Täcken höst/vinter!

TildeAhlin

Trådstartare
Jag måste köpa nya täcken till foderhästen. Undrar lite vad jag ska köpa.
Jag köper bara Horseware täcken och har kollat på:
Amigo Hero 6 Lite, ett ofodrat regntäcke
Amigo Insulator 150g eller 300g, stalltäcke

Vilken kombination är bäst? Nu pratar vi halland, halländsk vinter osv! ;)

Han kommer till mig om ca en månad och kommer ganska omgående klippas, de dagar som det är hyfsat väder går han nog bara med ofodrat regntäcke och om det är kallare så står han med stalltäcke under. Men vilket ska jag köpa 150g eller 300g?
Sedan när jag måste köpa vintertäcke, hur många gram ska man ha då?
Jag är verkligen värdelös på täcken, så hjälp mig nu :D
 
Sv: Täcken höst/vinter!

Hur många gram du ska ha är nog väldigt individuellt. Man får känna på hästen huruvida den är varm eller inte under täcket (och då inte fööör varm). Min flicka har jag 300g till på vintern. I vintras när det var som kallast (I östergötland, men var nog ändå -15 eller lägre) var hon dock kall under täcket och då slängde jag på ett stalltäcke på 300g under täcket. Min tjej är dock ganska frusen.

För att svara utifrån min erfarenhet skulle det nog räcka med ett 150g stalltäcke under regntäcket nu på hösten. Min brukar kunna gå med ett 100g ned till nollan ungefär, och då får hon gå över till vintertäcke.
 
Sv: Täcken höst/vinter!

Beror helt på hur frusen hästen är, men kan berätta ungefär hur jag täckar min i alla fall. En ganska normalfrusen fullblodsherre, som visserligen inte klipps men verkar inte riktigt fatta att det är tänkt att man ska ha fluffigare päls på vintern ;)

Inomhus får han på sig ett fleecetäcke under natten när det börjar bli minusgrader (lite varmare i stallet såklart). När det sedan börjar bli riktigt kallt har han ett 150g amigo insulator som han klarar sin finfint med hela vintern!

Utomhus har han ett 100g Amigo bravo när det börjar bli kyligt, ned till nollan ungefär, sedan fäster jag en 100g liner under och han har då alltså 200g fodring. Mitt i smällkalla vintern får han en 200g liner istället, och har då alltså totalt 300g fodring.

Men som sagt, det är väldigt individuellt. Du får prova dig fram med din nya häst och se vad som blir lagom :)

Förresten, han har en ofodrad hals på sitt Amigo Bravo, den värmer ju ingenting, men skyddar från väta :)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken höst/vinter!

Jag har bestämt mig för att köpa ett Amigo Hero 6 lite plus och ett Amigo Insulator 150g. Sedan när det blir kallare så köper jag ett Amigo Hero 6 medium. Jag köper ett plustäcke så jag får med en ofodrad hals, känns bra att ha så han håller sig torr och de skyddar mot vinden!

tack för alla svar! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
869
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 032
Senast: mackan
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 526
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 157
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp