Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Ett av de största problemen med elbilar som jag ser det är att vem som helst inte har möjlighet att ladda på ett smidigt och tidseffektivt sätt hemma på natten. Alla vi som inte bor i eget hus skulle behöva ladda någon annanstans än hemma på natten. Vilket skulle ta en del tid. Att tanka min bensinare går på 3 min. Jag tror att man kan glömma att alla hyresvärdar anlägger laddstolpar så att alla boende kan ladda sina bilar på natten. Alla som på bor i hyresrätt har inte ens en egen parkeringsplats till sin bil. För min del är elbil inte möjligt eftersom jag inte kan ladda den hemma.

Håller med fullständigt. Jag bor inte långt ut i obygden men det är "långt" till närmsta ställe jag skulle kunna ladda och dessutom åt "fel" håll utifrån var jag lever mitt liv. Det känns främmande att behöva åka flera extra mil i veckan bara för att ladda. Inte bara för miljöns skull (det handlar inte bara om drivmedel utan även annat) men också att ORKA och hinna ta sig den tiden det tar.

Elbilar kommer säkert bli bra, men funkar inte för alla än.

Jag tycker också att det är lite roligt att farmor och farfars nya lilla elhybrid (Toyota Corolla) har en genomsnittsförbrukning av bensin som ligger på ca 75% av min något större rena bensinare gör (Kia Ce'ed GTI). Jag vet att det är skillnad mellan laddhybrider och rena elbilar men jag hade förväntat mig en större skillnad, speciellt även utifrån skillnaden i storlek och komfort i de två fordonen.
 
Ett av de största problemen med elbilar som jag ser det är att vem som helst inte har möjlighet att ladda på ett smidigt och tidseffektivt sätt hemma på natten. Alla vi som inte bor i eget hus skulle behöva ladda någon annanstans än hemma på natten. Vilket skulle ta en del tid. Att tanka min bensinare går på 3 min. Jag tror att man kan glömma att alla hyresvärdar anlägger laddstolpar så att alla boende kan ladda sina bilar på natten. Alla som på bor i hyresrätt har inte ens en egen parkeringsplats till sin bil. För min del är elbil inte möjligt eftersom jag inte kan ladda den hemma.
Jag kan tänka mig att detta är ett problem på många ställen, men allt eftersom kommer ju laddmöjligheterna öka även för dessa. I min stad har man tex laddare i alla parkeringshus som byggs eller renoveras, vilket innebär att det blir mer och mer laddare tillgängliga. I alla nya lägenhetsområden byggs det parkeringshus med laddare så i ganska stora delar av staden kan man ladda elbil ”hemma” även om det inte innebär att man har en egen laddare på en egen parkeringsplats precis utanför lägenheten.
 
Håller med fullständigt. Jag bor inte långt ut i obygden men det är "långt" till närmsta ställe jag skulle kunna ladda och dessutom åt "fel" håll utifrån var jag lever mitt liv. Det känns främmande att behöva åka flera extra mil i veckan bara för att ladda. Inte bara för miljöns skull (det handlar inte bara om drivmedel utan även annat) men också att ORKA och hinna ta sig den tiden det tar.

Elbilar kommer säkert bli bra, men funkar inte för alla än.

Jag tycker också att det är lite roligt att farmor och farfars nya lilla elhybrid (Toyota Corolla) har en genomsnittsförbrukning av bensin som ligger på ca 75% av min något större rena bensinare gör (Kia Ce'ed GTI). Jag vet att det är skillnad mellan laddhybrider och rena elbilar men jag hade förväntat mig en större skillnad, speciellt även utifrån skillnaden i storlek och komfort i de två fordonen.

Jag kollade upp elhybrider när jag skulle köpa den bil jag har idag. Jag kom fram till att elhybriden (sån man inte behöver ladda och som laddar sig själv under färd) var så pass mycket dyrare än motsvarande bensinbil att den billigare kostanden per mil inte skulle kompensera för det högre inköpspriset. Så jag la ner den tanken och köpte en bensinbil istället.
 
Jag kan tänka mig att detta är ett problem på många ställen, men allt eftersom kommer ju laddmöjligheterna öka även för dessa. I min stad har man tex laddare i alla parkeringshus som byggs eller renoveras, vilket innebär att det blir mer och mer laddare tillgängliga. I alla nya lägenhetsområden byggs det parkeringshus med laddare så i ganska stora delar av staden kan man ladda elbil ”hemma” även om det inte innebär att man har en egen laddare på en egen parkeringsplats precis utanför lägenheten.

Fast hur ska de som inte ens har en egen parkeringsplats kunna ladda på natten när de behöver?

Nä, det byggs inte parkeringshus i alla nya lägenhetsområden. Var har du fått det ifrån? Det är däremot väldigt inne nu att inte bygga parkeringar i förhoppningen att folk låter bli att köpa bil.
 
Industrin och butikerna kommer inte att axeptera järnvägen som alternativ. Med järnväg tar det idag minimum 5 dagar att frakta en Container/Trailer från avsändare i Göteborg/Malmö till mottagare i valfri del av Sverige. medans med lastbil är godset framme inom 30 timmar fån dörrarna stängs till de öppnas hos mottagaren. Allt ihop med godsfrakten har ju sitt ursprung i Lean production och Just in time leveranser som blev populärt på 90-talet där butiker, företag och industrier i princip satte sina lager på hjul så att dagens förbrukning/försäljning kommer fram på morgonen precis innan öppningsdags så de slipper egen lagerhållning. Att ha 5 dagars lagerhållning på järnväg lär inte inträffa....
Min arbetsgivare kör så mycket leveranser som möjligt på tåg och räknar med ca en vecka extra i frakt. Men då är det unika och skrymmande produkter det handlar om. Det är ett sätt att pressa priserna.
 
Fast hur ska de som inte ens har en egen parkeringsplats kunna ladda på natten när de behöver?

Nä, det byggs inte parkeringshus i alla nya lägenhetsområden. Var har du fått det ifrån? Det är däremot väldigt inne nu att inte bygga parkeringar i förhoppningen att folk låter bli att köpa bil.
Jag skrev om staden där jag bor. Här bygger man parkeringshus med laddare i alla nya områden och man sätter också in laddare i alla befintliga parkeringshus. Parkeringshus som man har abonnemang i som boende i närheten. Har man elbil och har ett parkeringshus på rimligt avstånd kan man hyra plats där istället för att hyra plats på utomhusparkering någonstans.

I dessa parkeringshus brukar man inte ha en egen plats men det finns många platser som är reserverade för pågående laddning, de med elbil har alltså alltid tillgång till laddare i parkeringshusen.

(Jag själv bor i lägenhet och jag kan välja på två parkeringshus inom 5 minuters gång från mitt boende, båda har gott om elbilsplatser)
 
Senast ändrad:
Fast hur ska de som inte ens har en egen parkeringsplats kunna ladda på natten när de behöver?

Nä, det byggs inte parkeringshus i alla nya lägenhetsområden. Var har du fått det ifrån? Det är däremot väldigt inne nu att inte bygga parkeringar i förhoppningen att folk låter bli att köpa bil.
I "min" stad bygger de ett nytt område där det endast skulle finnas en parkeringplats till var tionde lägenhet, om jag mins rätt.
 
Pratar vi små eller stora företag.
Kommer ju från lastvagnar som har JIT och har svårt att se hur dom skulle gå ifrån JIT till att hålla med lager, platsen finns inte inne i byggnader och dåligt med plats ute på gården. Gå ner i takt för att hålla lager blir större förlust än stopptid på linan, stopptiden har berott mest på kiselbrist och inte pga transporter.
Några veckorna var det problem med transporter men inte tillräckligt för att bygga till och hålla lager för det, kostnaderna är högre för att bygga så lager kan hållas än att linan står still, även om det skulle bli stopp på linan i 2 till 4 veckor var femte år så skulle det inte bli tillräckligt ekonomiskt att bygga till för att hålla lager.

Fabriken i tuve är ju ändå en liten mini fabrik så tänk vilka kosnader vi pratar om på normalstora till stora fabriker det skulle bli att bygga lager.
Små och medelstora företag, men jag avser inte att man går ifrån JIT som koncept, mer att man trimmar systemen för att vara mindre sårbara genom att hålla lite mer buffertar. Lager får helt enkelt kosta lite mer igen, utan att man för den sakens skull går ”tillbaka”.

Jag sysslar mest med elektroniktillverkning där enorma problem finns just nu med tillgång på delar.
 
Ett av de största problemen med elbilar som jag ser det är att vem som helst inte har möjlighet att ladda på ett smidigt och tidseffektivt sätt hemma på natten. Alla vi som inte bor i eget hus skulle behöva ladda någon annanstans än hemma på natten. Vilket skulle ta en del tid. Att tanka min bensinare går på 3 min. Jag tror att man kan glömma att alla hyresvärdar anlägger laddstolpar så att alla boende kan ladda sina bilar på natten. Alla som på bor i hyresrätt har inte ens en egen parkeringsplats till sin bil. För min del är elbil inte möjligt eftersom jag inte kan ladda den hemma.

Fast det gör FORTFARANDE inte elbilen dålig. Jag kan inte tanka gas inom en radie av 30 mil, det innerbär inte att gasbilar är dåliga. Det passar bara inte mig och mitt liv.
 
Har kört hybrid i snart 2 år. Haft NOLL problem med den. Så mycket smidigare än alla tidigare bilar (bensin och diesel). Och tystnaden är ju ett stort plus!

Kör till 80 % på el, men behöver tillägg från bensinmotorn då jag kör riktigt långt.

Laddar hemma, har en snabbladdare som laddar fullt batteri på ca 1h. Plättlätt att koppla i den när man kommer hem. (Den slutar ladda av sig själv så det finns inget behov av att gå ut och koppla ur).

Jag hoppas jag inte behöver återgå till bensindrivet fordon igen.
 
Jag skaffade en plug in-hybrid tidigare i höstas. Hade då möjlighet att ladda på jobbet men från med årsskiftet ska det alternativet tas bort. Jag laddar i en motorvärmarstolpe med vanligt eluttag och jag har betalat för min plats. Men nu ska alla stolpar stängas ner för det är så många som inte funkar, sen kan man ju diskutera hur dumt det är att stänga ner alla när det finns stolpar som funkar....

Har inte heller möjlighet att ladda hemma... Så nu står jag här med en leasing på en bil i 2,5 år till med begränsade möjligheter att ladda. Bor i en gammal BR där det varit uppe på tapeten att sätta upp laddstolpar men det har ffr inte hänt något, det kostar tydligen ganska mycket. Jag ska undersöka möjligheter att försöka ladda i närheten, men iom att den bara går 5 mil på el så måste det ju vara i närheten. Hade jag haft möjlighet att ladda hemma så hade jag köpt en hel-el, men det saknas verkligen möjlighet att ladda hemma när man bor i gamla föreningar.
Min bror köpte i BR i en nybyggd föreningen, de har väldigt många laddplatser så när jag ska flytta så kommer det vara krav på att kunna ladda i föreningen. Kanske kommer fler tänka så?
 
Jag skaffade en plug in-hybrid tidigare i höstas. Hade då möjlighet att ladda på jobbet men från med årsskiftet ska det alternativet tas bort. Jag laddar i en motorvärmarstolpe med vanligt eluttag och jag har betalat för min plats. Men nu ska alla stolpar stängas ner för det är så många som inte funkar, sen kan man ju diskutera hur dumt det är att stänga ner alla när det finns stolpar som funkar....

Har inte heller möjlighet att ladda hemma... Så nu står jag här med en leasing på en bil i 2,5 år till med begränsade möjligheter att ladda. Bor i en gammal BR där det varit uppe på tapeten att sätta upp laddstolpar men det har ffr inte hänt något, det kostar tydligen ganska mycket. Jag ska undersöka möjligheter att försöka ladda i närheten, men iom att den bara går 5 mil på el så måste det ju vara i närheten. Hade jag haft möjlighet att ladda hemma så hade jag köpt en hel-el, men det saknas verkligen möjlighet att ladda hemma när man bor i gamla föreningar.
Min bror köpte i BR i en nybyggd föreningen, de har väldigt många laddplatser så när jag ska flytta så kommer det vara krav på att kunna ladda i föreningen. Kanske kommer fler tänka så?
Finns det något köpcentrum/större butik nära dig? Många sådana har ju laddplatser.
Min kompis kan inte ladda hemma så han laddar på en stormarknad ett par km från hemmet.
 
Små och medelstora företag, men jag avser inte att man går ifrån JIT som koncept, mer att man trimmar systemen för att vara mindre sårbara genom att hålla lite mer buffertar. Lager får helt enkelt kosta lite mer igen, utan att man för den sakens skull går ”tillbaka”.

Jag sysslar mest med elektroniktillverkning där enorma problem finns just nu med tillgång på delar.
Finns en del elkomponenter i en lastbil så kände av problemet. Att bygga ut för mångmiljonbelopp har det ändå inte varit frågan om bara för att få delar 48h tidigare än nu.
 
Finns det något köpcentrum/större butik nära dig? Många sådana har ju laddplatser.
Min kompis kan inte ladda hemma så han laddar på en stormarknad ett par km från hemmet.
Tänkte samma tanke, men med hybrid är det ju nästan stökigare att inte kunna ladda hemma än med helt eldriven bil, det är mindre effektiv ombordladdning osv.
Men kolla tex ChargeFinder-appen - det finns laddare på väldigt många ställen man inte tror spontant.

Jag klarar mig utan hemmaladdning i flera månader på sommaren trots släpkörning osv (bor typ heltid på camping då), med hjälp av MERs abonnemang och strategiska pauser.
Nu i vinter är vi drygt tre v i fjällen med elbil på en camping och även det funkar. Här är det dock lyxigt med ganska nära till destinationsladdningar så kan ställa bilen där och ta en promenad hem (eller till skidbacken) och låta bilen ladda över natten.
 
Skillnaden i tänket är att det kan vara svårt att ladda efter vägen då det finns få laddstationer. En liten bensinare kan stanna överallt och det tar ett par minuter att tanka, att ladda tar betydligt längre tid och du kan vara tvungen att vänta länge medans andra laddar.
Det finns appar för att planera sin resa med var man laddar, där kan man även se om laddarna är upptagna.

Den största skillnaden när man åker långt är att man inte ska ladda fullt längs vägen. De sista 20% tar sjukt lång tid.
Vi ska åka skidor om det par veckor. När jag kollar i appen så rekommenderar den 2 laddstopp på 10min vardera. På en så lång resa så stannar iaf jag gärna 2*10min. Väljer vi bara ett laddstopp så tar det betydligt längre tid att ladda.

Mao ett annat tänk att lära sig.
 
Suck! Jag är så less på snacket om elbilar att jag vill kräkas.
Hur kan man tro att alla i Sverige ska köra el bil, när vi inte ens har el till att TILLVERKA batterierna?
Nästa fråga är hur vi ska få matning till alla ställen, så att alla ska kunna ladda? Ska jag behöva stänga kyl och frys för att ladda bilen under natten.
Här i byn med ca 80 bofasta har vi inte matning på ledningarna för att vi alla ska kunna köra elbil....
Trots att vi har 3 vindkraftverk på närmsta berget.
Sedan ska vi inte prata om barnarbete och kobolt....

Jag är inte emot elbilar, men jag tror att vi måste börja i rätt ända. tex att ha möjlighet att producera elen som behövs...
Jag har 12 mil till en doktor och tandläkare, så jag är glad att slippa ladda efter vägen.
Slut på min delaktighet i klimatdiskutionen.

* Jenny * som helst åker Buick -58 som går på bensin....
Det är ingen som sagt att alla ska ha elbil. Däremot så bör alla som har möjligheten byta till elbil nästa gång de byter bil. 👍

Vad det gäller kobolt så används den i mobiler, datorer och om jag inte missminner mig då går största delen till reningsprocessen av olja.

Biltillverkare börjar ta tag i barnarbetesproblemet så det finns elbilar att köpa där batteriet är garanterat utan barnarbete. Dessutom har man tagit fram processer för att kunna återanvända batterierna men det kräver ju att det finns gamla batterier i en viss omfattning och där är vi inte än.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 242
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp