de har haft mer eller mindre fri tillgång till hö ute men vad hjälper det när det öser ner regn? Hur som helst så flyttar jag hästarna till hösten och där är det bättre med lä så förhoppningsvis kommer jag kanske inte att behöva täcka honom lika mycket.

Tycker det är självklart att sätta på regntäcke även på unghästen om det är riktigt busväder ute!
Varför ska inte han få det när de andra har täcke på sig??????
Mycket värre att i så fall släpa in honom o han får stå ensam i stallet.
Tycker det blir mer härdning då att ha honom kvar ute i busvädret med täcke än i varma torra stallet :grin:

Gjorde så med unghästen från den dagen han föddes och han har absolut inte skadats av det ;)

På min unghäst hade jag när han var för ett termomaster ponnytäcke.
Och sedan har vi haft JÄTTEPROBLEM att hitta ett täcke som inte åker ner på hans skrangliga bogar :crazy:
Har provat många märken och det vi har idag i alla täcken är Horseware Amigo.
hade gärna köpt Rambo men han går med en täckerätare :( Sitter otroligt bra kring halsen & bogen :love:

Finn-Tack er spesial utviklet for travere. Disse er ofte litt smalere forran en vanlige ridehester. Du kan prøve dette? Jeg har ikke erfaring med disse deknene selv, men har hørt folk som har dette problemet har fårr de deknene anbefalt.. Vet at Horze selger Finn-Tack.

ETt jävla skitsnack om att man absolut inte ska täcka unghästar! Men man får kolla på individen, och skita fullständigt i hur gammal den rä!!!

det är inte ett dugg jävla skitsnack att unghästar och föl inte skall gå med täcken på rutin. det hämmar tillväxten om de stängs in i trånga täcken när de växer, och skapar spänningar. vidare så hämmar det immunförsvaret om hästen aldrig vants vid att vara ute utan täcke från tidig ålder. Det kan du fråga vilken veterinär eller ET som helst om.

det du skriver om att täcka ngn gång ibland vid extrema tillfällen är en helt annan sak.

men eftersom halva buke verkar täcka sina hästar på rutin utan att ha ngn som helst kunskap om täckning eller hästens fysiska funktion, så är det o-optimalt att föreslå att det är helt okej.

det är inte ett dugg jävla skitsnack att unghästar och föl inte skall gå med täcken på rutin. det hämmar tillväxten om de stängs in i trånga täcken när de växer, och skapar spänningar. vidare så hämmar det immunförsvaret om hästen aldrig vants vid att vara ute utan täcke från tidig ålder. Det kan du fråga vilken veterinär eller ET som helst om.

det du skriver om att täcka ngn gång ibland vid extrema tillfällen är en helt annan sak.

men eftersom halva buke verkar täcka sina hästar på rutin utan att ha ngn som helst kunskap om täckning eller hästens fysiska funktion, så är det o-optimalt att föreslå att det är helt okej.

Det är visst en massa dugg skitsnack om att man ABSOLUT INTE får lov att täcka en unghäst.
Vem vill täcka sin häst med ett för litet täcke?
Vem vill att sin häst ska gå och skaka och riskera att bli sjuk bara för att ägaren är så tjurhövdad att den anser att den är frö ung för att ha täcke?

Vilken häst ska ha täcke på sig bara för att???
Ska man inte täcka alla hästar när det behövs?

.......

Dessa bukare som tror sig veta bättre än någon annan kan jag bli så satans trött på...

kl

När min åring kommer från Usa så kommer jag bli väldigt förvånad om jag INTE behöver täcka honom. Han kommer från ett varmt ställe, för att komma hit på hösten. Dessutom lär den långa resan tagit på honom så att hans underhull inte är i det bästa laget.

Och han kommer att täckas som vilken annan häst som helst, efter behov.

TS:
Hur ung är unghästen? Det finns ju många billiga ponnytäcken som passar våra gängliga ungdomar:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 012
Senast: lirco11
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 114
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 395
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka