Slitstarkt täcke för inte alltför bred häst

Mja, men då kan man ju inte säga att det är slitstarkt. De flesta täcken håller ju för att hästen går ensam i en hage utan tex träd och buskar. De första hålen jag var tvungen att lämna in för lagning på mitt Irish, uppstod när min häst gick ensam. Lite träd och buskage i hagen och min häst är ingen täckesmarodör själv.
Prisvärt skulle jag snarare säga att det är. Det är ett bra funktionstäcke med trevlig passform till ett bra pris. Men söker man slitstark skulle jag välja ett Smartex eller nåt med högre denier än 600...

Det tycker jag att jag kan för mina hästar är ganska vilda i hagen samt har både buskar och träd och rullar sig nästan varenda dag och mina irish har hållt sig väldigt bra utan det minsta hål eller skråma. Att du inte tycker det är slitstark får stå för dig men jag får ha min åsikt utan att du ska försöka ändra på den eller hur?
 
Har du provat SVEA-Sverigetäcket? De har ett i hela 1680 den. Jag har det till min Islandshäst som är smal över bogarna. Han har det i Islandsmodellen men det finns även andra varianter. Sitter bra på honom först men sen glider tyvärr bakåt. Dock tror jag att detta beror på att han är klippt (som har vuxit ut rätt mkt) och att det är fleece i ryggen på täcket, det brukar inte vara någon bra kombination. Det är tyvärr bara fleecefoder på Islandshästmodellen.....

Min häst och hans kompis är väldigt tuffa mot varandras täcken så det har gått några täcken under den dryga månaden de gått ihop. Amigo-täcket klarade typ två dagar sen var det trasigt ända in på fodret, låg stoppning i hela hagen.... men SVEA-täcket har faktiskt klarat sig med bara lite rispor så man ser hur mkt starkare det tyget är.

Pessoa har ett täcke i 1200 den men det var jättestort i bogen och satt som en klänning på honom som många täcken som inte är anpassade efter Islandshäst/ponny gör....
 
@Fantur Jag har köpt ett Bucas Select nu, det är 1200 denier som jag kan använda separat eller med liners. Har även ett Rambo i 100 g som ska tåla tuffa tag. Tror dock tyvärr han kommer växa ur Rambot till nästa säsong. Det var avsett för min förra häst (storleken mindre) så jag blev förvånad att han kunde ha det överhuvudtaget, men de är stora i storlekarna :) Svea tycker jag har varit stora över bogen, de få som jag har sett? :confused:
 
@Fantur Jag har köpt ett Bucas Select nu, det är 1200 denier som jag kan använda separat eller med liners. Har även ett Rambo i 100 g som ska tåla tuffa tag. Tror dock tyvärr han kommer växa ur Rambot till nästa säsong. Det var avsett för min förra häst (storleken mindre) så jag blev förvånad att han kunde ha det överhuvudtaget, men de är stora i storlekarna :) Svea tycker jag har varit stora över bogen, de få som jag har sett? :confused:
Åh! Du får gärna berätta sen hur Bucas Select klarar tuffa hagkompisar. Gillar Bucas, de sitter riktigt bra på min häst. Har två olika innetäcken samt ett tjockare irish som är för varmt nu.
 
Åh! Du får gärna berätta sen hur Bucas Select klarar tuffa hagkompisar. Gillar Bucas, de sitter riktigt bra på min häst. Har två olika innetäcken samt ett tjockare irish som är för varmt nu.

Jag återkommer med recension! :) Beställde det på nätet, så levereras inte förrän omkring 16:e så dröjer ett tag.
 
@Fantur idag hämtade jag ut täckena! :) Var i stallet och tog på honom dem direkt. Förstod inte riktigt hur jag skulle sätta ihop dem, men väl hemma igen hittade jag en film på Bucas sida som förklarade bättre. Jag gillade verkligen passformen på täckena (perfekt bogutrymme och välsittande!) och de känns gedigna. Bra, justerbara gjorda som är elastiska. Storleken var nog ganska normal, i varje fall inte liten. Nu återstår det att se hur det tål de synnerligen tuffa tagen i hagen (sprayat med antibit också). Men 300 g i stay-dry som jag valde kändes rätt smidigt och inte för tjockt så här i blåst och vinterkyla. Bensnören fanns med, men jag valde att köra utan dem. Svanssnörena var enkla och jag tog därför ett bättre från ett Rambotäcke och använde det istället. So far so good! :)
 
Funderar på att höja budgeten lite och investera i något som är flexibelt med liners.
Jag använder linerstäcke även till de modeller av ex.vis amigo som inte är gjorda för linersbruk (dvs. att de saknar ringarna i halslinningen där man med kardborre fäster linerstäcket). Linerstäckena sitter lika stadigt för det - även om man bara fäster det med hakarna i svanssnörets ringar.

Såg att du redan beställt Bucas, men tänkte lämna en kommentar i förbifarten i diskussionen ändå.
 
Vad valde du för storlek @Wembley Är lite sugen på ett Bucas Select nu när de fortfarande finns på rea. Min häst har 6:3 i Rambo, ska man välja 140 eller 145? Horseware och särskilt Rambo är ju stora i strl.
 
Vad valde du för storlek @Wembley Är lite sugen på ett Bucas Select nu när de fortfarande finns på rea. Min häst har 6:3 i Rambo, ska man välja 140 eller 145? Horseware och särskilt Rambo är ju stora i strl.

Min häst kan ha 6,3 på Rambo (absolut inte stort på honom) och till honom var 145 cm perfekt på Bucas Select. Så det är nog ganska normalt i sin storlek. Jag är väldigt nöjd med passformen! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 263
Utrustning Behöver lite hjälp och tips angående täcken till min foderhäst... Såg idag att han fått lite skav av täcket framtill, inget som...
Svar
10
· Visningar
1 510
Senast: Angel
·
Utrustning Letar efter ett bra/prisvärt täcke till min häst som kommer att gå på lösdrift i vinter. Tyvärr är budgeten starkt begränsad. Det...
Svar
15
· Visningar
2 116
Senast: Wembley
·
Utrustning Ja som rubriken säger. Här kommer kriterierna: Är på jakt efter ett utetäcke enligt följande kriteria: Utetäcke minst 150, max 200...
2
Svar
33
· Visningar
4 325
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp