Bukefalos 28 år!

täcke som inte trycker på manken?

Immakim

Trådstartare
God fortsättning i stugorna!

Det är väl konstigt att man inte kan tillverka täcken som ligger så att våra stackars hästar kan röra på sig... (bitterheten sjuder)

Jag är så trött på bogskav och tryck på manken så jag vänder mig till er, kära buke!
  • Har ni hittat det perfekta täcket?
  • Hur har ni sluppit undan trycket på manken?
  • Vilka modeller fungerar för din häst?
Bogskav tycker jag att man kan lösa ganska enkelt med bogskydd och överdrivet mycket glanssprej...

Mitt drömtäcke, som jag nu goo*at hela morgonen är 150 cm med halvhals.. men inte hittar jag något sådant...:grin:
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Vad som sitter bra brukar ju variera från häst till häst men jag är mycket förtjust i Horseware. Rambo och Rhino wug är dessutom med halvhals.
 
Senast ändrad:
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Jag har inte heller haft skav med HW täckena.
Sen finns ju Trust som ska avlasta manken.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Jag har ett Horze täcke - regntäcke med halvhals som jag tycker är väldigt bra. halvhalsen gör att trycket fördelas över en större yta, sluter bra om bogarna oxå utan risk för bogskav. Ska köpa ett till lilla ponnyn oxå och se om det passar bättre, hennes täcken har en tendens att bli för stora i halsen och glida ner för långt över bogarna = bogskav och tryck på manken :p.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Jag tycker att Rambo och Rhino Wug är svårslagna, har haft dem på många olika typer av häst och aldrig några problem med tryck eller skav.

Nu har jag "vanliga" Weatherbeeta och vissa verkar trycka lite på manken, men det blir bättre om man byter hål på bogknäppningen lite från dag till dag så att det inte ligger på samma ställe hela tiden.

Fleecetäcken köper jag helst sådana som har nylontyg runt hela halsringningen så att det inte töjs ut.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Weatherbeetas freestyle landa vintertäcken har ju speciella paddar vid manken som just ska vara tryckavlastande och minska skav. Jag har inte fått skav på mina hästar som haft dessa täcken. Varken vid manken eller bogen.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

till min lilla häst har jag HW Rhino med halvhals, inget bogskav o inget tryck på manken.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Jag har haft Horseware i flera år nu till alla mina och har aldrig nånsin haft skav.
Jag älskar HW täckena:bow::bow:
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Täcken med halvhals brukar i allmänhet vara bäst mot tryck på manken. Däremot ingen garanti att dom sitter bra på alla hästar för det (dom kan ju få skav i manen eller tryck i bringan ändå, beroende på hur det passar på just den individen).

Vad har du för typ av häst? (Bild hade kanske underlättat!) :)

Brukar personligen försöka undvika täcken som är stora i halsskärningen, då är det stor risk att täcket halkar bakåt och på så vis hämmar bogarna och skaver på manken. Har man bara ett täcke som verkligen passar bra tror jag risken för skav är mycket mindre.

Själv hann jag prova minst 10 olika täcken på min innan jag nu hittat 3st utetäcken som fungerar bra (har ett fleece och ett dralontäcke också som inte sitter lika perfekt men helt ok, använder dom ändå väldigt sällan).
Förutom dom jag provade var det mycket att titta runt vad det finns för olika täcken, kolla på många stallkompisars täcken etc. för att kunna utesluta en del utan att behöva köpa hem och prova, lite detektivarbete vad som kan tänkas funka.
Jag är väldigt kräsen på den biten, tycker det är så jobbigt när hästarna t ex börjar sura för att de är ömma av ett täcke som har tryckt eller skavt.

Har i dagsläget två Shires three crown (ett med halvhals, ett utan) och ett Rambo optimo. Men har också lyxen med en icke-fryslort till häst, så jag kan ofta låta den vara utan täcke och på så vis förebygga tryck och skav ytterligare.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Jag har haft Horseware i flera år nu till alla mina och har aldrig nånsin haft skav.
Jag älskar HW täckena:bow::bow:

Fast det gäller fortfarande att det passar hästen... Provade ett Rambo i "fel" modell och ½ storlek för stor - täcket gled bak och hästen kunde inte ens gå i en nedförsbacke för att bogarna blev så låsta! :S
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

*kl*

Det är väl ungefär de märkena jag kikat på...känns som att man får lite vad man betalar för vad gäller passformen... Eller vad säger ni?

Nu har han ett Rambo 155, med halvhals.
Även det glider bak och jag tycker att det trycker, han är dessutom väldigt spänd längre upp längs mankammen. Antar att det ligger fel.

Var hittar jag ett täcke i strl 150? Verkar vara stört omöjligt...
Eller kanske får jag satsa på att köpa ett 145 som är stort i storleken, tips?
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

*delvis kl*
Är det bara jag (mina hästar) som har problem med HW täcken?
Har testat på både min smal- och min bredbogade häst och båda fick skav ganska direkt:-(.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Även jag slår ett slag för HW! Använder bara HW nu för tiden. Oerhört hållbara och bekväma täcken. Jag har aldrig upplevt att min häst skulle röra sig begränsat i deras täcken och aldrig haft skav trots helklippningar.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Alltså, jag tycker inte att vanliga HW är såååå fantastiska, man kan ju inte reglera bogknäppningen. Dessutom sitter bogspännena för långt ner för många hästar. Så det vill till att de inte är det minsta för stora, för då kan det ju bli skav. De kan även få skav av för stora Wug.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Du har inte en storlek för stort då?Rhino ska tydligen vara lite mindre, kanske samma modell o storlek men i Rhino istället för Rambo skulle passa?

Min häst passar HW Wug super. Köpte ett från Shires men det gav skav direkt. Men eftersom HW inte har det jag ville ha så lämnade jag in det och fick bytt till HWs v-front fram istället. Ska bli mycket kul att hämta och testa!
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Har en häst med hög manke som jättelätt blir öm av illasittande täcken.
Nu har jag dock hittat ett utetäcke som fungerar väldigt bra på honom och som han inte alls får ont av:
"BUSTER" som jag beställer på nätet. :bow: Finns ej i butik.
Jag kan PM:a hemsidan om det kan vara intressant.
 
Sv: täcke som inte trycker på manken?

Han har 155 nu, eftersom att jag trott att det var hans storlek.
Fick dock testa stallkompisens "märkeslösa" 150 och det satt som ett smäck!
Har förut tyckt att hans täcken är för vida i bogen så att han tillslut töjer ut dem och då kanten på halsöppningen mitt på manken alt bakom typ....

Nu läste jag vad du skrev ordentligt och du har nog rätt som sagt, en storlek för stor.. eller en halv typ.

Vet du om HW har 150?
Är de stora i storlekarna så man kanske kan klämma på en 145 annars....hmm..
 

Liknande trådar

Utrustning Vad sjutton gör man när täckena trycker på manken när hästen har huvudet nere (betar, äter)? Det är alltså inte halslinningen som...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 735
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 196
Utrustning Nu har min häst fått ont framför manken av sina täcken :( De sitter till synes bra på henne, och hon verkar inte besvärad av dem, inte...
Svar
18
· Visningar
1 966
Senast: Maran
·
A
Utrustning har probelm med att få täckena att sitta bra på pållen.. har 1 shire (regntäcke) och för att få det att ligga bra måste man dra det...
Svar
5
· Visningar
2 282
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp