Hindra att täckena trycker på manken - mission impossible?

Lånad bild. Men det här är ett rambo optimo, och jag kan se hur illa det skulle bli på min - tyvärr...
14212196_1067629116666394_4699040741310009358_n.jpg


Ännu en lånad bild
d2869aa6.jpg
Ojdå, så sitter det inte alls på min kompis häst med hög manke.
 
Ojdå, så sitter det inte alls på min kompis häst med hög manke.

Nej det är ju enormt individuellt, gäller ju alla täcken. Men utefter dels då googlade bilder, även när de står normalt och täcket ligger finemang, samt nogsam utfrågning av de som haft optimo - så det kommer inte funka. Och V-knäppningen funkar skit för henne generellt.

Men eg inte konstigt, optimot är ju ingen skillnad linje mellan manke - bogspets. Dess fördel ligger i friheten över bogen.
 
Sickan har en plan!
Amigo XL blev som befarat som ett tält och alldeles för stort i bogen. Trycker inte på manken men kommer åka bak och lägga sig bakom manke och trycka.

Men jag fick en ide när jag stod där. Illustrerad med hakar. Om man att ihop ovanför hakarna på sista bilderna, så kanske? Kanske?

14449845_1080448498717789_3485707961951249411_n.jpg


14435144_1080448525384453_8712774131655695405_o.jpg


Inget tryck... (jag kollade med handen, det bara ligger emot)
14352336_1080448665384439_8482703685520149049_o.jpg


Men det kommer ju att glida bakåt och hamna bakom manken, jag drog bak lite men kommer bli ännu värre i verkligheten än på bilden
14358746_1080448675384438_2120164790543498172_n.jpg


Då fick jag en snilleblixt, som illustreras av hakarna. Om man byter ut hakarna mot att sy ihop det ovanför hakarna? Det kommer trycka lite fram i sömmen, men åtminstone ändra var trycket hamnar, och inte trycka på manken - alls. Om det fungerar i realiteten då...
14446111_1080448692051103_1334389696853465564_n.jpg


14355085_1080448698717769_5705667934474713173_n.jpg
 
Förslaget kanske har kommit upp tidigare, men fullblodet hade det problemet med vissa täcken. Skitjobbigt. Wug-täcken funkade på honom.
 
Jag provar vidare, nu med hjälp från snälla @the_connemara som skickat hit ett täcke.

WB Freestyle high neck. De där kuddarna vid manken är ju fina att se på, men gör ingenting då de är för små, så manken sticker upp emellan. Men tanken är god.

Det sitter inte perfekt, och ger ett visst tryck det med när hon har huvudet nere, men ändå positivt överraskad.

14481901_1083626251733347_3216640107897491645_o.jpg


14463038_1083626248400014_2829464108495400720_n.jpg


14441005_1083626298400009_7194016505102688311_n.jpg


14492464_1083626301733342_236491950797464379_n.jpg
 
Min gammelman hade också problem med täckena. Han var ju grov i bogen (kblstravare).
På honom passade Haglunds täckena
 
XL, ihopdraget som på din bild + en bit renskinn under?
Tänkt tanken men vet inte hur bra det blir iom att det rör sig fram och tillbaka, om renskinnet skapar friktion när hårstråna dras åt "fel håll". Men tänkt någon form av vaddering vid linningen, för att lyfta ytterligare. Men än inte idats sätta mig vid symaskinen, klurar lite på hur man bäst syr sömmen, blir ju en rejäl påfrestning på den.

Planen är iaf att variera täcken så mycket som möjligt, jag tror inte en lösning funkar rakt av då jag inte hittat nån "perfekt" än. Men om man varierar mellan flera olika hyfsade så borde det ändå bli bättre för henne?

Än har hon ju lite täcke. Ute så naken eller ett Bucas Buzz Off rain som i ärlighetens namn inte sitter så bra, det trycker på både bog och manke. Men hon är helklippt och regntäcke blir för varm. Har enstaka dagar haft regntäcket. Inne varierar jag mellan ett fleecetäcke (som åker bak) och ett termotäcke som inte trycker på bogen men ger en del tryck på manken. Inget av täckena (utom regntäcket) är något vidare egentligen men hon kan ju inte behöva frysa tills jag löst det hela klart. Men än har hon med undantag för enstaka tillfällen jag tror är mer minne än reell smärta, INTE visat sura miner och klapprat tänder åt mig vid täckespåtagning. Så det verkar funka okej trots bristen på passform just för jag roterar. (Menar såklart inte rotera täcken med kass passform är ett alt på lång sikt, men rotera täcken med hyfsad passform)
 
Jag vill tipsa om ett regntäcke som är riktigt bra. Jag har ett sto med stor manke och stora rörliga bogblad som samtidigt är ganska smal framtill och jag har provat det mesta för att hitta täcken som sitter bra på henne. Hagalunds Elastic heter täcket och det har en design jag inte sett innan med en bred stretchig neoprenekant runt halsen. Det är skuret ganska långt fram och på min häst stretchar det så mycket att hon kan böja sig ned och äta utan att det trycker på bogbladen men samtidigt sitter det bra på plats.

Jag vet inte om kvaliteten är superbra då jag köpte det i början på sommaren men eftersom det har sin unika halsdesign så tycker jag inte att det gör något om det behöver impregneras ibland och det är heller inte jättedyrt. Det enda är att det känns något litet så om hästen ligger mellan storlekar när man nog välj den större.

Sedan kan jag också tipsa om Dechlaton (googla) som har täcken med kuddar vid manken. Det är inte jättestora kuddar men täckena är skurna långt fram och sitter bättre än de flesta på ovan nämnda häst. Passformen är klart bättre än Trust i alla fall. De tunnare täckena har inte kuddar men de tjockare har både i stall och uteversionerna även om det inte står så tydligt i produktbeskrivningen.

Jag hittade just decathlon. De hade ett innetäcke som såg bra ut. Har du bild på dina?
 
Lite svårt att förklara men du kan ju sy så att tyget överlappar neråt på båda sidor om manken? Typ lyft upp tyget i en svampform.och sen vik neråt? Fårskinn är nog bättre än ren.
 
Tänkt tanken men vet inte hur bra det blir iom att det rör sig fram och tillbaka, om renskinnet skapar friktion när hårstråna dras åt "fel håll". Men tänkt någon form av vaddering vid linningen

Renskinn slår fårskinn med hästlängder vad gäller tryckfördelande egenskaper och fluff. Håren är så långa, täta och mjuka att jag skulle vilja kalla det omöjligt att få till friktion. Jag har i alla fall gnuggat ordentligt fram och tillbaka på mitt och det är bara mjukt och mysigt medan fårull blir knöligt och "hårt" med användning och smuts. Dock är min häst rädd för renskinn :cool:
 
Renskinn slår fårskinn med hästlängder vad gäller tryckfördelande egenskaper och fluff. Håren är så långa, täta och mjuka att jag skulle vilja kalla det omöjligt att få till friktion. Jag har i alla fall gnuggat ordentligt fram och tillbaka på mitt och det är bara mjukt och mysigt medan fårull blir knöligt och "hårt" med användning och smuts. Dock är min häst rädd för renskinn :cool:

Ursäkta men rädd för renskinn? ;)

Haken är väl att sy i skinn dock.
 
Ursäkta men rädd för renskinn? ;)

Haken är väl att sy i skinn dock.
Ja du, han är filbunke i vanliga fall och alltid modig och nyfiken på de läskigaste saker. Men renskinnet klarar han inte av. Han höll på att slita sig när jag kom bärandes på det (och då hade jag haft det under sadeln dagen innan men då såg han det inte innan jag lade sadeln ovanpå, bara tur att det inte blev sken av den ridturen) det tog mig nästan en timmes habituering att få upp det på ryggen på honom dag 2 och han är fortfarande skeptisk när någon använder det som sitterunderlag vid ridbanan.

Syproblematiken är jag inte rätt person att lösa. Men det går säkert.
 
Ja du, han är filbunke i vanliga fall och alltid modig och nyfiken på de läskigaste saker. Men renskinnet klarar han inte av. Han höll på att slita sig när jag kom bärandes på det (och då hade jag haft det under sadeln dagen innan men då såg han det inte innan jag lade sadeln ovanpå, bara tur att det inte blev sken av den ridturen) det tog mig nästan en timmes habituering att få upp det på ryggen på honom dag 2 och han är fortfarande skeptisk när någon använder det som sitterunderlag vid ridbanan.

Syproblematiken är jag inte rätt person att lösa. Men det går säkert.

Men stackars liten. Mina sniffade lite och brydde sig inte.
 
Här kommer ett enkelt och billigt tips:
Ta en hyffsad stor handduk, vik ihop den längs med långsidorna och lägg mellan bringa och täcke, vik över framför täcket. Håller täcket framme och gör att täcket inte drar någonstans :)
 

Liknande trådar

Utrustning God fortsättning i stugorna! Det är väl konstigt att man inte kan tillverka täcken som ligger så att våra stackars hästar kan röra på...
Svar
17
· Visningar
4 082
Senast: Immakim
·
K
Utrustning Hej har en Arab som jag har ett helvete med täcken till. Jag har väldigt lite täcken på henne men nu ska hon börja gå på lösdrift och då...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Mitrolle
·
A
Utrustning har probelm med att få täckena att sitta bra på pållen.. har 1 shire (regntäcke) och för att få det att ligga bra måste man dra det...
Svar
5
· Visningar
2 265
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp