Täckesstorlekar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HubbNubb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 675
H

HubbNubb

Mina skötisar har (varmblod på ~155cm och en finsk häst på ~155cm) har 145 resp 155 i täckesstorlek. Verkar stort i mina öron när mitt halvblod hade 135-140 cm.

Vad har ni på era varmblod och nordisar (svenska motsvarigheten mot finska hästen) i samma höjdklass??

- Mia

Sv: Täckesstorlekar

Varmblod, 152 cm: 125-135 cm. Skulle passa jättebra i 130 cm, men det är sällan täckena är i den storleken... :angel:

Täckesstorleken har ju för övrigt inget med mankhöjden att göra, det är ju rygglängden man mäter. Även grovleken spelar in, så kanske dina skötisar är ganska grova? :)

varmblodet är inte grovt men finska hästen är. Jag har inte sett täckena på därför tycker jag det låter vådligt stora! :confused: vårt halvblod va 165cm i manken och rätt grov.

Min foderhäst Sture (Tinker) är 151 i mkh och har 145 eftersom han är så pass kraftig. :smirk:

Är inte i stallet just nu och använder inte täckena eftersom de inte behövs när jag inte motionerar djuren. ;) Pysslar bara med dem. Det var bara vad en stalltjej sa åt mej vilken storlek dom har.

- Mia

Min finnhäst, 156 cm i mankhöjd och grooov, har 155 i täckesstorlek. Och han skulle inte kunna ha en cm mindre! Han är dessutom ganska lång i ryggen, mera arbetshästmodell om man säger så. Halvblodet däremot, 165 i mankhöjd, har 145 i täcken...

Tackar!! :)

Ot: Avis på dej som har en egen finnhäst, vill själv ha ett sto. ;)

min pålle på ca 155 cm har 135 cm i täckesstorlek...han är inte så kraftig o ett varmblod

mitt varmblod har 120-130 i täckesstorlek, 120 optimalt. men eftersom de oftast säljs i 125 så är det den storleken det brukar bli.
han är 148 cm och nätt modell.

*kl*

liite fel hästtyp dåmen... jag ska ev. köpa en lite nättare d-ponny (welsh, 142-243 cm) och jag undrar vilken storlek på täckena jag ska ha?

EDIT: ännu en gammal tråd (aa) svara gärna! :D

Fråga nuvarande ägaren! ;)

Eller så väntar du tills du får hem hästen och provar eller mäter då.

mitt varmblod på ca 156 cm har 145 i strl.Han skulle behöva 140,men hur många täcken säljs i den strl?:angel: 135 kan han ha men då sitter det väldigt tajt och 145 är ganska stora i bogen för honom,men hellre det än ett för tajt täcke:p

Ibland undrar jag var min hjärna tar vägen om dagarna! :D

mitt varmblod, som är grovt, har 135 cm. Han är 163 i manken.
Dock använder vi 145 cm på honom för han går ute väldigt mycket, och är täcket då lite stort, kommer det inte luft som värmer :idea:

Har ett kallblod på ca 152 i mkh. Han har 135-145. Beroende på vilket märke det är!

Varmblodiga travaren är 1,63 i mh och har strl 145. (Finlemmad och smäcker)

Halvblodet 1,60 i Mh har strl 155. (grovt byggd)

Kompisens halvblod 1,64 i Mh har strl 155 men dom kan vara lite stora beroende på sort. (ganska normalbyggd)

Varmblod 163 cm = 135 - 145 på täcken. 140 hade vart perfekt!
Varmblod 153 cm = 125 - 135 cm på täcken, 130 hade vart perfekt!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har ett halvblod ca160 cm som har 145 i täckesstorlek. Dom passar bra förutom att jag inte gillar att dom hänger så långt ner mot...
Svar
17
· Visningar
918
Senast: aglaonema
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 283
Senast: VegaL
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
16 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka