Bukefalos 28 år!

Så klart! Din totto skulle nog må lika dåligt i tjocka täcken som ett rakat fullblod utan. Tänk så skönt att det finns folk som ser till vad de har för häst :bow:
 
Jag tar emot din ursäkt.
Jag är inte emot täcken,men jag tycker bara inte om att hästarna har täcken inne i ett isolerat stall,samt ute när det är plussgrader.Men alla gör ju som dom tycker.Hoppas att vi på bucke kan fortsätta att diskutera utan att vara så jävla rappa i käften mot varandra,och håna varandra som om ni vore bäst och kunnigast.En öppen diskutjon och lite mer trvliga mot varandra.Alla vill säkert sköta om sina djur på bästa sätt,så även jag. :bow:
 
Ja, jag skojade. Jag är så trött på allt detta tjat om att man hästen ska lära sig tåla det ena och det andra. Om vi har tagit steget att sätta en sadel på ryggen på vårt djur och sen dessutom rider och tränar den så får vi ta vårt ansvar och skydda den mot kyla och regn också. En tränande idrottsman ser ju till att hålla sig varm med träningsoverall även under sommarmånaderna...
 
Musculus pili erecti heter de muskler som orsakar pili erektion, dvs ståpäls.

Huruvida dessa små gynnare skadas av täcke vet jag dock inte! :cool:
 
Japp, klipper min åring, och han tränas inte för utställning! Han blir 2 nu till våren och arbetar nu 3 ggr/veckan för att stärka leder, sener, ligament mm. Inget ansträngande alltså. Däremot går han ute tillsammans med våra två 3-åringar som skall starta till våren, de är ute MINST 12 timmar/dag och den som påstår att inte regnet lägger sig i pälsen är riktigt korkad i skallen, tro fan att vätan rinner av lättare när det inte finns massa päls att fastna i! Han torkar på ett nafs och minimerar därmed risken för sjukdom.
 
Nähä, så bara för att hästen är åring behöver den inte borstas och hållas efter? Det va det mest korkade jag hört på länge :rofl:. Nä, lika bra att låta honom gå omkring oborstad och smutsig, det ger bra intryck tycker jag ;).
Hästarna borstas och visiteras dagligen och åringen är minnsann inget undantag, det är ju han om någon som ska lära sig! Och tro 17 att regnet strilar av hästen fortare när det inte fastnar i massa skitig päls, att säga något annat vore dumt. Genom att klippa halsen på honom minimerar jag risken för sjukdom avsevärt då han torkar i ett nafs.
 
Titta på en häst som har täcken dygnet runt. På halsen är pälsen rest om hästen fryser, men på kroppen ligger den ner och är blank och len men kall. Ni kan komma och titta på vårt exemplar.
 
Men herregud! :eek: :eek:

Min treåring och hennes två väninnor går ute dygnet runt, i ur och skur och inte f*n skulle jag få för mig att KLIPPA henne för att vattnet ska rinna av.

Fettet(!) i pälsen gör att vattnet inte kryper in I pälsen utan ffa rinner av. Man ska inte hålla på och borsta för mkt på utedriftshästar, de vill ha kvar sitt skydd så gott det går.

Men visst ska de visiteras varje dag och borsta lite med piggborste och så. Men att klippa??? Snacka om att riskera att störa pälssättningen redan på en sådan liten :eek: :mad:
 
Vintern här i Skåne innebär oftast plusgrader - samt en jädrans massa regn och blåst. Självklart att man har täcke på hästen då, framför allt för att skydda mot regnet och blåsten.

Om min häst hade stått i ett isolerat stall, då hade hon sluppit täcke på natten. Nu står hon i kallstall och får ha ett fleecetäcke på natten.

Immer
 
:rofl: :rofl: :rofl:
Och vem sa att mina hästar går på lösdrift?! Inte jag iaf! Att dina hästar går ute dygnet runt och inte borstas av den anledningen kan jag förstå, men att putsa på mina hästar gör jag dels för massagens skull, visiteringen, gemenskap etc, behöver jag nämna mer? Kanske ska jag låta honom gå på lösdrift tills han blir 3, rida in honom snabbt som satan, vänja honom vid startboxar två veckor innan kval och se vad som händer, det blir nog en lugn och trygg häst av det! :), NOT!
Dessutom förstör jag inte pälssättningen genom att klippa i rätt tid, tycker du ska komma hit och träffa mina hästar och se deras fruktansvärt fula pälsar pga klippningen :D :rofl:
 
Min häst jobbas som en vanligt unghäst fastän på lösdrift, de andra två också. De är inte lämnade vind för våg utan hanteras och borstas varje dag men de RYKTAS inte.

Och oavsett om han är ute halva eller hela dagar så behövs pälsen och den är vattenavstötande, hur tror du vildhästarna gör egentligen???

http://www.geocities.com/holdpatsy/bilder.html <- ohanterad vildhäst? Oborstad ja men hon skitar inte ner sig så mkt.
 
Så roligt för dig att hon hanteras men jag tror inte du förstår skillnaden, mina hästar ska ut på galoppbanan och löpa, det innebär en hel del resor, startboxträning, ridning, körning, duschning etc etc, ska jag då låta dem stå i timtal och torka bara för att jag inte vill klippa av pälsen? Nejdu, där går mina gräns. Åringen arbetas för hand 3 ggr/veckan, reser till nya platser för att vänja sig, tränas i startboxar för hand, tvättas och hålls ren, vill du komma till en tävling med skitig och luffaraktig häst är det upp till dig, själv föredrar jag när hästar är rena och putsade, utan att behöva stänga i dem i boxar 18 timmar om dygnet för att de inte ska kunna skita ner sig! :mad:
 
Min är ren och fin utan att ha täcken på sig, för hon rullar sig bara där det är rent :D

Nu var det ÅRINGEN jag protesterade över. Hästar i träning som svettas mkt mår bäst av att klippas så det inte tar evigheter för dem att torka. Och anledningen att regnet rinner av bättre är nog det konstigaste jag hört på länge...

Vi är ute på utställningar, treårstest, klinikbesök etc och min är mkt trevlig att ha och göra med.

Alltså det JAG förfasas över är ÅRINGEN som är klippt för att regnet ska rinna av bättre :eek: :confused:
 
Keen är klippt DELVIS för att regnet strilar av lättare och inte gör halsen på honom DYBLÖT ja, inget märkvärdigt alls. När människan rakar skallen blir han/hon inte lika blöt i håret eller hur? Varför, jo, det finns inte så mycket att blöta ner! Dessutom reser han mkt och kommer till nya platser/miljöer vilket för honom kan vara något stressande då han har lite nerver, varför tror du jag vänjer honom redan nu?
 
:confused: Vad har resandet med klippningen att göra?

Vet du hur en hästpäls fungerar? Om man inte grejsat massor med den så blir täckhåren blöta när det regnar men inte ända in på huden. Varken på ponnyn eller halvbloden eller ngn annan av de nakna hästarna i stallet.
 
:rofl: :rofl: Nu får du faktiskt ta och ge dig, som jag skrev har hästen nerver och vid stress svettas hästen, en svettig häst = blöt häst, vad gör man för att hjälpa? Jo, man kan ta bort hår för att bli av med den överskottsvärmen hästen bildat = klippning! Tänker inte slösa mer energi på att svara på dumma frågor. ;)
 
En 1-åring tränas ju inte på så sätt att den dryper av svett, även om det ska bli en galoppör!?
Varför skulle det inte gå att lasta osv med en hårig häst?
Klipper du hästen och det sen regnar, så finns det ju inget skyddande "luftlager" som pälsen normalt ser till, som skyddar musklerna från att bli kalla!
 
Skrattar återigen, klart man kan lasta en hårig häst, det är ju ens löjligt att påpeka, men att åka 20 mil för att där komma till ny miljö, traktorer, hästar, och göra något man tidigare inte övat in kan bli lite jobbigt, även väldigt resvana hästar kan tycka det bli besvärligt. Jag skulle inte vilja stå där med en 500 kilos-klump och börja öva lastning i och ur startboxar, trailer mm, därför börjar vi redan nu med allt de behöver kunna och lite till för att senare kunna bli lugna och självsäkra individer.
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på kyltäcke och kylfilt. Jag tål inte värme längre pga sjukdom och skulle behöva införskaffa ett kyltäcke och eller...
Svar
10
· Visningar
484
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 826
Senast: Apollo 13
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
816
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp