Täckes tork

Buck

Trådstartare
Jag är redan trött på blöta täcken, har iget rum att ha dem i för att de ska torka och råkar det bli minusgrader under natten då man försöker torka täckena så blir de till isbitar och tar ytterligare några dagar på sig att bli torra.. vill ju inte lägga blöta/ frusna täcken tillbaka på hästen på morgonen
Funderar mer och mer på elektriska hängare, dvs de som kostar lika mycket som att bygga och isolera ett torkrum :/, men finns det någon som inte kostar 2" per hängare? Eller är det ngt man kan bygga själv? Eller kan man använda sig av vanliga handukstorkar i fuktigt oisolerat stall?
Är max 3 täcken åt gången som behöver torkas och det är inget super behov av att det ska torka på en kvart eller vara snålt med elen. Bara det kommer klara av att torka genomblöta täcken ngt så när över natten (8h).

Har ni någon koll på detta och kan ge tips?
 
Jag är redan trött på blöta täcken, har iget rum att ha dem i för att de ska torka och råkar det bli minusgrader under natten då man försöker torka täckena så blir de till isbitar och tar ytterligare några dagar på sig att bli torra.. vill ju inte lägga blöta/ frusna täcken tillbaka på hästen på morgonen
Funderar mer och mer på elektriska hängare, dvs de som kostar lika mycket som att bygga och isolera ett torkrum :/, men finns det någon som inte kostar 2" per hängare? Eller är det ngt man kan bygga själv? Eller kan man använda sig av vanliga handukstorkar i fuktigt oisolerat stall?
Är max 3 täcken åt gången som behöver torkas och det är inget super behov av att det ska torka på en kvart eller vara snålt med elen. Bara det kommer klara av att torka genomblöta täcken ngt så när över natten (8h).

Har ni någon koll på detta och kan ge tips?


Har ett rum med element o vid behov avfuktare. Torra täcken på morgonen
Mvh Pudlan
 
Inbillar mig att elkostnaden för sådana hängare drar iväg rätt ordentligt. Men jag har inget stöd för det. Däremot undrar jag hur effektiva de egentligen är på så stora och svårtolkade material som hästtäcken är.

Ett bra rum och en avfuktare hade jag satsat på.
 
Ett mindre rum som du kan stänga om, element och avfuktare är bäst om täckena är genomblöta. Annars tycker jag de torkar bäst på hästarna men det passar inte alla hästar att ha det så heller :)
 
Där min häst står har vi ett torkrum. Isolerat, varmt och med hyfsad luftkonditionering (ingen avfuktare har behövts hittills). Täckena hängs upp på täckeshängare (den modell som brukar finnas i butiker, där täckena hänger på samma sätt som de gör på täckesgalgar), och torkar utan problem. Om det alternativet är möjligt hade jag valt det alla dagar i veckan.
 
Har inget rum att kunna ha täcken i! Därav funderingen på el täckestork ;).
Hade jag haft plats, råd och framför allt fått lov att göra ett rum för att torka täcken i så hade jag gjort det för länge sedan. Äger inte stallet själv utan har hästarna hos föräldrarna. Har fram tills nu hängt upp täckena i stallgången men det är ju både i vägen och tar lång tid att torka. Har inget mindre rum som man kan stänga öht så kan inte ens ha en ordentlig avfuktare utan att den försöker avfukta hela Skåne..

Är dock långt ifrån var dag det behövs hjälp för täckena att torka, för det mesta så torkar de på hästarna under natten. Men de dagar då det är blött igenom täckena och det är tjock dimma, vindstilla och ja vanlig skåne vinter, då så tar det ju en vecka innan täcket blivit tillräckligt torrt för att läggas på igen.
 
Men vad har du för täcken som blir genomblöta ? :confused:

Alla mina blir det om det är dåligt väder (efter ca 3-6 timmar, beroende på vädret) och de är ändå impregnerade efter tvätt (som sker väldigt sällan eftersom den medköpta impregneringen är bäst) enligt all sköns regler och tips.
Jag har både dyra och billiga täcken och märker ingen skillnad.

Troligen skulle jag behöva vaxa täckena, som new zeland-varianten var på sin tid men det tar både tid och är dyrt.
 
Men vad har du för täcken som blir genomblöta ? :confused:
Är inte täckenas fel utan att det blåser in regn under.. eller så är det så pass fuktigt i luften att det blir fuktigt under täcket med. Dvs längst med sidorna, bogen och in mot rumpan över ryggen blir det typ bara när man hängt upp dem för tork och de då suger upp mer fukt :/. Sen har jag en täckes marodör med lagade täcken som tar in vatten vid riktigt piss väder.

Är ju som sagt sällan det blir så pass att det behöver tas av för att torkas. Men väl då är det svårt att få det torrt och sen vill jag kunna ha olika täcken ute och inne så hästarna inte behöver gå med samma täcke på sig 24/7 i någon månad.
 
Även om täckena håller sig torra innerst så blir det ju bekymmer om man tar av täcket för att rida t ex - då slår det snabbt igenom och blir fuktigt på insidan. På min förra gård fanns ett torkskåp som jag flyttade ut i stallet när jag skaffade torktumlare - det torkade täckena bra på några timmar. Ett begagnat torkskåp går kanske att komma över hyfsat billigt? Den som byter till torktumlare vill antagligen bara bli av med det. Ett alternativ är att försöka hänga täckena luftigt och ha en kupévärmare som blåser mot dem - men det är ingen lösning jag skulle vilja ha helt obevakad, t ex över natten. För att få användas i stall ska IP-klassningen på elgrejer vara minst 54.
 
Ett tips är att hänga täckena med insidan ut. Det är egentligen bara insidan som är viktig att den är torr. Prova det tills du har någon annan lösning.
 
Intresssant tråd. Jag bygger stall just nu till mina två ponnyer och har tänkt bygga ett litet torkrum i sadelkammaren på ca en kvm. Tänker att det ska räcka för två ponnytäcken att torka över natten med avfuktare. Men nu blir jag mer intresserad av att köpa ett torkskåp och ställa in istället. Men frågan är hur enkelt det är att hitta ett begagnat med rätt IP-klassning? Antar att de flesta är för inomhusbruk sas?
 
Tycker att det är intressant att folk som i den här tråden kan skriva att dom inte har nåt rum för att hänga täcken i och undrar om andra lösningar och då kommer flera förslag på att fixa ett torkrum....

Som att fråga om motorvärmare f att man inte har garage och få tips om att det bästa är att bygga ett garage....
 
Intresssant tråd. Jag bygger stall just nu till mina två ponnyer och har tänkt bygga ett litet torkrum i sadelkammaren på ca en kvm. Tänker att det ska räcka för två ponnytäcken att torka över natten med avfuktare. Men nu blir jag mer intresserad av att köpa ett torkskåp och ställa in istället. Men frågan är hur enkelt det är att hitta ett begagnat med rätt IP-klassning? Antar att de flesta är för inomhusbruk sas?

En m2 tror jag inte blir tillräckligt om det ska kunna cirkulera ordentligt runt om plus att avfuktaren inte ska stå kloss intill.
 
Ang. täckestork (galge-liknand) så fanns det en sort som verkar ha utgått och de andra jag sett är väldigt dyra.
Jag köpte en vanlig handdukstork som kan stå på golvet och tänkte ha den till benskydd etc och ibland sätta inuti nåt täcke (har täckesgalgar) men jag hänger dem på tork i sadelkammaren och har avfuktare så det är ju inte samma förutsättningar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 390
Senast: Calmiche
·
Utrustning Klurar på att bygga ett torkrum och behöver bolla lite tankar samt få lite tips och idéer. Som det ser ut nu så hängs blöta täcken upp i...
Svar
9
· Visningar
3 167
Senast: landet
·
Anläggning Ni som har ett separat torkrum till blöta täcken, hur har ni gjort? Har ni bara värme där inne eller har ni bara en luftavfuktarmaskin...
Svar
17
· Visningar
2 957
Senast: Ingridl
·
Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 652
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp