täckeshjälp önskas

Sv: täckeshjälp önskas

Om du hittar begagnat eller så skulle jag verkligen rekommendera Rhino Wug! :love:
Tyckte det var kanon men passar bättre på smala hästar än min breda.

Annars tycker jag shires threecrown tornado är väldigt prisvärt om man vill ha ett nytt täcke i lägre prisklass. Har för mig att mitt kostade 7-800kr nytt och fanns i 100 alt. 300g och med/utan halvhals. (Vet inte hur det är med 130cm men det fanns i 140cm)

Jag har ett täcke med halvhals till min kille och ett bucas freedom. Vanliga täcken glider bak eller ner på bogen och ger skav som inte är av denna världen. Freedomtäcket är väldigt långt i ryggen i förhållande till andra täcken i samma storlek men har inte samma längd i nederkant.

Jag har varit inne på 125-130 med halvhals eller bucas freedom i 135. Mitt freedom är inne på sin andra vinter med täckesmarodör i hagen och håller fortfarande tätt. Och i prisklass att testa om det funkar.

Hejsan!
Vi har en d-ponny som kan ha 125 täcken, men hon är så smal om bogen att alla täcken bara åker bakåt hela tiden. De täcken du föreslog är de kända för att vara små runt halsten/bogen?
Tacksam för svar.
//Maria G

prova täcke med halvhals så är du inte så beroende av om de åker bakåt....

Ja jämfört med många andra så. Själv brukar jag leta täcken med små halsar just eftersom det inte får glida bakåt och trycka på bogar/bringa.
Håller inte med om att halvhals-täcken skulle utesluta det problemet, möjligen att man har lite större felmarginal.
Men både Shires Three Crown och Rhino Wug har jag tyckt fungerat bra, samt Bucas Smartex.

Ironiskt nog har min häst ganska hög/grov hals och är ganska grov i kroppen, men sånt brukar lösa sig av sig själv eftersom den också är lågrektangulär, lång i kroppen i förhållande till höjden. Har man två storlekar större än vad som skulle förväntas utifrån höjden brukar grovleken lösa sig! :P
Just Rhino Wug-täcket som jag hade var inte ställbart i bringan och därför fick jag byta ut det pga att det skavde på manen (hög hals som sagt) och blev för trångt i bringan när han råkade lägga på sig. :angel: Shires-täckena har jag kvar än både ett vanligt och ett med halvhals, de fungerar väldigt bra utifrån prisklassen tycker jag.
Det är många täcken som fått dissas direkt pga för lång halsskärning, vissa har han knappt kunnat gå i för att de låst bogarna så mycket. Vissa hästar har väl lite klurigare proportioner, och så finns det vissa täcken som man funderar vilken konstig hästtyp de är gjorda för egentligen!

Kl

Har köpt ett begagnat TM (Hööks) idag, storlek 125. Och jag mätte det och det är 130, vilket ju är perfekt till min. Hoppas bara halsen/bogen passar oxå, ska prova imorgon. Väntar på 2 täcken från Bidermans som jag har beställt oxå!

jag ska aldrig mer köpa annat än amigo/HW.

perfekt i bogen å man köper en strl inne å strl över ute, tjoff tjoof klart :D

INGA skav what so ever, å jag har kinkigt fullblodssto som är av modell tunn!

och jag fortsätter att pusha för Protector. Suveräna täcken för den finlemmade hästen. Dock korta i ryggen så man får ta en storlek större än normalt. Passar perfekt för "smalbogade" hästar. Dessutom till ett överkomligt pris.
I annat fall så är det väl HW Rhino Wug som torde vara mest lämpat.

Min erfarenhet är att de enda täcken som är bra i bogen (har flb-korsning) och med bra storlekar är horse ware (amigo, rihno, rambo) och bucas... de är dessutom fantastiska i kvalitet! öpte dessutom två täcken från börjes billiga märke i somras, och är förvånad över att de faktiskt är riktigt bra i bogen och har hållit för hällregn och hag-bus :)

jag har också flickor som är som din häst.
jag har helt förälskat mig i täckena från charlies, deras egna märke.

Sitter som en smäck!
Håller i ur och skur och verkar väldigt slittåliga.

Min ena har en förmåga att ha sönder täcken på ngt skumt vis, men dessa har hållt- för mig iaf.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 226
Senast: Camigween
·
Avel Ursäkta om tråden ligger fel - visste inte riktigt var jag skulle lägga den. Bara lite nyfiken efter att ha lekt med pappas...
Svar
15
· Visningar
1 917
Senast: Atle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på... 2
Svar
22
· Visningar
4 764
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31