Jag tycker, milt sagt, INTE att din kompis betedde sig särskilt shysst emot sin häst, även om hon till slut uppnådde den effekt hon önskade.

Ett typiskt exempel på en person som är så fast i sina egna idéer och mönster att hon inte vill / kan ändra på dem ens för sin hästs välbefinnandes skull. Kunde hon inte köpt en avlagd nordistravare istället för varmblodstravare om hon nu prompt ville sköta den på "sitt" sätt?

AKO :mad:
 
Tack du hästägare som har något innanför pannbenet.
Vad muskeln hette visste jag inte,men jag tar reda på både det ena och det andra vad som gynnar våra vänner mest.
Så ,jag står på mig täcken i otid är inget för min häst.Min häst vill vara häst och inte någon klädes modell ;)
 
Hallo ni som garvade så mycket,inga inlägg.Har jag kanske rätt :D
 
Mina hästar har regntäcke på sig för tillfället för att de inte ska bli BEPANSRADE med lera! Den dan det fryser till lite mer får de gå utan om det inte blåser snålt eller vräker ned med snö eller är -20. De går på en leråker, med betoning på LERA, tar halva dan att få av dem pansaret om de får gå nakna, mina stövlar sugs fast när jag lägger ut frukosthöet...
 
Men isåfall borde ju håret förstöras om man ha mössa på huvudet då????Kroppshår har väl alla, vad händer med dom då när vi sätter kläderna på oss :confused:
Om man har en t ex travare som tränas var o varannan dag, den blir duschad efter varje pass....TYCKER du så att det är lämpligt att släppa ut den i hagen utan täcke vid olämpligt väder??? Jag har en hel del såna hemma, jag har fölston och unghästar som INTE och aldrig har täcken....men jag har iallafall vett att se skillnaden på deras pälsar gentemot den aktiva travaren....finns inte en chans i världen att jag skulle släppa ut dom utan täcke när dom är i den statusen träningsmässigt.

VET du hur "farligt" det är att gå ut med såna påståenden som du gör...det finns folk som TROR på sånt, dom har hört nånstans att man INTE skall ha täcken till hästarna, och sen ser dom inte VAD dom själva har för en typ av häst :crazy: Hoppas verkligen för din egen skull att du inte är en av dessa :crazy:
 
...fast, det hela handlade väl inte om "i tid och otid" utan om att det är SKILLNAD på hästar och hästar och att man måste se till individen ocd dess behov? Det jag vänder mig emot är att du så rabiat verkar framhärda att inga hästar någonsin behöver täcke.

Som jag tidigare sagt i debatten; det är lika j-vla elakt att klä på en raggig islänning upp till öronen så att den svettas som att släppa ut ett korthårigt, kanske t o m klippt, fullblod i kyla och väta utan täcke.

TROR att jag sagt mitt sista ord nu...
 
Strumpan skrev väl inte i tid och otid i inledningsinlägget. Plusgrader, fint väder och isolerat stall!!Hallå vem behöver täcke då? :confused:
 
nej du, det kan man nog inte kalla schysst, men tänk så skönt hästen har det NU, när den faktiskt är en HÄST på riktigt!!!
tycker det faktiskt var bra gjort för hästens skull också, nu tål den ju för sjutton lite mer!
 
Min häst anser jag vara lika mkt häst vare sig med eller utan täcke. Fattar inte varför folk ska vara så fanatiska? :confused: Det som tjejen med travaren gjorde anser inte jag vara schysst horsemanship, utan snarare mild form av djurplågeri.
Låt årstid, väder, vind, användningsområde samt SUNT FÖRNUFT råda! Har jag en rakad häst i vintern lägger jag på ett täcke, går hon på bete i 25`c värme, ja, då är hon en nakenfis.
 
Ni som inte vill ha skitiga hästar kan jag kanske förstå täcken på.
Men ni som har täcke för att det regnar och blåser kan jag inte förstå.Vad har hästarna päls för?
Man förstör hästarnas hårmuskler där skyddet finns.Håret kan vrida sig åt olika håll beroende på väder och vind.
Jag tror att vi skämmer bort våra vänner.Har dom bara mat så klarar dom sig.
En fundering tycker jag!Vad tycker ni? :bow: :bow:

Vad skrev du här då???????
 
Det har ju med att göra vad man har för häst.
Min häst är ett kallblod, han får en redig vinterpäls som jag låter bli att klippa. Jag tar det bara lugnare med ridning vintertid så han inte blir svettig, och sedan kall.
Men när det blir på tok för kallt så åker vintertäcke på, o när det regnar har han regntäcket.
Men sen så finns det ju så många hästar som fryser redan när det är runt 5-10 plusgrader, o dom måste ju ha ett täcke som håller dom varma o goa.
Jag tycker det är upp till var och en, vad man har för häst osv. Men själv låter jag bli att täcka för tidigt eftersom jag ändå inte klipper min pålle.

:D
 
Ja, det undrar jag ju också över. :confused: En åring behöver du väl ändå inte klippa? Att regnet skulle rinna av lättare är ju bara snack. En unghäst behöver du inte hålla på och borsta och tvätta hela tiden, så deras fett finns ju kvar i pälsen och då rinner reget av jättelätt.
Men den är kanske klippt pga utställning eller annat?
 
Min häst är i mycket god kondition och tränas två pass om dagen. Han har inget överflödigt fett på kroppen och har mycket muskler. Han är ganska ädelt halvblod och får aldrig speciellt mycket vinterpäls så han haar ganska lätt för att frysa.

Men jag sätter inte på honom täcke! Han får lära sig att tåla! Dessutom blir hans muskler ännu mer vältränade om han får stå och spänna sig (det kan ju vara ganska kallt vid plusgrader även på vintern).

Det som inte dödar det härdar!! (obs ironi)
 
Då har vi helt enkelt VÄLDIGT olika uppfattning om vad god hästhållning är... Tur att den inte blev sjuk eller fick bestående muskelproblem...
 
I så fall får jag verkligen be om ursäkt, men jag har tolkat det hela som så att du mer och mer rabiat har vänt dig mot ALL användning av täcken på hästar ju längre diskussionen fortlöpt.

Visst kan det verka onödigt att täcka hästar i varma, isolerade stall. Å andra sidan, om hästen är helklippt finns det kanske en poäng ändå? Man får avgöra FRÅN INDIVID TILL INDIVID. Om inte annat så vill nog de flesta täcka efter ett träningspass då hästen är varm o man inte vill att den ska kylas av för fort.

Att sedan ett kallt, luftigt och välventilerat stall är betydligt nyttigare för hästen (låt vara att en tunnhårig kuse kanske behöver en "pyjamas" på sig)än ett varmt, isolerat stall med sämre luft är väl ett känt faktum. Hellre öppna dörrar, frisk luft och täcken på frusna/klippta hästar än naken i ett varmt o instängt stall.

AKO
 

Liknande trådar

Hästvård Har en i bekantskapskretsen vars häst diagnosticerades med sår på hornhinnan igår. Sannolikt uppkom såret i torsdags men då togs ingen...
Svar
10
· Visningar
653
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 319
Senast: Alexandra_W
·
Hemmet Behöver tips på kyltäcke och kylfilt. Jag tål inte värme längre pga sjukdom och skulle behöva införskaffa ett kyltäcke och eller...
Svar
10
· Visningar
585
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 866
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp