Bukefalos 28 år!

S

strumpan

Vad anser ni om att ha täcken på hästarna när det är pluss grader ute ,samt täcken inne i ett isolerat stall??? :bow:
 
Så länge som det inte blåser, regnar och är många minusgrader går min häst utan täcke, då han har tjock vinterpäls och tillgång till mat.

Men sedan vet jag att det finns mycket känsliga hästar som fryser lättare - det är ju så individuellt!!!

Fast så länge som det är plusgrader och inte blåsigt/ regn tycker jag att de flesta hästar borde klara av detta.
 
Eftersom min pålla är klippt så har hon alltid täcke på sig så här års, även om det är några plusgrader. Hon har täcke även om hon är oklippt om det regnar ute, fryser väldigt lätt... :smirk:
 
Börjar täcka min häst rätt tidigt på hösten för att undvika allt för mycket vinterpäls, då han har täcke på sig då oavsett om det är plus eller inte. :smirk:
Har oxå då ett stalltäcke på över natten, men inte sen när han börjar fälla sin vinterpäls. :bump:
Då har han bara täcken ute när det är kallt och/eller dåligt väder. :love:
 
Min påller får jätte ont i sin rygg när han blir kall och blöt samtidigt så han har täcken på sig.Han är en riktig fryslort :)och komjmer att behövas isoleras i vinter tror jag :)
 
neeej. vi har aldrig täcken på hästarna när det är plusgrader, även om de skulle vara klippta! de klarar sig för 17!!!
 
Plusgrader = lera = skitig häst <- anledningen till varför Tibbe hade täcke. Patsy skitar inte ner sig så hon går naken.

Har man en känslig häst så kan ett täcke förebygga div spänningar.
 
Råkar det vara plusgrader mitt i vintern (alltså nu) så har hästarna täcken på som vanligt.
Mina hästar står i kallstall, så de har täcken inne också vintertid.

Och är det lera i hagen vår och höst, så har åtminstonde min ena häst ALLTID täcke. Han rullar nämnligen 99 av 100 dagar i den värsta lerpölen han hittar!
Och sedan är det irriterat när jag ska göra rent honom, för det värsta han vet är att bli ryktad, för han är HYSTERISKT kittlig!
Rätt korkat av honom att vara största grisen i kommunen då... :smirk:
Dessutom blir mina luftrör numera irriterade av lerdamm, så jag borstar inte mer lera än nödvändigt.

Så han har täcke (tjocklek efter årstid) så länge det är mkt lera i hagen på våren, även om den är kvar till mitten på maj.
 
usch jag tycker synd om hästar som har täcken på sig dygnet om. där jag rider går hästarna ute dyngnet om, jag sätter på täcke när det rengnar.
 
Ja du har rätt. Måste ju göra hemskt ont att ha täcke på sig?

Bättre att jag klär av fullblodet och skickar henne på lösdrift.
Strunt samma om hon fryser eller blir stel. Jag skiter i att rida och ger henne mer hö istället.

Äntligen någon med ett vettigt inlägg!
 
Kanske borde du tänka om lite ang din häst...ang din andra tråd om kvickdragshästen....det måste vara jobbigt för en häst att ha både kvickdrag och kyla att tampas emot...hoppas inte att DIN häst är klippt och går ute nu utan täcke... :crazy:..Man får inte vara fantisk som man blir rent dum mot djuren heller........
 
Vår häst har täcke både ute och inne, men han är gammal och klippt. När han var yngre hade han bara täcke ute när det var kallt.
 
Jag tror det är upp till varje individ att avgöra om man ska ha täcke eller inte. Alla hästar är ju olika.
Min älskling går med ett ofodrat regntäcke nu och när tempen börjar krypa under minus kommer vintertäcket att åka på. Han går i lösdrift/utebox och sätter inte så mycket vinterpäls, så det är av den anledningen han har täcke. Om han går inne ngn kväll har han sin pyjamas på sig då han står i kallstall.
Jag tycker inte att du kan låta hästen stå utan innertäcke i ett kallstall om du har täcke på ute. Istället för att sätta ordentlig vinterpäls så har ju hästen täcket som skydd istället. Skulle vara som om ngn tog av mig mina kläder och lät mig stå i en kall box. Fast om hästen går utan täcke hela tiden tycker jag inte att täcke behövs ifall det finns tillräckligt med mat i boxen.
 
Jag har täcken på min häst som är klippt och avelsstot för att hon inte ska bli så lerig. :smirk: Men föllungen går utan täcke och kommer få göra det tills han blir klippt.
Hade jag haft roligare hagar hade givetvis avelsstot oxå fått gått utan täcke.
På natten står de med utetäckena för att underlätta utsläppen på morgonen.


"Naturen skapar fölungen men tränaren gör hästen" :banana:
 
Är det plusgrader (eller bara ett par minus)så blir det regntäcke med tunt foder.
Vill inte att hon ska bli blöt och kall om det regnar (lite känslig rygg), och så är ju matte lite lat... :p
Är det däremot uppemot 10 plusgrader och fint väder, ingen lera osv så blir det naket!

Vintertäcket åker på när det är ett par minusgrader och ner.

Hon är inte rakad, och får ganska rejäl päls om hon går otäckad.
 
...Det där är ju så himla individuellt. Vad har du för häst? Vad används den till? Lika taskigt som det är att klä på en raggig islänning tjocka täcken, som den förmodligen svettas i, är det att låta den klippta tävlingshästen av hbl/ fbl typ eller den ädla ridponnyn gå naken. Man måste avgöra med förnuft och inte efter principer som t ex "hästar är gjorda för att vara ute". Visst är de det, men de är å andra sidan inte gjorda för att tränas, svettas och bli klippta. Att man täckar en klippt häst tar jag för självklart; något måste ju ersätta den päls man har tagit ifrån dem.

AKO
 
Din lortgris är nog släkt med min :smirk:

Men hur gör du med själva täckena sen ? Jag håller på att bryta ihop av de äckel-päckliga täcken helst vill man ju inte ta på hästen ett täcken som är som ett pansar. Jag har börjat duscha hästfan med täcke på.
 
Jag gör som dig, duschar hästf-n med täcket på.
Vem vill hänga in ett SÅ lerigt täcke på tork i sadelkammaren?! :crazy:

Fö så är min häst "hästf-n" endast när det gäller att han rullar i hagen, för det är ju JÄMT! :mad:
Annars är han drömhästen! :love:

Sorgligt för honom är att vi i stallet jag står nu tyvärr endast har kallvatten än, så det är säkert inte alls skönt att få en kall avrivning! :crazy:
Men vad gör man?!:confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 802
Senast: Apollo 13
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 015
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp