Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Totola

Trådstartare
Kommer förmodligen behöva köpa ett nytt regntäcke nu till våren.
Dels för att ha ett i reserv och dels för att det nuvarande med halvhals skaver bort manen längst fram där halvhalsen slutar.

Ni som också har hästar med hög/grov hals och bred bringa/grova bogar - vad har ni för erfarenheter av olika täcken?
Funderar på ett till Rhino fast ett vanligt utan halvhals (har ett Rhino Wug nu) men det ser ändå ut att vara lite trångt om manken är hög och halsen hög precis där manken slutar?

Vore trevligt med tips så man slipper gå på en nitlott ytterligare en gång! :p

Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

shires funkar bra på mina med höga mankar, breda bogar och kraftiga halsar. :)

men hw är också helt okej. har båda amigo och rhino och rambo..

Weather Beeta med rundskärning över bogen är min nya favorit.

shires funkar bra på mina med höga mankar, breda bogar och kraftiga halsar. :)

men hw är också helt okej. har båda amigo och rhino och rambo..

utan halvhals då gissar jag.? :p

Gillar inte riktigt utseendet på shires täcken, men sitter det bättre kan det såklart vara värt ett försök.

Har det största rambotäcket med vid bog.
Har fått flytta ner spännena då hon inte får plats i hålet.
Här snackar vi djuup hals:D

Jag tycker halvhals är en utmärkt uppfinning! Från början jublade jag eftersom det funkade så bra på tunna fullblodet (där alla täcken sitter djävulskt illa i bogen), men nu jublar jag också över att de sitter så bra på hästar med bred bog.

Hansbos halvhals tycker jag fungerar på rejäl bog, bogvecket kommer där det ska på vår kraftiga madam.

Jag tycker inte om de flesta bogvecken.
De hamnar sällan där de ska.
De gör att trycket på strupen blir för centrerat på en liten punkt.

Man kan sy igen vecken nertill( hästen behöver inte rörelsefrihet för benen) o det får heller inte gå för högt upp.

Har bucas stalltäcke med bringlapp.

Jag har absolut inga planer på att sy igen ett vettigt placerat bogveck som för en gång skull gör det den ska, skapar utrymme på rätt ställe.

Det är ju bra om det passar. hur blir struptrycket?

Man har löst bogvecksproblemet lite olika. Ngn har satt snörning i det o andra resår ovan o under där bogspetsen ska vara.
Tyvärr är inte alla hästar lika:crazy:

Det är ju en sån jag menar:angel:

Det krävs dock ett täcke med den knäppningen.

Struptrycket är självklart bra, våra hästar äter ju från marken 24/7 så vi måste vara extra noga med att det inte hindrar dem.

Rundskärning var nog ett klantigt uttryck, har för bråttom ibland:p
Vad jag menar är att täcket är figursytt över bogen på samma sätt som damkläder ibland är över bysten. Går nog att se på denna länken där täcket är tvåfärgat över bogen. http://www.annashastshop.se/tacken/details.php?g_id=186
Täcket stramar inte över de breda bogarna, ligger snällt på plats och ger plats för manken också. Även om den på min häst mera är megabred än hög.

Har det största rambotäcket med vid bog.
Har fått flytta ner spännena då hon inte får plats i hålet.
Här snackar vi djuup hals:D

Nyfiken, vilket är det största rambotäcket med vid bog?
Har modellen vid bog?

Jag tycker halvhals är en utmärkt uppfinning! Från början jublade jag eftersom det funkade så bra på tunna fullblodet (där alla täcken sitter djävulskt illa i bogen), men nu jublar jag också över att de sitter så bra på hästar med bred bog.

Hansbos halvhals tycker jag fungerar på rejäl bog, bogvecket kommer där det ska på vår kraftiga madam.

Tyvärr så har jag insett (efter att ha köpt 4 täcken till hästen varav 3 var med halvhals/hals på fleecetäcket) att det faktiskt inte funkar.
Det är den tjocka halsen som gör det, kan knappt spänna vid bogen för att halsen liksom är i vägen så snart hästen har den i normalhöjd. Den rymmer nog ett antal kilo fläsk! :angel:

Rundskärning var nog ett klantigt uttryck, har för bråttom ibland:p
Vad jag menar är att täcket är figursytt över bogen på samma sätt som damkläder ibland är över bysten. Går nog att se på denna länken där täcket är tvåfärgat över bogen. http://www.annashastshop.se/tacken/details.php?g_id=186
Täcket stramar inte över de breda bogarna, ligger snällt på plats och ger plats för manken också. Även om den på min häst mera är megabred än hög.

A-ha, smart konstruktion!
Ser tyvärr ut att bli för liten runt halsen.

Ooopps! Vilken hals din häst måste ha! :eek: Min har hingsthals och många täcken går bort på grund av att det skär in i halsen om han försöker sänka huvudet. I det här har han gott om utrymme, till och med med löshalsen på.

Ooopps! Vilken hals din häst måste ha! :eek: Min har hingsthals och många täcken går bort på grund av att det skär in i halsen om han försöker sänka huvudet. I det här har han gott om utrymme, till och med med löshalsen på.

Hmm, ja kanske skulle det fungera när det inte är halvhals. Är ju den som ställer till det nu.

klicka på bilden för att förstora:

Där står han rätt lågt med huvudet mot vad han brukar kanske ska tilläggas. Bogarna ser inte så breda ut, men dels har han musklat sig mer och dels är de bredare sett framifrån + att halsen slutar ganska långt ner så själva spännena ofta sitter vid halsen snarare än bringan.
Kräver 140-145cm i täckesstorlek och är ca 147cm hög.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Letar 0g-50g regntäcke till ett kraftigt halvblod med hög manke, något låg halsansättning och mycket bog. Hon funkar inte i Amigo Hero...
Svar
6
· Visningar
1 286
Senast: Jeps
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals... 2
Svar
35
· Visningar
4 156
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ponnytrav
  • Hingstvalsfunderingar 2025
Tillbaka