Täcken- Haglunds premium (utbruten ur Stora shoppingtråden)

Bukefalos 30 år!

super

Trådstartare
Jaha i skyfallet häromdagen så upptäckte jag att mitt HW Plant Dye helt plötsligt har börjat läcka.🤬 Har aldrig tvättat det utan har alltid liner under så det är rent mot hästen. Är inte så farligt skitigt heller då min häst mest rullar i ligghallen.

Hur som så är jag grymt besviken på att det bara hållt i 3 år! Tycker faktiskt att ett täcke för 2000:- borde hålla lite längre!

Så har nu beställt ett Haglunds premium och håller tummarna att det ska sitta bra.

Har annars alltid köpt HW men jag tycker dom blivit sämre sista åren. Köpte tex ett Rhino i storleken större än tidigare Rhino och Bravo men upptäckte att det bara var längre och istället grundare på sidorna så slutade nästan en dm tidigare på sidorna än mitt Plant Dye.. Så blev retur på det och köpte istället ett Rambo och det var iaf nästan lika djupt som dom mindre storlekarna. Men Rhino stalltäcke sticker iaf ut lite grann men fungerar ändå eftersom det inte är foder längst ner..

Har någon annan Haglunds premium och är ni i så fall nöjda? Skulle iaf vara tre år garanti på vattentäthet. Min häst går på lösdrift och är känslig i ryggen så jag måste kunna lita på att täckena håller tätt!!

Har någon annan Haglunds premium och är ni i så fall nöjda? Skulle iaf vara tre år garanti på vattentäthet. Min häst går på lösdrift och är känslig i ryggen så jag måste kunna lita på att täckena håller tätt!!
Har inte just premium, men annat Haglundstäcke och det har varit toppen i både passform och funktion (ösregn vid flera tillfällen). Gillar särskilt den långa svanslappen. Premium borde inte vara sämre :up:

Hur är de i storlek?
Jag upplever dom som normala på det jag har (det vinröda), men mitt har vanliga frontspännen som man kan dra åt/släppa efter. Det funkar till lite mer "smalbogade" hästar som min svarta när man drar åt (har ofta svårt att hitta täcken som är tillräckligt smala för henne), men även till min bredare gula när man släppt efter.
Rejäl längd på sidorna är det också, ser lite ut som en klänning på ponnyn när hon är smal men räckte till även när hon var dräktig

Jag har varit supernöjd med passformen på quick täckena till mina blodingar. Har flugtäckena med tspänne och inte alls lika bra 🙄 varit sugen på premiumtäckena, men har inte riktigt belägg för fler täcken atm 😅🙈

Har ett premium 50g som jag köpte förra hösten. Håller tätt bra. Har använt det alla dagar höst, vinter och tidig vår utom de allra kallaste. Har HW liner under vid behov. Upplever det lite smalare i fronten än HW och lite sämre passform för min häst. Men absolut helt okej som ett alternativ till HW.
Håller med om att den långa svanslappen är toppen!
Har Haglunds vanliga till gammeltanten och det är inne på tredje hösten nu och håller tätt ännu.

Köpte ett HW amigo bravo 50g för tre år sedan till valacken. De slutade hålla tätt förra hösten trots aldrig tvättat. Så håller med om att HW upplevs ha blivit av sämre kvalitet.

Idag kom nya täcket och jag är jättenöjd med passformen så här långt. Det är dock lite smalare i bogen än HW, skulle säga kanske lite mer som Rhino i så fall. Men på min så är det bara bra då iaf Amigo med vanlig frontknäppning är för stora i bogen på min. Mycket bättre djup än HWs nyare täcken och rejälsvanslapp, själva storleken skulle jag säga är normal men om man har en kortbent häst så kanske det upplevs som långt i sidorna sas, jag älskar dock att det är djupare så det går under magen ordentligt.😍 Så så här långt jätte nöjd!
20260901_180036.webp

Jaha i skyfallet häromdagen så upptäckte jag att mitt HW Plant Dye helt plötsligt har börjat läcka.🤬 Har aldrig tvättat det utan har alltid liner under så det är rent mot hästen. Är inte så farligt skitigt heller då min häst mest rullar i ligghallen.

Hur som så är jag grymt besviken på att det bara hållt i 3 år! Tycker faktiskt att ett täcke för 2000:- borde hålla lite längre!

Så har nu beställt ett Haglunds premium och håller tummarna att det ska sitta bra.

Har annars alltid köpt HW men jag tycker dom blivit sämre sista åren. Köpte tex ett Rhino i storleken större än tidigare Rhino och Bravo men upptäckte att det bara var längre och istället grundare på sidorna så slutade nästan en dm tidigare på sidorna än mitt Plant Dye.. Så blev retur på det och köpte istället ett Rambo och det var iaf nästan lika djupt som dom mindre storlekarna. Men Rhino stalltäcke sticker iaf ut lite grann men fungerar ändå eftersom det inte är foder längst ner..

Jag har premium 50g på min, har alltid gillat HW men kan inte rättfärdiga priset när haglunds sitter bra och är kompatibelt med HWs liners. Vi är 2 som har haglunds premium i mitt stall, min nordsvensk av lite lättare modell ( Över 160cm hög dock, samt travare på 170cm). Använt 1,5 säsong och är tvättat ( utan sköljdmedel) Håller lika tätt.

En stallkompis har reklamerat FYRA helt nya HW-täcken det senaste året pga att de har läckt...
Både 100 g och 250 g.
Inte bara i gjordsömmar och liknande där det är lätt att tänka att de missat tejpen på insidan utan även mitt på ryggen och på sidorna...

Klent i spännena fram! (Gick sönder, bra kundservice, fick ett nytt) Har hästen bitande hagkompisar håller det inte! Klenare än Amigo Bravo med samma denier (1200)

Klent i spännena fram! (Gick sönder, bra kundservice, fick ett nytt) Har hästen bitande hagkompisar håller det inte! Klenare än Amigo Bravo med samma denier (1200)
Jag har märkt att kardborren är lite sämre än HW men själva spännena, alltså karbinhakarna var rejäla dock snurrar dom till skillnad från HW så det gäller att sätta rätt. Än så länge så har det inte gått sönder iaf, har dock inga bitiga hästar.

Jag har märkt att kardborren är lite sämre än HW men själva spännena, alltså karbinhakarna var rejäla dock snurrar dom till skillnad från HW så det gäller att sätta rätt. Än så länge så har det inte gått sönder iaf, har dock inga bitiga hästar.
Trodde aldrig jag skulle behöva välja täcken efter frontspännena. Två Amigo täcken varav ett 1200d som var nästan nytt, har dom lyckats dra loss båda fästena för T-spännet!!! Mitt Rambo protector verkar odödligt men på det ena har kardborrefästet släppt och på det andra hela spännet till ena haken i V-fronten.
Hästjäklarna tar tag och drar! Min i andras täcken och kompisen drar både i sina egna och andras. 😩
Köpte tyvärr nya täcken till min 4 åring i våras, med t-spännen För trodde hennes täcken fick vara ifred. I morse var ett spänne uppknäppt så dom har varit där och dragit. Fasen!!

Trodde aldrig jag skulle behöva välja täcken efter frontspännena. Två Amigo täcken varav ett 1200d som var nästan nytt, har dom lyckats dra loss båda fästena för T-spännet!!! Mitt Rambo protector verkar odödligt men på det ena har kardborrefästet släppt och på det andra hela spännet till ena haken i V-fronten.
Hästjäklarna tar tag och drar! Min i andras täcken och kompisen drar både i sina egna och andras. 😩
Köpte tyvärr nya täcken till min 4 åring i våras, med t-spännen För trodde hennes täcken fick vara ifred. I morse var ett spänne uppknäppt så dom har varit där och dragit. Fasen!!
Kan du inte spraya antibit på själva tyget, HW har en antibit som är flytande och inte kladdig. Mitt nya Haglundstäcke har inte t-spännen utan V front.

Kan du inte spraya antibit på själva tyget, HW har en antibit som är flytande och inte kladdig. Mitt nya Haglundstäcke har inte t-spännen utan V front.
Börjar tro att hästarna intalat sig att anti bit smakar socker.
Dom äter allt. Inredning, hinkar, hagstolpar, väggar, flughuvor, bandage, täcken, boots. Har provat allt och det enda som avskräcker lite är den kletigaste cribhalt som granngården har. Men bara om man kladdar på den varje dag.
Har problem med att de gnager sönder thermobaren och det finns inget som avskräcker 😩 det är liksom värt det.
Ja dom har fri tillgång på hö och halm. Kompisar att leka med. Kastar in granris och sly varje vecka. Har fått börja kasta in hagstolpar också för dom ska ge sjutton i hörnstolparna 😅 det hjälper!

Förlåt men det är så hemskt med ätandet att det är komiskt🤣, vi har gett upp. Möjligen cribhalt skulle hjälpa men lär ha på så stor yta och hela täcket kommer bli förstört och går inte att ta i. Lär kladda säkert varannan dag.
För de mesta går de nakna och mitt eksemtäcke Rambo hoody låter kompisen av nån anledning vara iår. Sett han drar i halsen men det har hållt iallafall. Men i natt drog han i bogen på regntäcket. 🔫

Min förra häst hade ett Haglunds och även om.passformen och hållbarheten var ok, så var halsen sjukt lång? (Variant med fast hals). På min nuvarande med lång hals ser den normal ut, men på min förra med kortare hals nådde halsen över ögonen när hästen stod normalt. 🙃

Jag köpte ett ofodrat Haglund premium tidigare i sommar och nu precis ett 50 g som jag inte hunnit använda än. Storleksmässigt och i passform tycker jag dom är likvärdiga med Amigo som jag haft innan (möjligtvis mindre i bogen som någon skrev, men marginellt). Men längre sidor, större svanslapp och lite korta maggjordar. Jag tycker dom känns rejäla och med det priset tänker jag fasa ut HW och in Haglunds, om jag fortsätter vara lika nöjd (hållbarhet och stå emot väta behöver testas lite mer). Bara att det ingår halstäcke, att det är ordentliga reflexer på och att liner funkar är ju toppen för det priset!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka