Täckes tork

Man skulle ju kunna bara placera bilfläktar under täckena om de kan hänga i stallet eller på någon annan plats?

Det finns ju stöveltorkare också, sådana med rör ner i skaften. Om man sätter en sådan uppochner och blåser upp i täcket när de hänger någonstans.

Nu förutsätter jag att man kollat brandfaran i det.
 
Ett tips är att hänga täckena med insidan ut. Det är egentligen bara insidan som är viktig att den är torr. Prova det tills du har någon annan lösning.

Om man tänker ytspänning så är det inte bra att utsidan fortfarande är blöt. Det gör att täcket blir blötare snabbt. En fuktig trasa t.ex suger bättre än en helt torr.
 
Ska kolla upp det, hade gärna haft ett alternativ i stallet oxå, har sadelkammaren i en separat byggnad. Det var nåt liknande som jag fick för mig hade utgått men jag ska höra mig för om denna!
 
Har inget rum att kunna ha täcken i! Därav funderingen på el täckestork ;).
Hade jag haft plats, råd och framför allt fått lov att göra ett rum för att torka täcken i så hade jag gjort det för länge sedan. Äger inte stallet själv utan har hästarna hos föräldrarna. Har fram tills nu hängt upp täckena i stallgången men det är ju både i vägen och tar lång tid att torka. Har inget mindre rum som man kan stänga öht så kan inte ens ha en ordentlig avfuktare utan att den försöker avfukta hela Skåne..

Är dock långt ifrån var dag det behövs hjälp för täckena att torka, för det mesta så torkar de på hästarna under natten. Men de dagar då det är blött igenom täckena och det är tjock dimma, vindstilla och ja vanlig skåne vinter, då så tar det ju en vecka innan täcket blivit tillräckligt torrt för att läggas på igen.
Du har inget pannrum till ditt boningshus?
 
Bor också i Skåne så jag är väldigt bekant med ditt problem @Buck! I ett stall jag stod med hög luftfuktighet satte vi upp fällbara sadelhängare nära taket och i närheten av höluckan (drag). Täckena torkade alltid över natten oavsett väta! Möjligtvis var de fortfarande lite blöta på svanslappen på morgonen.
 
Bor också i Skåne så jag är väldigt bekant med ditt problem @Buck! I ett stall jag stod med hög luftfuktighet satte vi upp fällbara sadelhängare nära taket och i närheten av höluckan (drag). Täckena torkade alltid över natten oavsett väta! Möjligtvis var de fortfarande lite blöta på svanslappen på morgonen.

Funkar ju när draget inte är blött iaf :D

Om jag någon gång för möjlighet vill jag ha ett torkrum. Bor nära TS o den snälla hästen får torka sina täcken över natten beroende på situation. Min dumma har sönder sina innetäcken så hans hängs alltid upp. Jag tycker dock problemet är mkt mindre än vad jag föreställde mig (tidigare ställe torkade täckena i sadelkammaren över natten), inga täcken har varit blöta igenom på morgonen. Lite kalla o fuktiga så som allt är vid sådant väder TS beskriver men jag hinner liksom bara klä på klart så är ju hästen o täcket ok på insidan igen. Jag har dock inte helklippta hästar (och lägger ner en jävla förmögenhet på täcken till min fryslort, suck). Hänger dem i bogspännena i taket o har helt fritt runt hela täcket. Är de riktigt blöta på kvällen droppar de nästan fortf av svanslappen så torkar gör de inte nämnvärt dock. Men det slår liksom inte igenom som jag läst på buke o oroade mig för satan mycket när vi flyttade :rofl:
 
Alla mina blir det om det är dåligt väder (efter ca 3-6 timmar, beroende på vädret) och de är ändå impregnerade efter tvätt (som sker väldigt sällan eftersom den medköpta impregneringen är bäst) enligt all sköns regler och tips.
Jag har både dyra och billiga täcken och märker ingen skillnad.

Troligen skulle jag behöva vaxa täckena, som new zeland-varianten var på sin tid men det tar både tid och är dyrt.
Köp bucas smartex. Går att få ner priset lite på webben på horseme up och liknande när de kör typ 20% på allt. Väl värt det. Inga blöta hästar längre och går även att lägga på svett häst efter ridning.
Jag tvättar flera gånger/ år impregnerar 1 gång och mina äldsta täcken är 10 år och håller för hällregn.
 
Intresssant tråd. Jag bygger stall just nu till mina två ponnyer och har tänkt bygga ett litet torkrum i sadelkammaren på ca en kvm. Tänker att det ska räcka för två ponnytäcken att torka över natten med avfuktare. Men nu blir jag mer intresserad av att köpa ett torkskåp och ställa in istället. Men frågan är hur enkelt det är att hitta ett begagnat med rätt IP-klassning? Antar att de flesta är för inomhusbruk sas?
Jag har avfuktare och underhållsvärme typ 12 grader i sadelkammaren. Det torkar svettiga schabrak och tvättade täcken mm utan problem. Allt hängs på täckesgalgar som sitter 6 och 6 på ramar på väggen.
 
Köp bucas smartex. Går att få ner priset lite på webben på horseme up och liknande när de kör typ 20% på allt. Väl värt det. Inga blöta hästar längre och går även att lägga på svett häst efter ridning.
Jag tvättar flera gånger/ år impregnerar 1 gång och mina äldsta täcken är 10 år och håller för hällregn.

Jag ska ärligt säga att jag inte vågar prova igen. Jag har haft dyra täcken, också av detta märke men ser ingen som helst skillnad. Gör hellre så då att det blir billiga täcken.
Jag tycker det är mycket pengar för lika illa/bra som ett för 200-400:-.
 
Köp bucas smartex. Går att få ner priset lite på webben på horseme up och liknande när de kör typ 20% på allt. Väl värt det. Inga blöta hästar längre och går även att lägga på svett häst efter ridning.
Jag tvättar flera gånger/ år impregnerar 1 gång och mina äldsta täcken är 10 år och håller för hällregn.

Jag gillar inte dessa. Var tvungen att ha förra sommaren/hösten för att kunna lägga på blöt häst. Fukten försvinner från hästen men stannar nånstans mellan fodret och yttertyget.
Nu har jag stallet klart så det är lätt att byta/lägga på täcke efter behov.
 
Om man nu ska bygga ngt. Hur stor volym behöver skåpet ha för ca 3 täcken?
Och kan en vanlig avfuktare räcka då det inte är minusgrader? (även vid typ 5+?)
Tänker mig ngt mindre och inte så djupt så det inte tar så mycket plats. Får ta bort en hylla så jag får plats.
Blir i så fall två sten väggar, en isolerad kortsida och en långsida med dörrar (gummi lister runt om och så tätat som möjligt.)
Vet inte om det är så smart med ett element i en garderob när jag förmodligen inte kommer kunna göra det tillräckligt brandsäkert. Kanske kan lägga plåt på insidan av trä väggarna och i taket iofs..
 
Om man nu ska bygga ngt. Hur stor volym behöver skåpet ha för ca 3 täcken?
Och kan en vanlig avfuktare räcka då det inte är minusgrader? (även vid typ 5+?)
Tänker mig ngt mindre och inte så djupt så det inte tar så mycket plats. Får ta bort en hylla så jag får plats.
Blir i så fall två sten väggar, en isolerad kortsida och en långsida med dörrar (gummi lister runt om och så tätat som möjligt.)
Vet inte om det är så smart med ett element i en garderob när jag förmodligen inte kommer kunna göra det tillräckligt brandsäkert. Kanske kan lägga plåt på insidan av trä väggarna och i taket iofs..

Kan man inte göra ett skåp med ett inblås "utifrån", d.v.s någon sorts fläkt som sitter utanpå skåpet (hängande?) med blåsrör in i skåpet genom en utskärning?

Stöveltorken?

Känns säkrare än ett element i skåpet. Reservation för eltekniska problem (som vanligt).
 
Kan man inte göra ett skåp med ett inblås "utifrån", d.v.s någon sorts fläkt som sitter utanpå skåpet (hängande?) med blåsrör in i skåpet genom en utskärning?

Stöveltorken?

Känns säkrare än ett element i skåpet. Reservation för eltekniska problem (som vanligt).
Tror inte ngn varmlufts fläkt går att ordna så smidigt. Det bästa vore nog typ golvvärme eller liknande för att undvika att ha saker som riskerar att brinna om t ex ett blött täcke ramlar på det :/.
 
Tror inte ngn varmlufts fläkt går att ordna så smidigt. Det bästa vore nog typ golvvärme eller liknande för att undvika att ha saker som riskerar att brinna om t ex ett blött täcke ramlar på det :/.

Mmm, det var därför jag tänkte att ha den utanpå skåpet och bara blåsten in.
Golvvärme måste ju vara det bästa typ.
 
Alla mina blir det om det är dåligt väder (efter ca 3-6 timmar, beroende på vädret) och de är ändå impregnerade efter tvätt (som sker väldigt sällan eftersom den medköpta impregneringen är bäst) enligt all sköns regler och tips.
Jag har både dyra och billiga täcken och märker ingen skillnad.

Troligen skulle jag behöva vaxa täckena, som new zeland-varianten var på sin tid men det tar både tid och är dyrt.

Alltså jag har aldrig haft ett täcke senaste 10 åren, som läcker igenom dvs är så blöta att hästen är blöt på kroppen, oavsett spöregn hela dagen , med untantag för ett par enstaka måndagsexemplar som jag då fått reklamera utan problem ? (Jag köper dock lite dyrare kvalitetstäcken, håller mig till ett och samma märke utan undantag) .

Blev så nyfiken när både du och @Buck har problem med genomsura täcken ?
(Ursäkta off topic dock ) :o
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 396
Senast: Calmiche
·
Utrustning Klurar på att bygga ett torkrum och behöver bolla lite tankar samt få lite tips och idéer. Som det ser ut nu så hängs blöta täcken upp i...
Svar
9
· Visningar
3 167
Senast: landet
·
Anläggning Ni som har ett separat torkrum till blöta täcken, hur har ni gjort? Har ni bara värme där inne eller har ni bara en luftavfuktarmaskin...
Svar
17
· Visningar
2 957
Senast: Ingridl
·
Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 652
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp