Täckesmått - väldigt förvirrande

bettysmatte

Trådstartare
Fungerar det verkligen att mäta från manke till svansrot och beställa täcke efter det måttet? Jag tvivlar eftersom jag har svårt för att tro att min ca 143 cm haflinger kan ha ett täcke mindre än 125 cm (enligt ryggmått skulle hon nog inte behöva större än 115 cm kanske). Det är första gången jag ska köpa täcke till henne och det är ju bökigt att skicka tillbaks om det inte passar. Vad har era hästar i ungefär samma storlek (dvs lite grövre typ av d-ponny) för storlek på täcke?

Sv: Täckesmått - väldigt förvirrande

min är 146 cm o har stl 135 i täcke.
En kompis har en quarter och han är 155cm och är 125cm lång men har 145cm i täcke, det beror ju lite på hur kraftiga de är.
Skulle gissa på 135cm till din häst.

mäter man från mankens högsta punkt till svansroten så kan man gott lägga på 10 cm.. vi mätte polarens ponny(136 cm hög) till 115cm med det måttet men 115 täcket var alldeles för litet så 125 har hon i täcken..

vissa raser har kortare ryggar, däribland haflinger har jag för mig.. är det en sån du har? som på användarbilden? (det ser ut som en haf. iallafall )

Senast ändrad av en moderator:

Min ponny (oxå haflinger:love:) har 135 i sina täcken! I alla utom horsewear för där har han 130! Har ett i 125 men jag kan ju informera om att de sitter som ett korvskinn ungefär :o min e typ 1 o 42 hög........

Känner en som hade en återförsäljare ute som mätte hennes ponnys rygg, de va oxå en d-ponny (new forest) o enligt den här tjejen va ryggen mätt till 107 cm men jag har mycket svårt att tro att de verkligen stämde eftersom den hade 125 i sina horseweartäcken....:confused:

BeastieBabe och Snigeleffekt: ja, det verkar ju inte stämma med att mäta ryggar då. När jag stod och mätte min hästs rygg ikväll fick jag det som sagt till väldigt kort (110 cm ungefär), men sunt förnuft säger mig att jag ju inte kan beställa ett sådant pyttetäcke till en haflinger på ca 143 cm i mankhöjd! Det får nog bli ett 135 cm för att vara på den lite säkra sidan. Och sedan ska jag bara räkna ut vad shettisen ska ha också... Hon är väl lite drygt 90 cm i ryggmåttet (hon ville inte stå stilla - tyckte att måttbandet var läskigt :D ) och 90 cm i mankhöjd ungefär. Vad hade ni köpt till henne? Räcker 95 cm, eller ska jag gå upp till 105 cm? Svårt...!!

vet du vad jag skulle göra om jag var du? jag skulle gå runt i de närmaste stallen och fråga om jag fick prova täcken i dom storlekarna.. då kommer du att veta exakt..

en häst kan juh behöva större/mindre storlek ochså beroende på bogstorleken och hur stor halsansättning hästen har..

Till en D-ponny haflinger skulle jag definitivt chansa på 125.

Grövre hästar brukar man behöva gå upp lite i storlek på. Brorsnas travare mäter 121 cm manke - svansrot men får ha 135 cm täcken för att de ska räcka till över bogar och rumpa. Min travare mäter 128 cm manke - svansrot men måste ha 145-täcken för att de ska räcka till...

Grejen är att ryggmåttet inte tar hänsyn till hur hästen ser ut överbogen etc.

Min B-ponny på 125 cm i mankhöjd och modell GROV fick ha 125 i täcken för att 'få plats'.

Mitt kalblodssto på 155 cm i mankhöjd och lååång rygg fick ha 155 täcken, som jag alltid fick sy in i bogen. Var de lagom i bogen var de för korta, och tvärtom.

Arabvalacken på 147 cm är en perfekt 125:a i täcken :love:

När unghästen först fick täcken var hon maxad D, och de som satt perfekt över ryggen drunknade hon ju i i bogen. Unghästar är ju rätt taniga (Hon var 1½ år). Som tur var hade jag en uppsättning små 125-täcken och då blev det perfekt. Nu är hon snart tre år, och de små 125-täckena är fortfarande utmärkta i rygglängd men för trånga över bogen.

Det man får göra är att ta reda på vilket MÄRKE som ens häst passar bäst i. Vissa är mer rymliga och större över bogen, andra mindre. Trots att de är samma storlek och kan vara lika långa.

HorseSaver har täcken som är VÄLDIGT justerbara i bogen t ex, vilket är väldigt bra och gör att de lättare passar fler hästar. T ex så HS-täckena här passar/passade både vuxna valacken och taniga unghästen, just eftersom jag kunde ställa om i bogen så mycket.

Min isläning på 137 cm måste ha 135 i storlek på täcken...annars blir dom för små och tajta!

Isläningen som är 147 i stallet (EXTREMT grov), har nu 135 i storlek, fast de är alldeles för litet, så nu måste han ha ä'nnu större....:p

Jag har fjordingar och dom är ju rätt lika haflingern till kroppsbyggnaden. Min ena sto som är 139 cm hög har 135 i täcken och det andra stoet som är 145 cm hög har 145 i täcke. Så jag tror inte du kan ha mindre än 135 till din häst iallafall.

Våran 12årige haflingerpojke har storlek 125 på täcken, alla märken vi provat passar (ThermoMaster, Shire,Bucas, m fl.) .Han är en stor c-ponny och inte så väldigt grov. Han kan inte ha större än 125.
Så när vi fick hem vår treårige maxad d-ponnyhaflinger köpte vi täcken i en storlek större eftersom hästen ju är större. Men oj så stort det täcket var!!
Så nästa täcke vi köpte är 125 och stort även det, speciellt över bogen eftersom han är så liten än.
Den lite grövre femåringen vi hade tidigare har också passat i storlek 125-135 när jag tänker efter...
Jag vet inte hur lång någon av dem är över ryggen, men det är inget täcke som har blivit för långt i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
643
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 408
Utrustning Hej! Jag funderar på att beställa ett Rambo optimo (stalltäcke) från Horseware till min C ponny som har 130 i vanliga Rambo täcken. Hon...
Svar
5
· Visningar
2 438
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Mätte min ponny enligt horsewares storlekstabell, från rumpan till bringan. Han mäter 172 cm. Borde jag då köpa storlek 115 (168 cm)...
Svar
3
· Visningar
1 770
Senast: Signature
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025