Täcke vid barbackaridning?

Sparrisen123

Trådstartare
Hur gör ni på vintern om mi vill rida barbacka, och hästen behöver nåt över rumpan?
Ridtäcke som knäpps över mina ben gillar jag inte, det glider bara bak. En filt känns som den skulle halka runt och hänga ner på ena sidan, eller finns det något material som ligger stadigare? Andra lösningar? Hur gör ni?
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag har ett skrittäcke som jag sitter på och ett schabrak med täckesgjord under. Det glider inte för oss iaf! Annars kan man ju stoppa täckesgjorden över täcket.

1555561_10151955707839032_2033543880_n.jpg
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag har en väldigt enkel barbackagjord som jag alltid har när jag rider barbacka. Under gjorde lägger jag ett sånt täcke som ovanstående har.

Men jag skulle vilja ha ett galopptäcke att lägga under gjorden, men har inte riktigt kommit till skott.
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag lägger vanligt täcke på hästen, ulltäcke eller innetäcke (oftast inte lika halt och smutsigt som utetäcke) beroende på väder.
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag får för mig att ett vanligt täcke skaver lättare i bogen när man sitter på det, att det blir för statiskt. Men det kanske inte är någon fara?
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Det blir nog lite mer tryck på bogen, därför tänker jag att ett välpassande utetäcke borde vara skönast att röra sig i, även med ryttare på.
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag brukar ha innetäcket på när jag rider barbacka ute.
Även skrittmaskinstäcke är ju ett alternativ om man vill undvika bogskav/tryck
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Kl

Jag sitter direkt utanpå täcket.

Finns inget gosigare vintertid och kallt, att få sitta på ett värmande termotäcke :D

På min absorberar ett täcke dessutom mycket av hans stora rörelse som gör att jag sitter mer stabilt barbacka med täcke än vad jag gör utan
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Då har jag tömkörningstäcke :). Som ett vanligt täcke fast med full bogfrihet. Och tunnare förstås, ingen behöver ju ett fullfodrat vintertäcke vid ridning!
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag har antingen yllefilt som hålls på plats med hjälp av ena delen av ett par hängslen ;) Denna knäpps på varje sida av filten i framkant + en svansrem. Är det riktigt kallt eller regn har jag ett sådant walker-täcke från HW som också lämnar bogarna fria.
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

jag har schabrak underst sen yllefilt och sist fårskinns padd. har en tömkörnings gjord runt om allt.

bild! brukar dock ha filten längre fram över halsen, blev lite väl långt bak denna gången.

har testat att ha vanligt innetäcke men det kasade bakåt och stramade i bogen vilket inte uppskattades av hästen.
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Nåt liknande det där kan jag prova, det borde ju ligga ganska stadigt. Fast utan padd, jag vill inte ha så mycket mellan att jag inte känner hästen :p
Fungerar inte det där får jag prova skrittmaskinstäcke.
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

det är väldigt bekvämt med filten, drar man fram den tillräckligt så kan man vika den över benen på sig ^_^. och ska man galoppera och filten blåser upp för mycket t ex så kan man vika fram den och sitta på den delen också.

ett tips är dock att sätta dit en svansrem.
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

KL

Förlåt att jag frågar...men... jag har ridit i över 25 år och för mig har barbackaridning alltid inneburit.typ...ridning...utan något alls under rumpan. Barbackapad, barbackagjord, barbacka-you name it...är det verkligen barbackaridning då? :confused:
Eller är jag lite "efter"?? O_o
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Det är ju för att man ska slippa bli hårig/smutsig som man har nåt mellan. Jag rider nästan bara barbacka och så jäkla kul är det inte att få hår mellan sömmarna på ridbyxorna ;)
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Barbacka är väl "egentligen" just med en bare back, alltså naken rygg, på hästen. Och jag tycker mest om det. Men som nu när det är -10 grader och kallare fryser min ponny om han inte får ett ridtäcke eller liknande på sig, speciellt om vi rider ganska lugnt. Men jag tycker ändå det är barbacka. Barbackapaddar och sånt är för mig, personligen, mer "att rida med barbackapadd" än "att rida barbacka". Men det är ju egentligen en helt annan diskussion :)
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

har man en frusen hästrumpa så är helt barbacka inte så bra, jag håller med om att barbacka = helt barbacka. men behöver hästen ngt över ryggen för värme så är det inte så mycket man kan göra åt det mer än att lägga på en filt eller liknande och spänna fast så gott det går.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver ett nytt täcke. Men det var alldeles för länge sen jag köpte ett så jag har ingen aning om vad jag vill ha! I nuläget har...
Svar
11
· Visningar
700
Senast: Lingon
·
Kläder & Bli fin Vad har ni för mössa nu? Jag har en helt vanlig mössa. Hatar egentligen mössa, men fryser numera något så kolossalt så jag får klä på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 705
Senast: Motacilla
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp