Hindra att täckena trycker på manken - mission impossible?

Jag sydde fast två rejäla skumgummikuddar på var sida om manken till min kuse när han fick skav.
Det har hållit bra i tre år nu.

1 Klipp två kuddar av en gammal madrass
2 Klipp till fleece eller valfritt tyg som täcker kuddarna och ca 5 cm extra runt om
3 Sy fast för hand i innerfodret
Klart :)

Jag lämnade bara några cm mellan kuddarna så att manken fick plats men inte så mycket att täcket kunde glida ner.
 
Jag sydde fast två rejäla skumgummikuddar på var sida om manken till min kuse när han fick skav.
Det har hållit bra i tre år nu.

1 Klipp två kuddar av en gammal madrass
2 Klipp till fleece eller valfritt tyg som täcker kuddarna och ca 5 cm extra runt om
3 Sy fast för hand i innerfodret
Klart :)

Jag lämnade bara några cm mellan kuddarna så att manken fick plats men inte så mycket att täcket kunde glida ner.
Tack. Är nåt sånt jag klurat på. Men på insidan av ett bogskydd eller liknande. Jag har ju täcken med liner-system.
 
Lite allmän fundering. Kan tjockt fleecetäcke funka som stalltäcke i kallstall (det kan dra) som håller utetemp måntro? Inbillar mig fleece oavsett borde trycka mindre.
 
Fleece ligger tyvärr inte alltid där man lämnade dom på kvällen = skav Jag väljer helst inte fleece som stalltäcke och det blåser ju genom fleecen.
 
Min har jättehög manke, sådär så att det är besvärligt att leta sadel, det var enklare att fixa täcket än jag trodde.
 
Min har jättehög manke, sådär så att det är besvärligt att leta sadel, det var enklare att fixa täcket än jag trodde.

Den här har tack och lov monsterpuckeln framför sadelläget. Gissar det påverkar att hon får problem med täcket. Haft ett par med monstermankar tidigare där det här med sadel var spännande. Men täcke var aldrig problem.

Men det är billigare försöka fixa ett täcke än en sadel ;)
 
Jag vill tipsa om ett regntäcke som är riktigt bra. Jag har ett sto med stor manke och stora rörliga bogblad som samtidigt är ganska smal framtill och jag har provat det mesta för att hitta täcken som sitter bra på henne. Hagalunds Elastic heter täcket och det har en design jag inte sett innan med en bred stretchig neoprenekant runt halsen. Det är skuret ganska långt fram och på min häst stretchar det så mycket att hon kan böja sig ned och äta utan att det trycker på bogbladen men samtidigt sitter det bra på plats.

Jag vet inte om kvaliteten är superbra då jag köpte det i början på sommaren men eftersom det har sin unika halsdesign så tycker jag inte att det gör något om det behöver impregneras ibland och det är heller inte jättedyrt. Det enda är att det känns något litet så om hästen ligger mellan storlekar när man nog välj den större.

Sedan kan jag också tipsa om Dechlaton (googla) som har täcken med kuddar vid manken. Det är inte jättestora kuddar men täckena är skurna långt fram och sitter bättre än de flesta på ovan nämnda häst. Passformen är klart bättre än Trust i alla fall. De tunnare täckena har inte kuddar men de tjockare har både i stall och uteversionerna även om det inte står så tydligt i produktbeskrivningen.
 
Premium tornado har jag tittat på och skrivit en tråd om. Efter svar och bilder i den tråden så blir de tyvärr för tighta i bogen.

Är så dumt man inte kan prova. Utan måste köpa täcke, prova och funkar det inte försöka sälja, förlora pengar, köpa ett annat osv :/

@Lemeie vad menar du med skurna långt fram? :)
 
Premium tornado har jag tittat på och skrivit en tråd om. Efter svar och bilder i den tråden så blir de tyvärr för tighta i bogen.

Är så dumt man inte kan prova. Utan måste köpa täcke, prova och funkar det inte försöka sälja, förlora pengar, köpa ett annat osv :/

@Lemeie vad menar du med skurna långt fram? :)


Köp ett rymligt täcke med luftig halvhals, lämna till någon som är duktig på att sy som kan klippa ett hål, padda upp kanterna och sy över och sen MASSA impregnering?! Alltså så att täcktyget kommer upp ifrån det området? :)

Vill man ha det extra bra kan man ju sy fast ett mjuuuukt fårskinn "upponer" i tyget så att luddet möter hästen om den tex ligger. Ger ju extra värme också :)
 
Hööks Tornadotäcken borde väl vara precis det du söker! Jag tycker att dom är sjukt bra.

De kommer troligen, utefter bilder jag sett, bli för snåla i bogen. Svårt veta utan att ha provat, men är inte jättesugen lägga tusenlappen och så funkar det inte :/
 
Bara för att "bevisa för mig själv" att även halvhalstäcken måste trycka på manken när hon tar ner huvudet, så köpte jag ett par TM Tornado, som är halvhals och dessutom vadderade vid manken.

Som synes så ja de trycker lika förbannat, och vadderingen gör inte mycket. Jag har inte bestämt om jag ska behålla dem eller ej, de trycker som synes (köpte ett ofodrat och ett 100 gram), men kanske att byta täckesmodell var och varannan dag gör skillnad. Trycker på olika vid kanske? Det börjar kännas jävligt tröstlöst det här - och dyyyyrt ;(

14333623_1074917585937547_1172571770512498570_n.jpg


14370365_1074917639270875_7828788488147668332_n.jpg


14322646_1074917682604204_6357965333806098324_n.jpg


14364770_1074917679270871_1827164348731561285_n.jpg
 
Köp ett rymligt täcke med luftig halvhals, lämna till någon som är duktig på att sy som kan klippa ett hål, padda upp kanterna och sy över och sen MASSA impregnering?! Alltså så att täcktyget kommer upp ifrån det området? :)

Vill man ha det extra bra kan man ju sy fast ett mjuuuukt fårskinn "upponer" i tyget så att luddet möter hästen om den tex ligger. Ger ju extra värme också :)

Den lösningen var min första, men studier har visat man får ett helsikes punkttryck i bakkanten av hålet då =/
 
@Alexandra_W - Har du provat Rambo Optimo?

Nej och kommer inte. Googlat bilder och intervjuat de som har. Kommer trycka likadant. Jag kände "här är lösningen" i början men nej. Är på mobilen nu men ska lägga in en bild sen.

Jag ska prova Amigo i XL variant. Det är djupare från manke till bogspets - dock rädd det blir för stort överlag i bogen och därför kommer glida och trycka. Men ska prova. Har fått snälla vänner skicka täcken åt mig att prova - billigare pynta frakter hit och dit än nya täcken.
 

Liknande trådar

Utrustning God fortsättning i stugorna! Det är väl konstigt att man inte kan tillverka täcken som ligger så att våra stackars hästar kan röra på...
Svar
17
· Visningar
4 082
Senast: Immakim
·
K
Utrustning Hej har en Arab som jag har ett helvete med täcken till. Jag har väldigt lite täcken på henne men nu ska hon börja gå på lösdrift och då...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Mitrolle
·
A
Utrustning har probelm med att få täckena att sitta bra på pållen.. har 1 shire (regntäcke) och för att få det att ligga bra måste man dra det...
Svar
5
· Visningar
2 265
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp