Hindra att täckena trycker på manken - mission impossible?

Alexandra_W

Trådstartare
Vad sjutton gör man när täckena trycker på manken när hästen har huvudet nere (betar, äter)? Det är alltså inte halslinningen som trycker, utan bakom den. När hästen tar ner huvudet så manken blir högsta punkten så blir det tryck från täcket på manken. Ungefär en dm bakom halslinningen. Hästen har en HÖG manke.

Hon har vita hår där, och när hon kom ett gammalt trycksår som tog en evighet att läka ordentligt, blev inte riktigt bra förrän hon slapp täcken. Sen hade jag ett elände med insektstäcken, köpte tillslut ett Boett - som gav blödande fult trycksår på en vecka. Då gav jag upp och hon fick slippa. Men nu är det täckessäsong igen, och den har knappt startat och hästen vänder baken till när hon ser täcket - eller klapprar tänder i luften när man lägger på/rättar till det. Just för hon associerar med obehag.

Hon har Amigotäcken nu, det som ligger bäst (samt ett stalltäcke från Hööks). Då slipper hon sitt andra problem med bogskav och "strypt" nedtill på halsen. Men även de trycker ju på manken när hon tar ner huvudet. Och jag vet inte vilka täcken som INTE skulle det? Många rekommenderar ju halvhals/wug, men förutom att jag tror hon skulle bli strypt av det - så de kommer ju också trycka på manken när hon tar ner huvudet?
 
Har också häst med hög manke och det som funkat bäst är täcken med halvhals. Dom har liksom ingen söm el likn över manken som kan trycka. :)
 
Har också häst med hög manke och det som funkat bäst är täcken med halvhals. Dom har liksom ingen söm el likn över manken som kan trycka. :)

Hur tänker du med söm, på insidan eller utsidan? Jag har ju täcken utan söm, men själva täcket - tyget - trycker ju ändå när hon tar ner huvudet. Och det kommer det väl göra med halvhals med? (Förutom jag ser risk hon blir strypt, men strunt i det ett tag). Täcket ligger ju inte i luften över manken för att det är halvhals?
 
Går det att sy på något ludd på insidan kanske?
/En med häst utan manke :D

Ludd tror jag inte hjälper då det inte skaver utan trycker. Men funderat på om man på nåt vis kan skapa "kuddar" på vardera sida manken som lyfter täcket över manken och håller det där. Men inte riktigt fått nån bra ide hur man får det att funka i "alla huvudpositioner"
 
Förstår hur du menar, har oxå funderat på det och letat täcken som ger minst tryck på min. Dock har min inte sån manke så att han får sår. Det som funkar bäst är HW rambo, de med v-knäppning. De har djup halsskärning så det blir inte samma tryck när hästen tar ned huvudet.:)
DSC_0729.JPG
 
Ludd tror jag inte hjälper då det inte skaver utan trycker. Men funderat på om man på nåt vis kan skapa "kuddar" på vardera sida manken som lyfter täcket över manken och håller det där. Men inte riktigt fått nån bra ide hur man får det att funka i "alla huvudpositioner"
Går det inte att skapa kuddar med kardborreflärp som går att fästa i öglorna för halstäcke/liner? , tänker på ur de ser ut på HW-täcken
 
Går det inte att skapa kuddar med kardborreflärp som går att fästa i öglorna för halstäcke/liner? , tänker på ur de ser ut på HW-täcken

Jo klurat på nåt sånt. Är väl hur man får de ligga still som är grejen? Kikat lite på BoT bogskydd med kuddar med men tror inte på det alls tyvärr.
 
kolla om det finns täcken med djupare halsskärning? Gamla tanten hade ... djup (?) hals och kunde därför bara ha vissa täcken (tex var HW täckena alldelles för grunda i halsen och hon fick 'tvinga' ner huvudet vilket skapade tryck på manken,dock aldrig så illa så att hon fick sår, förutom den enda gång vi prövade HW)
 
kolla om det finns täcken med djupare halsskärning? Gamla tanten hade ... djup (?) hals och kunde därför bara ha vissa täcken (tex var HW täckena alldelles för grunda i halsen och hon fick 'tvinga' ner huvudet vilket skapade tryck på manken,dock aldrig så illa så att hon fick sår, förutom den enda gång vi prövade HW)

Gäller ju de är bra "i övrigt". Nu har jag inte provat hysteriskt många vanliga täcken (insektstäcken däremot), och ofta så de med djupare halsskärning gled bakåt och orsakade därför problem. Nu vet jag inte om det bara för de var djupare i halsen eller om det var för att de var annorlunda skurna i övrigt med. De behöver ju sas ligga "tillräckligt långt fram" med, och ligga kvar där. Annars får vi bogskav.

Så bökigt dock att hon måste ha täckena på sig ett tag innan man märker, det blir väldigt dyrt köpa täcken som man sen inte kan använda (räcker ju inte att prova på stallgången).

Det hon har nu har jag lossat övre spännet på, så att det inte "dras åt neråt" när hon tar ner huvudet. Men det gör ingen jättestor skillnad, för efter ett tag har det åkt lite bakåt så att det ändå dras ner.

Sett en del täcken med kuddar vid sidorna, framför bogbladen typ. Just för att täcket ska stanna kvar "framme", vet dock inte om de funkar? Trust har ju en horribelt dålig passform, WB verkar vara blandade bud om det funkar?
 
kolla om det finns täcken med djupare halsskärning? Gamla tanten hade ... djup (?) hals och kunde därför bara ha vissa täcken (tex var HW täckena alldelles för grunda i halsen och hon fick 'tvinga' ner huvudet vilket skapade tryck på manken,dock aldrig så illa så att hon fick sår, förutom den enda gång vi prövade HW)
Vilken HW-modell? stor skillnad på amigo och rambo...
 
Testade även ett BoT bogskydd på ponnyn på bilden, det fick han skav av på undersidan av halsen då de är tighta i halsen.
Var det det med kuddar? I så fall var det ungefär det jag var rädd för, och att själva skyddet ju ligger över manken ändå?

Har provar bogskydd på henne med, men det tryckte på undersidan halsen, och åkte bakåt över manken. Men täcket tryckte ju lika mkt ändå, hennes problem är ju inte att det skaver och nöter sönder utan trycker.
 
Låter otroligt trist med sånt obehag av täcket, därav mitt kanske astråkiga svar, men kan hon gå utan? Jag har av snällhet, mammighet och "han behöver täcke för att (valfritt argument )", täckat alla mina hästar. Men med handen på hjärtat är det faktiskt bara nuvarande som faktiskt behöver täcke.
 
TRUST har täcken med kuddar runt manken för att undvika tryck, kunde kanske vara värt att prova?

Passformen på dem är ju skräp runt bogen. Men själva iden är god, men verkar inte så vanligt tyvärr. WB verkar ha med, men där verkar det vara lite olika bud. (Det är det iofs om Trust med men där räcker för mig att titta på bilderna för att inse att det inte kommer funka på min)
 
Vilken HW-modell? stor skillnad på amigo och rambo...

Varken rambo, amigo eller mio funkade. Alla tre 'drogs ner'.

Täcken som funkade hade höga, väl placerade bogveck, djup (men inte rundad) halslinning och knäppning i fronten som korrelerade bra med hur bogvecken såg ut. (kan inte ge förslag på märken då det mesta köptes på Ullared mätt med ögonmått)
 
Låter otroligt trist med sånt obehag av täcket, därav mitt kanske astråkiga svar, men kan hon gå utan? Jag har av snällhet, mammighet och "han behöver täcke för att (valfritt argument )", täckat alla mina hästar. Men med handen på hjärtat är det faktiskt bara nuvarande som faktiskt behöver täcke.

Nej hon kan tyvärr inte det. Kunde hon det skulle hon få det, det skulle ju vara det enklaste och det bästa för henne. Men hon blir lurvig och svettas kopiöst. När jag köpte henne i februari var hon helklippt, och jag kände spontant att det är väl ändå lite onödigt att ha henne det sen. Jag har kallstall och rider sällan i ridhus. Så bara bökigt med helklippt. Och i somras när jag funderade på täckessäsongen hade jag en plan om typ spårklippt och täckeslös utom om regnet öser ner.

Igår helklippte jag henne...
Hon svettas som sagt enormt lätt (även i sommarpäls), och ovanpå det så blir hon lurvig som ett pälsfår - redan... Dvs en dyblöt häst som inte orkar och tar evigheter att torka. (Hon svettades fö idag med, helklippt och 15 grader och vind. Men hon torkade ju snabbt och behagligt)

Så hon kan inte gå otäckad, därför jag måste lösa det.
 

Liknande trådar

Utrustning God fortsättning i stugorna! Det är väl konstigt att man inte kan tillverka täcken som ligger så att våra stackars hästar kan röra på...
Svar
17
· Visningar
4 082
Senast: Immakim
·
K
Utrustning Hej har en Arab som jag har ett helvete med täcken till. Jag har väldigt lite täcken på henne men nu ska hon börja gå på lösdrift och då...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Mitrolle
·
A
Utrustning har probelm med att få täckena att sitta bra på pållen.. har 1 shire (regntäcke) och för att få det att ligga bra måste man dra det...
Svar
5
· Visningar
2 265
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp