Täcken för unghästar?!

Sv: Täcken för unghästar?!

Jag vet inte hur du arbetar, tar hand om barn osv.
Men på vår gård finns det inte möjlighet att ta in och fodra hästarna 4-5 ggr / dag.
Dom går ut på morgonen (kraft inne och hö ute) sen får dom snällt stå ute tills det är dags att komma in för natten, med undantag för stekheta, flugfulla sommardagar då dom får komma in mitt på dagen och gå ut igen till kvällen.

Jag skrev innan att min mor arbetar natt. Dvs hon morgonfodrar o släpper ut. Sover till lunchen, rider efter lunch, sover efter middagen, kvällsfodrar och åker sedan till jobbet. HON skulle aldrig klara av att ha djur om hon lämnade dem hela dagen och hon har präglat mig. Jag är hellre hästlös än lämnar min häst ute i 8-10 h. Men det är JAG och det står jag för.

Har också fri tillgång på halm så dom alltid har ngt att tugga på, unghästar ska, enligt mig alltid ha fri tillgång till hö/halm.

Varför? Räcker det inte med att bli fodrad 4 gånger/dag med såpass att både energi/proteinbehov och TS blir tillgodosett? Såklart med en hage som erbjuder massor med pill/gräs osv för just tuggbehov/leta mat. Halm i box håller jag dock med om, då våra stod på spån hade de alltid halm utmed ena väggen som de kunde pilla i.

Ingen häst mår dåligt av fri tillgång på grovfoder, förutom dom som kanske står parkerade där HELA dagen och ser ut som rullande tunnor efter en tid, men då kan man alltid byta ut till just halm.
Jättebra för att hålla värmen med utan att sätta sig så mycket runt midjan.

Det har jag heller inte sagt, jag skrev att JAG Vill veta hur mycket hästarna äter och NÄR de äter. Den som släpper ut ser direkt om någon häst ätit, druckit, bajsat, rört om i boxen mer/mindre DÅ. Inte på kvällen, en dag senare eller dyl. Och man vet om det ex hänt något som stört dem av en helt naturlig anledning eller om hästen verkar hängig/sjuk.

Just med min unghäst är det extra bra. Han ligger ned väldigt mycket när han växer och man märker således direkt när han behöver ta det lugnare. Det känns oftast inte på honom i arbetet för han är väldigt ambitiös och har lätt för sig vilket gör det svårt att dra gränser om man inte ser till helheten. När han är inne i sina växtperioder så står de inne lite mer på lunch/middag just för att han vill ligga och vila så mycket.

nu är vi verkligen ute å cyklar:rofl:
inget mer täckesprat här heller.

Så du anser att alla dom (säkerligen minst 70% av alla hästägare) som släpper ut sina hästar på morgonen och tar in dom på kvällen/em har dålig hästhållning?

Jag vet inte hur du utfodrar dina unghästar, men jag hör till dom som väljer att INTE krångla till det så mycket med foder.
Enligt mig ska man vara försiktig med att trycka i sina föl/unghästar kraftfoder, då dom kan växa ur sig själv och få skador på skelett od av för mycket kraftmat, därför väljer jag att ge dom fri tillgång på ett bra grovfoder.
Jag hör till dom som anser att ett bra grovfoder, salt och ev vitaminer och mineraler räcker för att tillgodogöra unghästens behov av foder.

Jag vet, vi borde sluta nu :D

Dålig och dålig. MITT samvete klarar inte av det. Precis som jag inte skulle klara av att ha en hund som låg hemma och väntade på att jag skulle komma hem efter jobbet.

Jag har inte så unga hästar (min kom som tunn 2,5-åring direkt från bete), men hade jag haft så skulle de gått in o fodrats precis som ovan. Såklart, om det inte hade räckt att stå och äta alla timmar de faktiskt står och äter i boxen så skulle den väl fått äta ute. Men jag harsvårt att tro att det hade behövts. Uppfödaren jag vart endel hos brukar som regel ha välvuxna och lagom runda föl - 3-åringar, eller för runda i vissa fall... De jobbar båda heltid och de hästarna fodras morgon, em, kväll och klarar sig mycket bra på det. Så om vi dessutom har en lunch inlagd så tror jag det skulle gå utmärkt.

Håller helt med om kraftfodret!

Vi förstår nog varandra rätt bra trots allt :D

Ja, jag tror det:) Har man bara tålamod att försöka förklara sin åsikt lugnt & stilla tror jag fler trådar varit lugna på buke :D

Får väl tillägga att våra hästar får hö 4 ggr om dagen, men med såpass mkt mat så att de klarar sig fram till nästa mål.

Jag vet att detta inte på ngt vis hör till tråden men jag måste erkänna att jag håller med dig! Jag skull heller aldrig klara av att våra hästar bara fick mat 2 ggr/dag. Hästar ska äta OFTA!

Våra får 4-5 ggr per dag lite beroende på årstid, vilka hästar vi har hemma och hur de arbetar m.m. De få ggr som lunchfodringen omöjliggörs lägger vi ut rejält med hö efter utsläppet så att de ha att tugga på fram till lunch. Sedan kan de klara sig 2-3 timmar utan mat.

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 016
Senast: lirco11
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 115
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka