Täcken. Rambo Duo eller Wug? Vad tycker ni?

W

westernjojo

Hej.

Jag har en häst som är frusen av sig.
Hon tycker inte om blåst och verkligen inte det kombinerat med regn.
Sjunker temperaturen på kvällen står hon och skakar.:(

Hon är fullt frisk annars besiktad UA av veterinär.
Fäller nu sommarpälsen och har inte någon tjock päls.

Nu sitter jag och kikar efter ett bra skyddande täcke som håller och inte regnar igenom i första taget. Ett som helt enkelt passar en frusen häst men även om hon får lite päls.

Har kollat in Rambo täcken
Duo och Wug.
En med avtagbar hals och en med halvhals.
Den med halvhals ser ut att vara ganska hög ändå.
De båda verkar vara bra.
Är det fästen vid svanskappan på båda så inte den flyger upp?:confused:

För och nackdelar med modellerna?


Det skiljer inte så mkt på täckena i pris men utseende osv.

Vill ej ha fast hals.

Vilket ska jag välja?
Måste beställa denna vecka då det kan vara lång leveranstid nu inför vintern.

Tacksam över svar.


Ni kanske vet annan modell ni gillar mer av Rambo?
 
Sv: Täcken. Rambo Duo eller Wug? Vad tycker ni?

Hej!
Jag har en likadan häst som du, hatar regn och blåst och sätter ingen vinterpäls att tala om :cool:

Jag har bla ett Rambo wug, och några Amigo i varierande tjocklek med avtagbar hals (inget rambo duo alltså men jämförbart ändå :) )
Min häst verkar trivas bäst med hel hals när det är ruskväder, wug-täcket är kanonbra men används bara när det är kallt och torrt ellr regnar/snöar moderat s.a.s.

Over all så skulle jag alltså satsa på ett Rambo duo om jag var du :)
 
Sv: Täcken. Rambo Duo eller Wug? Vad tycker ni?

Min ponny är visserligen inte frusen av sig í den bemärkelsen. Men jag har märkt att hon blir gladare trots oväder och regn om hon har ett täcke där vinden inte tar sig in. Så i hennes fall behöver det inte vara tjockt när vintern är som värst. Räcker med ett Amigo 200g med helhals istället för ett riktigt tjockt stalltäcke och ett fodrat regntäcke.
 
Sv: Täcken. Rambo Duo eller Wug? Vad tycker ni?

Hej.

Blåser det inte in mycket när det är en glipa mellan halsen och täcket?
Skulle själv tycka att det känns mysko att vara heltäckt och sen en glipa med kall luft som kommer in.

Tror du det kommer in mkt där mellan?

Så Wug är inte bra vid ex snöstorm?

Hon är ett varmblod. Sen ska täcket klara av upp till minus 28 grader som det lätt kan bli här och kraftiga isvindar.

Så ett täcke som klarar av det är ett Måste. För hon får inte frysa.
 
Sv: Täcken. Rambo Duo eller Wug? Vad tycker ni?

KL

Duo, alla gånger.

Vill inte ha manskav och med Duo får man fler valmöjligheter.

Halsen sitter med breda kardborreband så det lär inte vara mkt vind som tar sig in.
 
Sv: Täcken. Rambo Duo eller Wug? Vad tycker ni?

Är det hållbara kardborreband? En del blir svåra med tiden att fästa, hår, slitage, blött mm.
Eller håller den bra?
 
Sv: Täcken. Rambo Duo eller Wug? Vad tycker ni?

halvt kl

Kapar tråden lite grann och frågar om detta med linersystemet? Vilka erfarenheter har folk av det?
Har hört att dessa linertäcken har en tendens att åka bak/dra sig men jag tycker själv att det låter orimligt att det är så, sett till täckenas populäritet och pris.
Funderar själv på att köpa ett duo och på detta viset endast behöva köpa ett täcke + en extra liner (istället för tre olika täcken + hals), men vill ju givetvis inte lägga så mycket pengar om täcket inte ligger riktigt, riktigt bra. Särskilt som hon ju får ha ett och samma täcke heeela vintern.
 
Sv: Täcken. Rambo Duo eller Wug? Vad tycker ni?

Har själv nyligen köpt Rambo Original + liner. Linerfrontspännet kom för långt ner på min häst, så jag fick göra ett litet veck i kantbandet i halsöppningen och sy fast (lite svårt att förklara...) Då hamnade det bättre. Tycker att täckena åker bak lite, men det funkar ändå.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 607
Senast: Wembley
·
J
Utrustning Hej! Har en riktig pärla på 1.80m som är tre år och ska nu gå sin första säsong med täcke. Redan efter ca en veckas regnande så kom jag...
Svar
6
· Visningar
2 057
Senast: r_freddy
·
M
Utrustning Letar efter riktigt tjocka täcken till min väldigt frusna häst. Är inte ute efter någon diskussion om övertäckning eller dyligt...
Svar
18
· Visningar
2 289
Senast: Jate Volim
·
Utrustning Då pålle ska gå på lösdrift i vinter behöver han ett nytt regntäcke. Har tänkt införskaffa ett regntäcke, som han kan ha både under...
2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Emor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp