Sv: Täcken

Halvklippt irländare, har fleecefodrat regntäcke vid dåligt väder och efter ridning. Inne om nätterna har han alltid BoT fleecetäcke (utan täcke inne är han inte vit längre.. utan brun).

Har ju varit så jäkla varmt hela hösten att man knappt behövt täcka hästarna. I alla fall inte mina.
 
Sv: Täcken

+ till Mackan och Quigley: Ok, jag förstår. :p


För mig känns det ganska självklart. Men hur mycket ska det täckas, då? Om vi snackar om en häst som inte är av isbjörnstyp och som är helklippt, i ett köldhål i Uppland där det varje år kommer ner till -20 iaf. Jag sitter och funderar på hur mycket täcken det ska beställas för den här säsongen...


När det är den temp du talar om - jag bor i norduppland, i ett köldhål - DÅ börjar det närma sig 400 gram för frusna individer. Men går inte direkt att säga att vid - 20 ha si och så många gram. För det är ju väldigt beroende på häst. De flesta hästar jag haft har stått sig finemang på ca 300 gram i den kylan, men så finns det de som behöver mer.

Min valack är en FRYSLORT. När han var heltäckad och det var minus 20 så hade han 200 gr thermostalltäcke under 200 gram utetäcke = 400 gram. Räckte bra (med mat givetvis).

Det mesta jag någonsin haft på en häst är på nämnda frusna valack i snöstorm och minus 25. Då hade han 200 + 300 gram samt en ofodrad hals. Dvs 500 gram.
 
Sv: Täcken

Inga alls i år (hon och hon är SÅ skitig).

Hade hon varit igång och klippt hade det varit max 150gr Amigo innetäcke och ovanpå det Rambo Wug. Sen när det blir kallt på riktigt, det fodrade Amigo, ljusblått och fint :love:

Men nu är hon dräktig och väldigt inte igång, så hon har pälsen kvar istället.
 
Sv: Täcken

Båda stora hästarna som jag har, har regntäcke ute nu när det är rätt så geggigt, och den ena har ett tunnare bomullstäcke inne.
Ute
24887_1197122592.jpg


Hittar ingen bild på innetäcket
 
Sv: Täcken

Min häst är halvt klippt :

27213.jpg


Och han har på sig ett 300g vintertäcke ute nu och inne kan han ibland ha ett fleecetäcke eller bommulstäcke, men det bästa är att skippa det.

Jag har hört att hästar helst ska vara utan täcke inne...?
 
Sv: Täcken

Men går inte direkt att säga att vid - 20 ha si och så många gram. För det är ju väldigt beroende på häst.
Det är alltid jobbigt när folk säger "gör inte sådär!" men inte lägger till något "gör såhär istället..", tycker jag.

Du säger att man ska anpassa täckningen efter hästen - men hur ska jag kunna veta vad som är bra? Jag antar att ingen här täckar så mkt så att hästarna svettas under, trots 600 g eller liknande - och på något annat sätt en svettning kan man väl egentligen inte mäta om hästen är för varm eller inte? Alltså finns det inga riktlinjer alls för vad som är det ultimata för hästen. Att hästar har en låg nedre kritisk temperatur säger ju inget om var deras idealtemperatur ligger, eller hur? Att kameler kan gå länge utan vatten behöver ju inte betyda att man inte vattnar dem, liksom..

Finns det någon fakta på vad som är bäst för hästen (och då en häst i träning, så inte "oklippt och lösdrift")? Har du något konkret förslag?

Och Mackan säger åt mig att läsa på. Var gör man det någonstans? Finns det verkligen något att läsa på..?
 
Sv: Täcken

*KL*

Måste bara få ställa en generell fråga... Jag har en helklippt valack som arbetas varje dag, men nu har han boxvilat en vecka och ska sättas igång igen efter en oförklarlig hälta (ingen vits att ta upp det här...). Han har ett Domani 300 gram inne, där det som kallast blir närmare 0 grader. Utomhus har han ett Sverigetäcke med halvhals, 200 gram, ner till -10. Mellan -10 och -20 får han vintertäcke med 360 grams foder.

Frågan är nu hur jag ska göra om det blir kallare än -20. När det är närmare -27 grader ungefär i riktiga midvintern, är det dumt att låta honom ha innetäcket under vintertäcket då? Alltså 300+360 grams foder = 660 gram. Till saken hör att han står i sjukhage emellanåt pga tjafs i stallet mellan hästar och hästägare...
 
Sv: Täcken

Du säger att man ska anpassa täckningen efter hästen - men hur ska jag kunna veta vad som är bra? Jag antar att ingen här täckar så mkt så att hästarna svettas under, trots 600 g eller liknande - och på något annat sätt en svettning kan man väl egentligen inte mäta om hästen är för varm eller inte? Alltså finns det inga riktlinjer alls för vad som är det ultimata för hästen. Att hästar har en låg nedre kritisk temperatur säger ju inget om var deras idealtemperatur ligger, eller hur? Att kameler kan gå länge utan vatten behöver ju inte betyda att man inte vattnar dem, liksom..


Jag tycker också det är svårt att veta. Förra hästen täckade jag delvis efter mig själv (fy på mig...): var det kallare än +5 (vilket ofta kombineras med blåst och regn här) så fick hästen på sitt vintertäcke, och var det varmare fick han ofodrat regntäcke. Inga lager-på-lager och inga mellanvarianter.

När jag köpte nuvarande hästen så utgick jag från att han var tålig helt enkelt och hade så lite som möjligt på honom. Det är ju lättare att se när hästen är för kall och fryser, än när den är för varm. Visst, vissa dagar har han ju frusit, men jag ser inget annat sätt att ta reda på vad just min häst behöver. Jag lägger alltså inte på tjocka täcken för att "annars kanske han fryser", utan lägger på så lite som möjligt och fryser hästen då så får man lägga på varmare nästa gång. Tror det är många som inte faktiskt vet om deras hästar hade frusit med tunnare täcken.

Idag står min häst med 100 + 100 g. Det regnar och blåser och är ca +5 grader. Han stod med enbart 100 g i förrgår i samma väder och var kall och spänd i ryggen på kvällen, så därför lade jag på honom varmare idag. Kan tillägga att hästen praktiskt taget har sommarpäls nu (:eek: ) och att de inte har fri tillgång till grovfoder. Eftersom jag inte kan påverka fodret så får han hålla värmen genom täckning.
 
Sv: Täcken

*kl*

okey, försökt hänga med i dena här tråden. men vill ha ett blankt svar;

Är det bättre eller sämre att täcka hästen med olika täcken samtidigt?
(vi säger, 200 grams stalltäcke med ett regntäcke över)
 
Sv: Täcken

Och Mackan säger åt mig att läsa på. Var gör man det någonstans? Finns det verkligen något att läsa på..?

sorry. jag förutsatte i bara farten att du läst de andra aktuella täckes trådarna, det finns flera länkar till informationen och även hänvisningar till källor som är ganska bra. Även i denna tråd har vi väl nämnt en del? det är en bra start. det viktiga är ju att man är intresserad och tar del av lite fakta runt hästens funktioner. utifrån det kan man sen bedöma lite bättre, utifrån det man ser hos sin egen häst. men kunskapen som blir baserad på lite fakta runt hur hästen som djur faktiskt fungerar under kyla, värme och andra förhållanden som kondition, tillgång på mat osv osv, bör ju utgöra stommen för de tolkningar man sen gör utifrån det individuella djuret. det är det jag avser och menar - att denna grund bör alla som är det minsta intresserade skaffa sig, - annars blir det ju det som är problemet till stor del hos många idag - att de grundar sina beslut runt täckning utifrån mänskliga känslor, slutsatser och reaktioner. och då blir det ofta dessvärre mycket fel....
 
Sv: Täcken

Min häst är halvt klippt :

27213.jpg


Och han har på sig ett 300g vintertäcke ute nu och inne kan han ibland ha ett fleecetäcke eller bommulstäcke, men det bästa är att skippa det.

Jag har hört att hästar helst ska vara utan täcke inne...?

Fast det går ju inte att säga det heller. det beror ju HELT på vilka stallförhållanden du har. Din häst är trots allt ganska mycket klippt. Är det kall grader i stallet skulle jag nog inte tycka det var optimalt att inte täcka den alls. Du har ju trots allt tagit bort en hel del av dess naturliga förmåga att hålla värmen.

ett bomullstäcke kyler för övrigt mer än det värmer : )

Min häst är klippt likadant som din. Jag har fleece inne nattetid om det är mildgrader ute, eller tunnare thermo täcke inne (150 gram amigo) om det är minus grader. Det är ett fullblod och det är kallstall, som dock blir ganska behagligt (gissar på ca 7-8 grader varmt nattetid när alla hästar är inne och värmer upp det).
 
Sv: Täcken

Min häst står med ett termo täcke inne istallet.

Här har det inte blivit kallt än, så de dagar de e många plus grader har han ett flis täcke o regn täcke ute.
De lite kallare dagarna har han termo täcke och regn ute.

längre fram då temperaturen sjunker har han tjockare termo täcken o tjockare vinter täcken.
 
Sv: Täcken

min har ett bucas 420g eller mer och 300g inne, han är helklippt
 
Sv: Täcken

Det är alltid jobbigt när folk säger "gör inte sådär!" men inte lägger till något "gör såhär istället..", tycker jag.

Du säger att man ska anpassa täckningen efter hästen - men hur ska jag kunna veta vad som är bra? Jag antar att ingen här täckar så mkt så att hästarna svettas under, trots 600 g eller liknande - och på något annat sätt en svettning kan man väl egentligen inte mäta om hästen är för varm eller inte? Alltså finns det inga riktlinjer alls för vad som är det ultimata för hästen. Att hästar har en låg nedre kritisk temperatur säger ju inget om var deras idealtemperatur ligger, eller hur? Att kameler kan gå länge utan vatten behöver ju inte betyda att man inte vattnar dem, liksom..

Finns det någon fakta på vad som är bäst för hästen (och då en häst i träning, så inte "oklippt och lösdrift")? Har du något konkret förslag?

Och Mackan säger åt mig att läsa på. Var gör man det någonstans? Finns det verkligen något att läsa på..?


ang svettningar så betyder inte svettfri = lagom varm.
Har du någonsin suttit i tex en varm bil i en tjock jacka och känt att du nästan blir lite yr och alldeles blossande av värme? en rätt obehaglig känsla som gör att man klär av sig trots att man inte är svettig. Så kan man jämföra med en överhettad häst.
 
Sv: Täcken

Jag har tagit åt mig, och förändrat min ponnys täckning! Men det var först när hon fick en rejäl vinterpäls som hon fick gå naken!
Jag tycker att du (mackan), quigley och Alexandra_W är väldigt uthålliga som står ut med alla med 800g+ som envist påstår att deras häst behöver sådär mycket täcken! Eloge till er alla 3! ;)





Diana

åhh vad härligt!! Att en person i denna tråden ändrar sig gör allt vårt tjat värt det :bump::bump::banana::bow:
 
Sv: Täcken

Min kan!! När han är för varm så tar han tag i täcket i halsen och drar fram det så blir han nöjd:rofl:

Skämt o sido, man måste lyssna på hästarna och jag håller med om att täcka för mkt, särskillt i stallet är inte bra, jag brukar ha 200 grams hela vinter, det blåser ju inte precis i stallet, sen bor jag ju i skåne också:angel:

helt underbart att läsa om en dressyrryttare som faktiskt visar att en tävlingshäst kan gå bra även utan 850gr på sig. :bow:
 
Sv: Täcken

+ till Mackan och Quigley: Ok, jag förstår. :p


För mig känns det ganska självklart. Men hur mycket ska det täckas, då? Om vi snackar om en häst som inte är av isbjörnstyp och som är helklippt, i ett köldhål i Uppland där det varje år kommer ner till -20 iaf. Jag sitter och funderar på hur mycket täcken det ska beställas för den här säsongen...

jag bor i sthlm, inte allt för långt från dig ;)
har ett fullblod, visserligen inte klippt men med nooll päls.

De kallaste dagarna har hon sitt innetäcke 200gr+ ett rhino (ca 300gr) på sig. Det håller henne varm utan problem även i -25 och snöstorm (det har vi testat).
 
Sv: Täcken

Fast det går ju inte att säga det heller. det beror ju HELT på vilka stallförhållanden du har. Din häst är trots allt ganska mycket klippt. Är det kall grader i stallet skulle jag nog inte tycka det var optimalt att inte täcka den alls. Du har ju trots allt tagit bort en hel del av dess naturliga förmåga att hålla värmen.

ett bomullstäcke kyler för övrigt mer än det värmer : )

Min häst är klippt likadant som din. Jag har fleece inne nattetid om det är mildgrader ute, eller tunnare thermo täcke inne (150 gram amigo) om det är minus grader. Det är ett fullblod och det är kallstall, som dock blir ganska behagligt (gissar på ca 7-8 grader varmt nattetid när alla hästar är inne och värmer upp det).

Aa, joo precis men jag har ett ylletäcke nu och det andas bra och håller värmen bra :) Jag har även ett stalltäcke med 220 g till de kallaste dagarna inne
 
Sv: Täcken

åhh vad härligt!! Att en person i denna tråden ändrar sig gör allt vårt tjat värt det :bump::bump::banana::bow:


Sorry, glömde skiva med dig också... :angel:


Ja, visst är det härligt att någon i alla fall lyssnar... Nu mår hästen förmodligen bättre, och vikten minskar stadigt! :d

Idag står hon med fleecefodrat regntäcke eftersom det var risk för regn, men igår när det duggade stog hon otäckad men inte frös hon för det...
Det var bara jag som far illa, eftersom massa personer tyckte jag har en djurplågare som lät hästen gå naken...
Då kontrade jag med att vem är det som är djurplågare egentligen? 500g vid +5, vad ska då hästen ha när det är minus 15? En kombination av 5 täcken som bildar 2000g tillsammans?
Då fick dom sig en liten tankeställare!

Dessutom sa jag också att hästen var alldeles för varm (ja, den va typ kokhet under täcket), men det ville dom inte hålla med om någonstans... :crazy:





Diana
 
Sv: Täcken

De vill sällan göra det ;)

Känn dig istället nöjd över att du vågade tänka om och fortsätter de gnälla så ge de ett ex av studierna Mackan länkat till.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
770
Senast: __sofia__
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: Monimaker
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 865
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp