Bukefalos 28 år!

F

Fatima

Hej alla glada lingonbär:)

Jag har en häst som är klippt på halsen , eller rättare sagt
fram till manken.

Hur många täcken tycker ni är lämpligt att ha på honom inomhus ? Det är väldigt högt i taket i stallet.

Han har kort päls, sommarpäls.

Jag har oftast tre täcken på honom, Svetttäcke fleece täcke o ett thermo täcke, men då va de -10 c ute !

låter rimligt ?

/ BeeLingonskog
 
Tycker att det räcker med ett termotäcke så länge det håller sig runt -2 grader.

Om han får hö att äta till natten är det säkert inga problem.

/ Zofia
 
Jag tycker att det låter som mycket täcken, 3 stycken samtidigt?

Om han är klippt enbart på halsen så hjälper dte ju inte att ha på honom 3 täcken på kroppen, om han har päls där?

Vore dte min häst, och det bara var klippt på halsen så skulle jag låte honom/henne gå utan täcke inomhus och ev med ett täcke utomhus

Är det kallt, blåsigt, osv kanske ett halstäcke är lämpligt.

mvh/
 
Varför har du svettäcke och fleecetäck på honom?

Det beror ju på hur frusen han är. Min ponny är en oklippt hafliner i normalhull med hö att äta på natten men med VÄLDIGT känslig rygg. Han har stalltäcke med 300 grams fyllning. När det varit kallare typ -5 till -10 så har han ett utetäcke med 100 gram över stalltäcket. Det är ju väldigt individuellt om man behöver täck eller inte...
 
tycker de låter mkt.
varför inte bara ha ett tjockt rejält thermotäcke?
har han yttligare ett tjockt täcke på sig ute eller?
tänk på att många täcken oxå belastar ryggen onödigt mkt..
 
Jag tycker att det låter påtok för mycket!
Är det över -10 grader kallt ute, så okej med två täcken.
Men om det är mildare än -10 så klarar sig hästen lugnt
med Ett (gärna regntätt) och fodrat täcke på sig, åtminstone
om den får (och tillgodogör sig) tillräckligt med grovfoder.
 
Jag har en häst som är klippt på halsen och halva magen. Han har ett thermotäcke och ett regntäcke dygnet runt.
Jag skulle bara ha termotäcket på honom, är det inte jobbigt att sätta på svetttäcket och fleece täcket och vilken nytta gör dom. Bara onödigt krafs. Men om hästen är svettig så kan du väl bara ta på honom svetttäcket under.
 
Min ponny är klippt på halsen o halva magen..han har ett fleectäcke på sig inne o ett vinterthermotäcke över fleectäcket när han är ute..det räcker alldeles utmärkt! :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 380
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 265
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 657
Senast: LaMagia
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp