Bukefalos 28 år!

Täcker försäkringen röntgen?

nexxa

Trådstartare
Om man misstänker problem hos hästen som man vill röntga. Dvs man har inte blivit rådd att göra det av veterinär i sig.
Går detta då på försäkringen om man gör en helröntgen?

Berätta gärna mer kring detta :bow:
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Det är numera väldigt olika beroende på dels försäkringsform och dels försäkringsbolag vad som täcks av försäkringen när det gäller röntgen.
Men i vissa fall kan jag tänka mig att det finns möjlighet att försäkringen täcker OM man hittar något på röntgen. Men om ingen veterinär beslutat om röntgen och man inte hittar något så finns det nog ingen försäkrings som täcker kostnaden. Möjligen om man har fått klartecken från försäkringsbolaget innan, fast det är nog svårt att få utan veterinär.
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Det är ju inte medicinskt motiverat.

Men visst kan det hända att man får hjälp.

Man ska inte glömma bort självrisken, den kan man få ganska mycket röntgen för utan att blanda in bolaget.

Min senaste räkning från klinik var på 3100kr och då var 850kr av det gipsning och sen någon/några hundralappar material.

Så jag fick 8 bilder för under 2000kr. Falanger visserligen, antar att det är billigare = lätt att göra.
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Om du vill röntga "utan anledning" så får du nog betala själv.

Om du däremot gör en vet.undersökning och vet remitterar till röntgen går det på försäkringen.
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Om du ringer till kliniken och berättar om hästens problem så kan nog den veterinären råda om det verkar läge att röntga. och då tror jag nog försäkringsbolaget tar det.
Men oavsett, om hästen har problem bör den ju ses av en veterinär, så boka kliniktid så blir det ju röntgen om det är motiverat.
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Rätt väg att gå brukar vara att boka en tid för utredning. OM veterinären finner det befogat att röntga vissa delar KAN det gå på försäkringen, beroende på vilken försäkringsform man tecknat.
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Jag har aldrig varit med om att man krånglat med att betala ut ersättning för röntgenundersökningar som varit relaterade till den skada som utreds och veterinären är den som tar initiativ till att röntga hästen. Detta gäller traditionell röntgen, inte magnetröntgen där vissa bolag täcker en del, andra inte alls.
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

OM det är en skada är ju chansen att det täcks av en A1´a stor. Men jag har faktiskt varit med om att delar av röntgen ifrågasatts, trots att veterinären varit välkänd och kliniken ett regiondjursjukhus.
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Åt mig gjorde det det. Det enda bra mitt försbolag nånsin gjort.....:grin:
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Hade iväg min häst på undersökning för nästan precis ett år sedan, på klinik. Av just den anledningen att jag misstänkte att något inte stod rätt till.
Väl på plats, ansåg veterinär att det var bäst att rönta honom. Och ja, där var en del problem.. Har aldrig haft problem med försäkringsbolaget, att få dem att täcka röntgen. Fick stå för självrisk och 20% själv, sen stod dem för resten. Aldrig några som helst promlem.
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Det har jag ,fick själv betala allt ,hälturedning ryggutr och rygg röntgen eftersom inget hittades just då.
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Det verkar ju helknepigt! Om det är så - varför ska man då ö h t teckna ngn vet försäkring:confused: Skulle man behöva betala för allt själv om de inte kan ställa diagnos vid utredningstillfället?

Det undrar jag om det stämmer egentligen - nu utgår jag från att du pratar om A1:a utan reservationer men du kanske har en annan typ av försäkring?
 
Sv: Täcker försäkringen röntgen?

Om man misstänker problem hos hästen som man vill röntga. Dvs man har inte blivit rådd att göra det av veterinär i sig.
Går detta då på försäkringen om man gör en helröntgen?

Berätta gärna mer kring detta :bow:


Min häst hade problem med hälta bak och jag ville utesluta cystor. Vet tyckte inte det behövdes men jag begärde det ändå, så knän röntgades för att jag ville och det och haser för att vet ville det. Allt hamnade på samma räkning och åkte in till försäkringsbolaget. Där ingen skillnad gjordes i utbetalning, för det stod inte heller något sådant på räkning.

Så visst kan man propsa på vissa undersökningar även själv. Fast det går nog inte att ta häst som vet anser kliniskt frisk och ta plåtar på, det måste nog finnas ett problem i grunden.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
559
Senast: Catsu
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
395
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 721
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 202
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp