täcken som INTE skaver..

Sv: täcken som INTE skaver..

raderad......

Senast ändrad av en moderator:

Minelli skrev:
Har du ett tillräckligt stor? Jag har en större storlek på mian än normalt för att det inte ska ge skav utan kunna sitta lite löst men ändå inte vara för stort. Sen finns ju HW för stora hästar med, XL eller vad det nu heter.

Tro mig, det har jag.
145 har han i HW och det är nästintill för långt, däremot kunde det nog vara lite större i bogen. Det sitter löst men är inte för stort. Det passar helt enkelt inte hans bogform.

Hur är detta då...

pessoaute.JPG

Lord Owen skrev:
Tro mig, det har jag.
145 har han i HW och det är nästintill för långt, däremot kunde det nog vara lite större i bogen. Det sitter löst men är inte för stort. Det passar helt enkelt inte hans bogform.
Det finns ju lösa bogdelar att köpa till för att göra det rymligare i bogen och sen finns ju som sagt XL täcket som är till för kraftigare raser.

Bogdelen lär knappat hjälpa för skav på höftknölarna. :crazy: Och han är inte övht benig i det området.
Men XL, kan man typ beställa 145 XL då eller hur menar du? Jag menar, han är ju ingen ardenner..

Breccia_ skrev:
haha förlåt men TÄCKESPROVARE? :rofl:
vad är det för bullshit och lurendrejeri? snacka om att kasta pengar i sjön om det ens finns...

Såg ngt test i nån hästtidning där jag läste om någon slags täckeprovare (ja dom skrev nog täckesprovare). Tydligen någon i stlhm som måttar hästen och sen syr upp täckena efter det. Täckena såg jättebra ut, helt omöjligt att hästen får skav av dom. Men så kostade dom därefter också. 2600:- + milersättning.

knapp

Ha Dominqes tunnaste under=inget skav, tyvär jättedyra.

mackan skrev:
Täcken som passar den individuella hästens kroppsform skaver oftast inte, om inte hästen är extremt känslig.

med andra ord: är som att hitta jeans till sig själv- det går inte att säga specifika märken, för det beror på hästen! .

:bow: Du har så rätt.
KQ passar mina två också, trots två totalt olika individer exteriört sett. Mitt TM Superfit Rain från Hööks tyckte jag var uselt första säsongen då det gav lätta bogskav, men se de har aldrig kommit igen sen hästen musklade om sig.
Nu ogillar jag täcket för att det är så tungt i stället. Fast fanstyget verkar vara slitstarkt ...

Minelli skrev:
Har du ett tillräckligt stor? Jag har en större storlek på mian än normalt för att det inte ska ge skav utan kunna sitta lite löst men ändå inte vara för stort. Sen finns ju HW för stora hästar med, XL eller vad det nu heter.

Detta XL finns här http://www.hastshopen.se/ ....rymligare i bogen och runt magen...Går att beställa i alla storlekar...MEN jag är inte övertygad...vill gärna ha bogveck...Inte för att det heller är någon garanti...
Det jag har nu är 155 , räcker knappt ner på sidorna och är för trångt i halsen och även över bogen...Min häst (frieserhingst)är mätt till ca 140 - 145 och kan inte ha några täcken......Har dessutom haft det dyraste (horseware )knallila rambo nåt..till mitt späda andalusiersto.......men det gav skav på bogen...Kan bara tänka mig hur hingsten skulle se ut..helt skinnflådd på bogen :angel:
Det är ett j-vla gissel detta med täcken ;)

Köpte förut täcken från Hööks, kastade alla i höstas och köpte nya till alla hästarna. Har inte ångrat detta en sekund. Har nu Rambo + Rhino täcken. Dom är SUPER, mkt bra passform, ligger still utan bensnören t.o.m. Mina hästar (5st stora o 2 st små) har alla haft i alla fall lite bogskav innan, nu är det inget alls.

Säljs på nätet, finns på glanshammar i örebro till bra priser. Tror inte jag betalade mer än runt 1800/st för mina RAmbo innetäcken med 550 g fyllning o halvhals. Utetäckena med hel hals kostade runt 1400/st.

Många andra täcken tappar ju passformen efter ett tag o det blir ju dyrt i längden att köpa nya täcken hela tiden.

Samma här...ska aldrig köpa där igen...passar aldrig...dessutom håller dom aldrig lev.tiden..

Lord Owen skrev:
Bogdelen lär knappat hjälpa för skav på höftknölarna. :crazy: Och han är inte övht benig i det området.
Men XL, kan man typ beställa 145 XL då eller hur menar du? Jag menar, han är ju ingen ardenner..

Se inlägg 50 i i denna tråd...där finns länk till internetbutik som säljer XL...det är ingen bogdel utan ett speciellt täcke ;)

Jag har, efter att ha haft min häst i mååånga år, äntligen hittat täcken som inte ger det minsta skav: Horseware :idea: Har Amigo innetäcken, Rhino Wug regntäcke och Rambo orginal 200g och alla är helt perfekta! :love: :bow:

misan skrev:
fast nästan alla dyrare täcken har nyoloninsida och de andas. ex. horseware, pessoa tror jag, shires dyrare varianter.
för mig är det numer självklart att köpa täcken med blank insida. man spar mycket rengörande/tvättande då det inte fastnar en massa hår och dessutom ligger täcket stilla och bra på hästen, det dras inte bakåt av innerfodret som det annars ofta kan göra och därmed spänner det inte åt runt bogarna. på mina pållar funkar det så iaf!:D

jaha ok.. då får jag kolla in detta för blankare insida är självklart smidigare med tanke på rengörning och så...

Horseware och Mark Todd. Men alla täcken som har nylon fram vid bogarna och sitter bra brukar inte skava.

Till dig och Minelli:

Men det hjälper knappast mot skavet på höftknölarna och på korset. :crazy: :p Det är inte mkt där, mest lite ruggad päls men ändå. Modellen passar helt enkelt inte min häst helt bra. Däremot har jag ju bara Rhino täcken (ett Rambo jag aldrig använt), Rambo och Amigo kanske funkar bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka