Vi har bytt ut köttfärsen mot pulled pork. Vi har mjuka bröd och alla de vanliga tillbehören som du redan räknat upp. Dessutom har vi ris till, det tycker barnen om att ha i sina bröd och jag som inte äter bröden har det som tillbehör. Jag klarar mig inte utan vitlökssås (turkisk yoghurt med pressad vitlök efter smak) och granny Smith-äpplen. Det är sååå gott! Ibland fräser vi kikärtor, champinjoner och vitlök och har till, det gillar dock inte barnen.
Men då är det ju inte tacos längre. Då är det pulled pork😁
 
Detta übersvenska fenomen är ju en klassiker. Jag har aldrig riktigt lyckats få det till något återkommande men jag tänker att halva Sverige sitter inne med goda recept. Förutsättningarna är mjuka bröd, fattar inte konceptet med de hårda och att det kanske inte ska vara karatestarkt pga barn ska äta.

1) vad är bästa tillbehören till köttfärstacos? Jag har alltid samma dvs tärnad gurka, tomat, lök, burkmajs och sallad. "Tacosås" och creme fraiche till (gillar inte halvmjuk ost) samt sallad till. Men det blir ju lite fantasilöst efter några gånger.

2) fish tacos kräver enligt mig koriander och lime, men vad mer?
Bas: Nötfärs med halva mängden kryddor + en halv burk mild tacosås. Smaka av med mer salt och spiskummin.
Mjuka tortillas, gärna på majsmjöl
Nachos
Vissa vill även ha taco tubs att fylla

Tillbehör i viktighetsordning:
Röd lök
Cheddarostsås (hemkokt, har inte hittat något ätligt helfabrikat än)
Riven ost
Sallad skuren
Majs
Gurka i små tärningar
Tomat i små tärningar
Guacamole (samma här, inget från konservhyllan utan hemblandad eller färsk från affären)
Ranchdipp på gräddfil (andra som vill ha)
Resten av såsen från steg 1 blir också tillbehör

Men egentligen funkar det med bara ett hårt bröd, med färsen och stora mängder röd lök och en klick guacamole som en gåva från himmelriket.
 
Hoppar över gurkan och tomaten, tycker mest det blir kallt och vattnigt av det. Jag har sallad, lök, majs, paprika, färs, ost och stark tacosås. Hårda bröd är godast, men jobbiga att äta, så det blir både mjuka och hårda här 😊
 
Detta übersvenska fenomen är ju en klassiker. Jag har aldrig riktigt lyckats få det till något återkommande men jag tänker att halva Sverige sitter inne med goda recept. Förutsättningarna är mjuka bröd, fattar inte konceptet med de hårda och att det kanske inte ska vara karatestarkt pga barn ska äta.

1) vad är bästa tillbehören till köttfärstacos? Jag har alltid samma dvs tärnad gurka, tomat, lök, burkmajs och sallad. "Tacosås" och creme fraiche till (gillar inte halvmjuk ost) samt sallad till. Men det blir ju lite fantasilöst efter några gånger.

2) fish tacos kräver enligt mig koriander och lime, men vad mer?

Kör kycklingfärs.
Sen
Bröd och/eller chips
Isbergssallad och ev ngn mer typ av sallad
Stekt majs
Tärnat äpple
Paprika
Oliver
Ost
Pappas aioli
Lätt creme fraiche
Het tacosås
 
I vårt hushåll är tacos=fisktacos.

Till dessa serveras:
A - Pico de gallo
B - En salsa på mango, avocado, röd lök, tomat (ganska lite) och chili. Chilin kan varieras och både habanero, vanlig röd peppar och jalapeno har förekommit.
 
Här har jag gått i hela mitt liv och ätit svennetacos och vikt tortillabröden på samma sätt hela tiden, men så fick jag nyligen lära mig
Ett!
Nytt!
Sätt!
att vika bröden på!! :jawdrop: Min värld skakar. Fanns det alltså fler sätt än ett?!... Är det möjligtvis så att alla andra redan sitter och viker på detta sätt?... O_o

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska förklara en vikning i text, men det mjuka tortillabrödet blir lite mer i samma form som ett hårt skal, förutom att det inte dräller ut på sidorna. Mycket behändigt faktiskt! Har försökt illustrera vikningen nedan (och nej jag jobbar inte som designer som tur är!! :laugh: )
1676455533553.png
 
Här har jag gått i hela mitt liv och ätit svennetacos och vikt tortillabröden på samma sätt hela tiden, men så fick jag nyligen lära mig
Ett!
Nytt!
Sätt!
att vika bröden på!! :jawdrop: Min värld skakar. Fanns det alltså fler sätt än ett?!... Är det möjligtvis så att alla andra redan sitter och viker på detta sätt?... O_o

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska förklara en vikning i text, men det mjuka tortillabrödet blir lite mer i samma form som ett hårt skal, förutom att det inte dräller ut på sidorna. Mycket behändigt faktiskt! Har försökt illustrera vikningen nedan (och nej jag jobbar inte som designer som tur är!! :laugh: )
Visa bifogad fil 112686

Men vad är det vanliga sättet? Jag brukar alltid göra en typisk kebabrullevikning och har man fyllt för mycket uppstår problem.
 
Men vad är det vanliga sättet? Jag brukar alltid göra en typisk kebabrullevikning och har man fyllt för mycket uppstår problem.
Det sätt jag alltid gjort på innan är att packa allt mitt på brödet, göra en liten halvhjärtad uppvikning av nedre kanten och vika/rulla ihop allt till en rulle.
(och sen ramlar allt ut)
 
Jag vill slå ett slag för de mjuka bröd som kallas pockets! Inget vikande, blanda allt är på tallriken och häll i :up: Jag brukar kleta gucca på ena delen av insidan och ostdip på andra, tacosås blandas i mixen. Spillfritt och inte en massa bröd kvar i slutet :up:
 
@Lingon började fundera på om jag är den enda som äter champinjoner på mina tacos.

Tacos för mig:
Hårda skal (båtar)
Köttfärs/kycklingfärs
Stark/Het sås
creme fraiche
Helst smält cheddarost annars lite vanlig riven taco ost
Stekta champinjoner
Rödlök
Paprika
Tomater
Gurka
Majs
 
Har inte mycket att tillföra utan vill egentligen mest bara slå ett slag för termen swacos, som myntades av undertecknad en fredag för många år sedan då hon i vad som kan vara hennes största faux pas någonsin refererade till klassisk svensk tacos som just "tacos" framför en förfärad mexikanska. Hon fick mig att lova att aldrig aldrig kalla "det där" för tacos igen. Tror att det briserade någonstans kring gurkan, eller om det möjligen var burkmajsen. Jag har en tendens att vilja göra som framförallt mexikaner säger till mig, så "swacos" blev det.

Jag är sjukt stolt över detta nyord, även såhär 10 år senare. Ödmjuk är jag också! :angel:
 
Har inte mycket att tillföra utan vill egentligen mest bara slå ett slag för termen swacos, som myntades av undertecknad en fredag för många år sedan då hon i vad som kan vara hennes största faux pas någonsin refererade till klassisk svensk tacos som just "tacos" framför en förfärad mexikanska. Hon fick mig att lova att aldrig aldrig kalla "det där" för tacos igen. Tror att det briserade någonstans kring gurkan, eller om det möjligen var burkmajsen. Jag har en tendens att vilja göra som framförallt mexikaner säger till mig, så "swacos" blev det.

Jag är sjukt stolt över detta nyord, även såhär 10 år senare. Ödmjuk är jag också! :angel:

Swacos ❤️
Kompletterar mitt ordförråd med detta fantastiska uttryck!
 
Brukar göra två såser en med avokado och cf med kryddor och lite lime i och en med bara sweet chili sås och cf.

Gurka rödlök och banan som tillbehör.

Nej jag är inte mycket för tacos ☺
 

Liknande trådar

Mat Jag har insett att detta varierar enormt! Grunden verkar iofs vara densamma: *protein (tacofärs, vegofärs, kyckling etc) *bröd (mjukt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 732
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp