Sv: Täcken

Jag tycker fortfarande att det låter konstigt att en människa (naken) vill ha 28 grader, men en klippt häst (snudd på naken) vill ha flera minus. Att det är skillnad på arter, visst, men vi är ju ändå däggdjur med snarlika kroppsfunktioner..? 30 grader är en hel del.

Men det är hela problemet. När det kommer till kyla fungerar hästar och människor helt olika. En oklippt häst uppfödd i sånt klimat klarar minus 60 grader med mat. Få människor någonsin, sibirien inräknat har levt i minnus 60 grader.

Hästar håller värmen genom att äta eller skritta. En människa som sitter och äter blir inte varm av själva ätandet. Oavsätt hur mycket personen i fråga äter.
 
Sv: Täcken

Jag tycker fortfarande att det låter konstigt att en människa (naken) vill ha 28 grader, men en klippt häst (snudd på naken) vill ha flera minus. Att det är skillnad på arter, visst, men vi är ju ändå däggdjur med snarlika kroppsfunktioner..? 30 grader är en hel del.

Och precis som Quigley säger så är det just det som är haken.

"att du fortfarande tycker att det låter konstigt" = du hakar upp dig på hur du fungerar och ställer dig tvivlande till att det inte är som du fungerar, utan försöker resonera med logiken utifrån hur du själv fungerar att det måste vara samma sak med hästen. Läs på istället, så behöver du inte förlita dig på oss eller folk här över huvud taget. det finns som sagt en hel del undersökningar och fakta och det kommer mer och mer, allteftersom veterinärer, djurskydd och andra uppmärksammat problemet med övertäckning som eskalerar mer och mer.

tyvärr tror jag inte att såna som täckar sina hästar för mycket kommer bli klokare.

Jag är dessvärre benägen att helt hålla med. Tyvärr tror jag inte att de som gör detta går att påverka så mycket, utan med en dåres envishet är förvissade att de har rätt och inte behöver ngra nya intryck.

dock så är det mitt hopp att man genom att diskutera detta ändå kan ge lite tankar till andra som inte är riktigt lika långt komna, utan har frågor, undringar eller allmänt inser att det kanske finns mer att lära om hur hästen fungerar, för att ta hand om den på bästa sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken

Jag tycker fortfarande att det låter konstigt att en människa (naken) vill ha 28 grader, men en klippt häst (snudd på naken) vill ha flera minus. Att det är skillnad på arter, visst, men vi är ju ändå däggdjur med snarlika kroppsfunktioner..? 30 grader är en hel del.

Människorna har annan metabolism, annan ämnesomsättning, svettas/värmereglerar på annat sätt, och ffa - har ingen päls!

Sen handlar det inte om 'vill ha', utan var NKT går.

Visst är vi däggdjur, men när vi homo sapiens (eller dess föregångare) levde i det fria hade vi päls. Hästarna är fortfarande, hur förädlade de än är, djur rustade för och som trivs bäst i ett klimat som INTE är 'inomhusklimat för människa'.

Hästar har för övrigt lättare än människor att bli överhettade med, och ffa kan hästarna själva in reglera temperaturen genom att knäppa/knäppa upp 'kläderna'.

Jag brukar tänka på det när jag hastat till en buss t ex, och virar av halsduken och knäpper upp jackan. Hästen som busat kan inte det. Hästarna rör sig dessutom betydligt mer än oss människor.

Btw, NKT för en häst som står utan mat stilla i en frimärkshage lär vara betydligt högre än för en häst som kan röra sig och äta. Jag täckar på konvalescenter i liten hage betydligt mer än samma häst i stor hage.

Men de flesta hästar HAR faktiskt hagar de kan röra sig i och hyfsat med mat, och INGEN häst behöver 400 gram i plusgrader. Då är den så sjuk så den snarast hör hemma på klinik.
 
Sv: Täcken

Jag är dessvärre benägen att helt hålla med. Tyvärr tror jag inte att de som gör detta går att påverka så mycket, utan med en dåres envishet är förvissade att de har rätt och inte behöver ngra nya intryck.

dock så är det mitt hopp att man genom att diskutera detta ändå kan ge lite tankar till andra som inte är riktigt lika långt komna, utan har frågor, undringar eller allmänt inser att det kanske finns mer att lära om hur hästen fungerar, för att ta hand om den på bästa sätt.

Jag har tagit åt mig, och förändrat min ponnys täckning! Men det var först när hon fick en rejäl vinterpäls som hon fick gå naken!
Jag tycker att du (mackan), quigley och Alexandra_W är väldigt uthålliga som står ut med alla med 800g+ som envist påstår att deras häst behöver sådär mycket täcken! Eloge till er alla 3! ;)





Diana
 
Sv: Täcken

min går med 2 st inne stalltäcken ca 150g och när hon går ut slänger jag på ett fodrat regntäcke.

När snön kommer och det blir kallare tar jag bort ett av inner stalltäckena och lägger på ett 400g vintertäcke.
 
Sv: Täcken

Tack så mycket!
Alla i stallet såg ut som stora frågetecken första dagen hon stog naken, och vi fick typ 3 samtal vid kvällsfodringen, om att jag kanske hade glömt att sätta på täcket!?
Jag är mycket stolt över mig själv som stog emot grupptrycket och alla kommentarer om hur konstig jag var som lät min häst stå otäckad!





Diana
 
Sv: Täcken

Tack så mycket!
Alla i stallet såg ut som stora frågetecken första dagen hon stog naken, och vi fick typ 3 samtal vid kvällsfodringen, om att jag kanske hade glömt att sätta på täcket!?
Jag är mycket stolt över mig själv som stog emot grupptrycket och alla kommentarer om hur konstig jag var som lät min häst stå otäckad!





Diana

Och även jag är stolt över någon som faktiskt läste, begrundade, reflekterade och åtgärdade. Heja =)
 
Sv: Täcken

Min har

stoet, mkt frusen av sig, sjöhagen fleece täcke + 200grams shire, och är lagom i hagen har hon fleece + ett fleece fodrat regntäcke.

Vallack 1, Mkt varmblodig av sig ;) Står med 200grams täcke inne iaf på nätterna på dagarna står han gärna utan helt. Vid utegång samma som ovan eller endast fleece fodrat regntäcke

Vallack 2, Normal temp, 200 gram inne, 300- 400 ute.

Har inte mkt tjockare när de blir kallare. Alla är helklippta,
 
Sv: Täcken

Hästar har för övrigt lättare än människor att bli överhettade med, och ffa kan hästarna själva in reglera temperaturen genom att knäppa/knäppa upp 'kläderna'.

Min kan!! När han är för varm så tar han tag i täcket i halsen och drar fram det så blir han nöjd:rofl:

Skämt o sido, man måste lyssna på hästarna och jag håller med om att täcka för mkt, särskillt i stallet är inte bra, jag brukar ha 200 grams hela vinter, det blåser ju inte precis i stallet, sen bor jag ju i skåne också:angel:
 
Sv: Täcken

Har ett Bucas smartex rain till min ponny. Tydligen ska det vara 220g så det kan hon ha ett bra tag! Vintertäcket åker inte fram förrens när det är -10.

Inne har hon inget täcke alls utan får mer hö om det är superkallt. Dock blir det ändå relativt varmt i stallet när dörrarna är stängda.

Ponnyn är oklippt med relativt kort päls
 
Sv: Täcken

Så här såg hästarna ut februari -06. De fick då fri tillgång till mat, vindskydd samt stooor kuperad hage med varierande landskap. Observera snön på ryggarna

Pepsimeddomandra20jan-0601.jpg


Pepsi20jan-0602.jpg


Ursäkta om det är stora bilder
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken

Så här såg hästarna ut februari -06. De fick då fri tillgång till mat, vindskydd samt stooor kuperad hage med varierande landskap. Observera snön på ryggarna

Pepsi20jan-0602.jpg


Ursäkta om det är stora bilder

Och det innebär att hästens päls är så isolerande av kroppsvärmen att ingen värme läcker ut och smälter snön.

Det i sin tur innebär att den hästen ÄR varm i huden.
 
Sv: Täcken

Jag har tagit åt mig, och förändrat min ponnys täckning! Men det var först när hon fick en rejäl vinterpäls som hon fick gå naken!
Jag tycker att du (mackan), quigley och Alexandra_W är väldigt uthålliga som står ut med alla med 800g+ som envist påstår att deras häst behöver sådär mycket täcken! Eloge till er alla 3! ;)

Diana

Tack:bow: Men det är ju egentligen din häst som blir gladast!
 
Sv: Täcken

Ja, och nu börjar hon äntligen gå ner i vikt... :angel:



I morgon åker hon till en lösdrift där hon ska stå otäckad så mycket som möjligt, och bara få ha det bra innan och under tiden hon ska sättas igång... :)





Diana
 
Sv: Täcken

Ja, och nu börjar hon äntligen gå ner i vikt... :angel:


I morgon åker hon till en lösdrift där hon ska stå otäckad så mycket som möjligt, och bara få ha det bra innan och under tiden hon ska sättas igång... :)


Diana
Ytterligare en fördel. Men passa så hon inte går ner för mycket bara. Det är lätt att de dalar fört.

Vad skönt hoppas hon blir frisk.
 
Sv: Täcken

Och det innebär att hästens päls är så isolerande av kroppsvärmen att ingen värme läcker ut och smälter snön.

Det i sin tur innebär att den hästen ÄR varm i huden.


Det var exakt det jag ville poängtera med bilderna. De hästarna på bilderna frös inte trots att de gick ute dygnet runt.

Anledningen till att hon går med täcke nu under vintertid är för att hon inte ska bli så lerig och för att jag ska kunna rida. Det är inte ofta det är -10 minus här så därför får hon ha sitt regntäcke länge.

Men hon fryser inte av att gå utan täcke utan enbart för att jag vill rida och inte orkar vänta på att hon ska torka :o




Glömde säga att ponnyn var lite väl tjock efter 2½år på lösdriften. :D
 
Sv: Täcken

Jag har ändrat min häst täckning också (kanske också för att jag läst länken nån la upp?) känner nu istället under täcket hur varm/kall han är och går efter dt, nu har det blivit varmare så när jag kom till stallet imorse och skulle byta täcke var han nästan för varm :crazy: usch stackars häst :cry:
tog jag på honom fleecefodrat regntäcke+fleecetäcke (helklippt häst), kände sedan på honom vid lunchfodringen och då tycker jag han var alldeles lagom varm även om det blåste+regnade lite :D
 
Sv: Täcken

De andra hästarna i stallet går med 300grams täcken nu, kännde under täcket på den ena idag bara för att kolla hur varmt/kallt det var, och han var jätte varm (inte svettig men VARM) dock helklippt men ändå...?

Och en ponny i stallet hade dubbla täcken innan 200+200gr, var lagom varm tills pälsen började växa igen, helklippt innan, då blec han för varm så han har fått lite typ som svamp (dålig på att förklara) Och det kan ju inte vara särskilt bra :( (nu går han bara med ett täcke!)
 
Sv: Täcken

+ till Mackan och Quigley: Ok, jag förstår. :p

Men de flesta hästar HAR faktiskt hagar de kan röra sig i och hyfsat med mat, och INGEN häst behöver 400 gram i plusgrader. Då är den så sjuk så den snarast hör hemma på klinik.
För mig känns det ganska självklart. Men hur mycket ska det täckas, då? Om vi snackar om en häst som inte är av isbjörnstyp och som är helklippt, i ett köldhål i Uppland där det varje år kommer ner till -20 iaf. Jag sitter och funderar på hur mycket täcken det ska beställas för den här säsongen...
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
770
Senast: __sofia__
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: Monimaker
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 865
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp