Slitstarkt täcke för inte alltför bred häst

Wembley

Trådstartare
Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med halvhals eller möjlighet att fästa en hals vid behov. Alltså ingen fast helhals.

Hästen i fråga sätter dåligt med päls och behöver täckas. Han har från och med november gått på lösdrift. Vi började med ett 100 g Rambo med ett Amigo 150 g Insulator under. När minusgraderna och blåsten kom har han fått på sig ett Amigo med hals ca 350 g. Det verkar han hålla sig varm och torr i. Men det är bara 600 denier i rivstyrka.

Just nu går han med en lugn valack i en stor hage, men i februari kommer han att flytta in i en valacklösdrift där det leks ordentligt. M a o kommer inte täcket att hålla måttet! :crazy::D Rambotäcket han har kommer att vara för tunnt i vinter och jag tror att ett täcke under blir lätt för kompisarna att rycka i. Mina funderingar är ett Amigo Wug 1200 denier (250 g fodring), ett Wheather Beeta 1200 denier? Har ni några fler tips? Kanske finns det något märke med bra passform och slitstyrka som jag helt missat? Prisklass upp till dryga 1000-lappen eller max 1500 kr.
 
Min hade i början beggade jag köpte för någon hundralapp (hööks, börjes osv som hade små märken och lagningar) när de lekte som mest första månaden. Sen fick han ett nytt och inte en reva på det :)
 
Shires Typhoon har superbra tyg! Men, det är alldeles för stort i bogen på min häst. Köpte både 100gr+hals och 300gr +hals inför denna säsongen. De låg bra när jag provade, men efter ett par dagar i hagen är det alldeles för urringat. Och halsdelen är för tight och för kort. Synd, för materialet är fantastiskt! 300 gr vet jag inte ens om jag tänker prova med tanke på hur 100gr ligger nu.
 
Shires Typhoon har superbra tyg! Men, det är alldeles för stort i bogen på min häst. Köpte både 100gr+hals och 300gr +hals inför denna säsongen. De låg bra när jag provade, men efter ett par dagar i hagen är det alldeles för urringat. Och halsdelen är för tight och för kort. Synd, för materialet är fantastiskt! 300 gr vet jag inte ens om jag tänker prova med tanke på hur 100gr ligger nu.

Intressant att du säger att det är för stort i bogen. Jag misstänkte det :cautious: Hade ett Shires till en tunnare modell av häst tidigare och upplevde det som stort i bogen. Unghästen är inte så bred ännu, så jag vågar mig nog inte på Shires då.
 
Horseware Rhino är slitstarkt i flera lager, funkar bra på lite nättare hästar, har bra passform och finns som halvhals eller möjlighet att fästa halsdel.
 
Rhino passade bra på min, men yttertyget höll verkligen inte. Dock är det ju ett material som håller hästen torr trots en del hål/mindre revor. Rambo har haft bäst kombination av passform+yttertyg på min häst. Man ska nog ha lite tur också.
 
Shires upplever jag som stora. Rhino finns med halvhals och avtagbar hals i 370 gr. Du kan dessutom fästa liner i dem. Annars funkar Bucas bra på hästar med smala bogar :) Inte så många som tar hem dem men det finns Bucas med halvhals och sen finns det motsvarighet till liners hos Bucas också som heter Select där du kan fästa liner.
 
Rhino passade bra på min, men yttertyget höll verkligen inte. Dock är det ju ett material som håller hästen torr trots en del hål/mindre revor. Rambo har haft bäst kombination av passform+yttertyg på min häst. Man ska nog ha lite tur också.

Rhino har jag inte heller upplevt som så rivstarkt faktiskt. Till och med mitt försiktiga sto lyckades göra revor i sitt :meh:
 
Shires upplever jag som stora. Rhino finns med halvhals och avtagbar hals i 370 gr. Du kan dessutom fästa liner i dem. Annars funkar Bucas bra på hästar med smala bogar :) Inte så många som tar hem dem men det finns Bucas med halvhals och sen finns det motsvarighet till liners hos Bucas också som heter Select där du kan fästa liner.

Bucas skulle säkert passa och är i t ex Smartexvarianten väldigt rivstark. Vad jag inte gillar är att det fortfarande verkar vara något fleeceaktigt foder i dem, helt omöjligt att rengöra..:banghead:
 
Funderar på att höja budgeten lite och investera i något som är flexibelt med liners. Ett skaltäcke helt enkelt. Plusset är att det är flexibelt och enklare att tvätta :) Ett minus är att få det att ligga bra på plats under så att inte kompisarna rycker i det. Ni som använder liners, har ni samma storlek på den eller en mindre storlek? Jag drar mig lite för ett för stort skaltäcke, ju mer som hänger desto mer att rycka i liksom :confused::(:crazy:
 
Generellt - täcken med halvhals blir aldrig sådär förstora i halsen, så som "vanliga" täcken blir.
Om du får tag i Shires med halvhals, eller ett Hansbo med halvhals kommer det säkert funka.
Jag har även ett täcke jag köpt på Citygross, kan det heta Protector kanske? Det har ungefär samma passform som Hansbotäcket, så det kan säkert också funka.
 
Tack för alla tips! :) Jaha då blev valet till sist lite annorlunda. Valde ett Bucas Select Turnout med en liner i stay-dry material på 300 g. Rivstyrkan på yttertäcket är ganska bra (1200 denier) och det blir flexibelt för jag kan använda det enbart som ett lätt regntäcke utan liner också längre fram. Det var skaplig rabatt just ikväll också när man handlade för detta belopp, så det blev ganska prisvärt allt som allt :)
 
Tack för alla tips! :) Jaha då blev valet till sist lite annorlunda. Valde ett Bucas Select Turnout med en liner i stay-dry material på 300 g. Rivstyrkan på yttertäcket är ganska bra (1200 denier) och det blir flexibelt för jag kan använda det enbart som ett lätt regntäcke utan liner också längre fram. Det var skaplig rabatt just ikväll också när man handlade för detta belopp, så det blev ganska prisvärt allt som allt :)

Select är deras nya motsvarighet till Horseware liner, har hört mkt bra om den men inte själv provat ännu. Hoppas du blir nöjd med ditt val :)
 
Irish har annan fodring och är också slitstarkt :)

Irish har ju bara 600D och jag skulle inte säga slitstarkt. Mitt är trasigt både vid bogspännen (slitits stora hål vid spännet) samt har fått laga det flera ggr, nu återigen ett stort hål i baken efter att en annan häst tog tag i det. Jag har även Smartex och det är inte jämförbart, Smartex har bara små nopphål i jämförelse trots att det utsatts för samma slitage...
 
Irish har ju bara 600D och jag skulle inte säga slitstarkt. Mitt är trasigt både vid bogspännen (slitits stora hål vid spännet) samt har fått laga det flera ggr, nu återigen ett stort hål i baken efter att en annan häst tog tag i det. Jag har även Smartex och det är inte jämförbart, Smartex har bara små nopphål i jämförelse trots att det utsatts för samma slitage...

Jämför bara utifrån min egna erfarenhet. Har dock inte täckesätare bland mina hästar vilket hjälper en del.
 
Mja, men då kan man ju inte säga att det är slitstarkt. De flesta täcken håller ju för att hästen går ensam i en hage utan tex träd och buskar. De första hålen jag var tvungen att lämna in för lagning på mitt Irish, uppstod när min häst gick ensam. Lite träd och buskage i hagen och min häst är ingen täckesmarodör själv.
Prisvärt skulle jag snarare säga att det är. Det är ett bra funktionstäcke med trevlig passform till ett bra pris. Men söker man slitstark skulle jag välja ett Smartex eller nåt med högre denier än 600...
 

Liknande trådar

Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 260
Utrustning Behöver lite hjälp och tips angående täcken till min foderhäst... Såg idag att han fått lite skav av täcket framtill, inget som...
Svar
10
· Visningar
1 507
Senast: Angel
·
Utrustning Letar efter ett bra/prisvärt täcke till min häst som kommer att gå på lösdrift i vinter. Tyvärr är budgeten starkt begränsad. Det...
Svar
15
· Visningar
2 116
Senast: Wembley
·
Utrustning Ja som rubriken säger. Här kommer kriterierna: Är på jakt efter ett utetäcke enligt följande kriteria: Utetäcke minst 150, max 200...
2
Svar
33
· Visningar
4 325
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp