Bukefalos 28 år!

Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

I 30 graders kyla? Knappast! Hur som helst har elbilen som finns i trakterna fått ladda innan hemfärd, å dom har bara 9 mil...
Batterierna blir varma när de laddar ur.
Så, så länge som man åker blir det inte något problem egentligen.
Det borde sedan gå att isolera så att värmen håller medan man gör sina ärenden.
Om några år så är bilarna mogna och anpassade även för era förutsättningar.
 
Har varit sugen på elbil men tvekar lite efter alla problem min bror har haft med sin, han har ägt den i 8 månader och den har stått på verkstad pga elfel i 5 månader i olika svängar. Nu stannade den igen häromdagen.

Men inte backar en på en bensinare för att någon i bekantskapskretsen haft problem med en bensindriven? En väljer ju kanske inte samma modell eller märke.

Jag har BMW i3, Renualt och Tesla, en gång problem. Det var med Renaulten och jag misstänkte att allt skulle lösa sig med att få den på reset, men det var tvunget att göra på verkstaden och sedan var den ute på fem minuter (det tog tid innan den kom in och den historien finns på annan plats här).

Vad har broren? ID?
 
Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå han tar min bil eller jag kör hans (=första alternativet)när släp ska dras.
När han skulle hjälpa släkten o ha släpet 25 mil bort tog han min bil.
När vi skulle på släktangelägenhet tog vi min bil då laddningsmöjligheterna för elbil var mkt dåliga där och vi kaaanske skulle ha klarat sträckan med elbilen men vågade inte chansa.
Nu ska han iväg med en vän och fiska några dagar i inlandet där det ö h t inte finns laddningsmöjligheter. Vännen bestämde sig för att stanna betydligt längre än från börja snå sambon vill inte vara där så länge och kör därför själv. Så, min bil igen.

Jag är inte bekväm med elbilen och alla dess finesser på en dataskärm med diverse påhitt och åsikter, så jag vill helst ha min bil.
De familjer som har 2 elbilar måste vara begränsade, givetvis beroende på var de bor.

Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.

De fick väl stanna i Tanum och ladda både på ned- och uppväg, Tesslan klarar väl tur-retur Oslo Göteborg på en laddning (Tanum eller Skee), men övriga elbilar måste laddas åt båda hållen. Tacka vet jag min före detta Volvo S80 som gick dryga 110 mil på en tankning och nuvarande SAAB 9-5 Sport som, även den, lätt klarar av dryga 90 mil på en tank (bensinare båda två).
 
Jag önskar att regeringen satsade på att bygga ut järnvägen och inte då för höghastighetståg mellan Sthlm - Gbg och Sthlm - Malmö utan för att få bort tunga godstransporter på vägarna och öka persontrafiken så färre behövde ta bilen långa sträckor och att det skulle vara ett billigt alternativ till både bil och flyg.

Industrin och butikerna kommer inte att axeptera järnvägen som alternativ. Med järnväg tar det idag minimum 5 dagar att frakta en Container/Trailer från avsändare i Göteborg/Malmö till mottagare i valfri del av Sverige. medans med lastbil är godset framme inom 30 timmar fån dörrarna stängs till de öppnas hos mottagaren. Allt ihop med godsfrakten har ju sitt ursprung i Lean production och Just in time leveranser som blev populärt på 90-talet där butiker, företag och industrier i princip satte sina lager på hjul så att dagens förbrukning/försäljning kommer fram på morgonen precis innan öppningsdags så de slipper egen lagerhållning. Att ha 5 dagars lagerhållning på järnväg lär inte inträffa....
 
Det går sedan 90-talet betydligt snabbare med X2000 mellan centrala Sthlm och centrala Gbg än att flyga via Arlanda - Landvetter, så jag förstår inte varför det skulle vara ett alternativ med höghastighetståg som kostar enorma summor jämfört med ytterligare utbyggnad av den vanligt trafiken?
Om jag inte minns fel, så var det knappt billigare att bygga "vanlig" järnväg jämfört sådan som kan hålla högre hastighet.
 
Industrin och butikerna kommer inte att axeptera järnvägen som alternativ. Med järnväg tar det idag minimum 5 dagar att frakta en Container/Trailer från avsändare i Göteborg/Malmö till mottagare i valfri del av Sverige. medans med lastbil är godset framme inom 30 timmar fån dörrarna stängs till de öppnas hos mottagaren. Allt ihop med godsfrakten har ju sitt ursprung i Lean production och Just in time leveranser som blev populärt på 90-talet där butiker, företag och industrier i princip satte sina lager på hjul så att dagens förbrukning/försäljning kommer fram på morgonen precis innan öppningsdags så de slipper egen lagerhållning. Att ha 5 dagars lagerhållning på järnväg lär inte inträffa....
Bara se till att det blir för dyrt att ha det så, den här pandemin har ju tydligt visat hur usel idé det är med JIT.
 
Jag är också tacksam för att jag har min dieselbil kvar, och för att jag kan tanka i Norge när jag är där. Där kan man fortfarande köpa diesel för 14,xx kr. litern vissa dagar. Jag vill inte ha dagens elbilar, de är långt ifrån bra nog ännu.
 
Bara se till att det blir för dyrt att ha det så, den här pandemin har ju tydligt visat hur usel idé det är med JIT.

Företagen lär inte återgå till lagerhållning, då kostnaderna för lagerplatsen (mark, lokaler och uppvärmning) i dagsläget överskrider JIT med 500-10000%. Frakt- och dieselpriserna lär inte stiga så mycket de närmaste 20 åren....
 
Skillnaden i tänket är att det kan vara svårt att ladda efter vägen då det finns få laddstationer. En liten bensinare kan stanna överallt och det tar ett par minuter att tanka, att ladda tar betydligt längre tid och du kan vara tvungen att vänta länge medans andra laddar.
Nej om vi nu pratar om Norrlands inland så läggs mackar ner en efter en så tankningsmöjligheter minskar hela tiden. Dessutom kommer mer och mer laddningsmönligheter. Men min poäng är att många pratar om elbil som elbil men inte bensinare som bensinare och dieselbil som dieselbil. Dvs man grupperar bilar helt olika för att det antingen saknas kunskap eller att man inte gillar dem.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 216
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp