Täckes tork

Alltså jag har aldrig haft ett täcke senaste 10 åren, som läcker igenom dvs är så blöta att hästen är blöt på kroppen, oavsett spöregn hela dagen , med untantag för ett par enstaka måndagsexemplar som jag då fått reklamera utan problem ? (Jag köper dock lite dyrare kvalitetstäcken, håller mig till ett och samma märke utan undantag) .

Blev så nyfiken när både du och @Buck har problem med genomsura täcken ?
(Ursäkta off topic dock ) :o
Har du varit med om att regnet kommer horisontalt eller att det är så pass dimmigt att ens jacka blir dyngsur bara av att gå ut till hagarna? Är liksom så vintern ser ut här för det mesta och det är det dom gör täckena blöta undertill.
Och sen om det är vanligt regn och man hänger upp täcket i stallgången så blir fodret blött av luftfuktigheten.

Är sällan det är blött på ryggen, men när täcket är genomblött i bogen, sidorna och halvvägs upp på rumpan så vill man inte lägga på det igen.
Har shire täcken och protector som nu är inne på sina 6e och 4e år, aldrig blåst upp, aldrig gett skav och har perfekt passform på mina hästar. Bukas, amigo och rambo täcken tycker jag inte om öht då de har kass passform på hästar med låg rygg, blåser upp för minsta lilla och är onödigt dyra.
 
@Buck ja alltså jag bor på slätten i Östergötland (kustsidan) så vädret senaste årtionde minst liknar oftast Skånevädret här ...

Däremot så vårt stall och övriga stall jag haft har varit väldigt luftiga om det gör skillnad ang avhängda täcken på tork ... men som sagt - jag har inte varit med om att täckena blir så genomsura efter en dag ute i rent utsagt Skitväder nej !
 
Jag kommer knappt ihåg senast jag hade ett täcke som blev blött rakt igenom (trots spöregn på tvären). Så, jag använder oftast hästarna som täckestorkar. Alltså, så länge hästarna är torra under täcket så får täckena sitta kvar tills att de har torkat :) Så fort man tar av dem börjar ju vattnet gå igenom... Inträffar det när jag tex har tagit av det för att rida, så lägger jag såklart inte på täcket där även fodret har blivit blött, utan byter till ett torrt. Ofta torkar det blöta på en dag, trots kallstall (om jag inte tar in dem i huset - då går det fort ;) ).

Men, jag kör iofs sällan täcken i maskin, kanske är det därför de inte börjar läcka? Tvättar dem på insidan så gott det går, för att de ska vara fräscha mot hästen.

Som svar på frågan, så borde det väl kanske gå att hitta någon form av stor handdukstork som har IP54? (Eller räcker det med IP44?)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
När vi hade brandrond i stallet avrådde brandinspektören från att använda luftavfuktare oövervakat dvs under natten pga brandrisken.
 
Jag är redan trött på blöta täcken, har iget rum att ha dem i för att de ska torka och råkar det bli minusgrader under natten då man försöker torka täckena så blir de till isbitar och tar ytterligare några dagar på sig att bli torra.. vill ju inte lägga blöta/ frusna täcken tillbaka på hästen på morgonen
Funderar mer och mer på elektriska hängare, dvs de som kostar lika mycket som att bygga och isolera ett torkrum :/, men finns det någon som inte kostar 2" per hängare? Eller är det ngt man kan bygga själv? Eller kan man använda sig av vanliga handukstorkar i fuktigt oisolerat stall?
Är max 3 täcken åt gången som behöver torkas och det är inget super behov av att det ska torka på en kvart eller vara snålt med elen. Bara det kommer klara av att torka genomblöta täcken ngt så när över natten (8h).

Har ni någon koll på detta och kan ge tips?
Jag har också funderat på täckestorkare. Har nyligen flyttat till en större gård. Fler boxar men mindre sadelkammare.
I framtiden vill jag bygga en till sadelkammare med plats för torkskåp.
Jag har ibland låtit hästarna ha kvar sina täcken inne några timmar då de torkar fortare. Och sen lagt på olika ställen i sadelkammaren (inte snyggt alls). Vill inte hänga fuktiga täcken i stallgången då jag vill hålla luftfuktigheten nere.
Torkskåp vore drömmen.
 
Jag som bor i regniga och blåsiga England har heller aldrig haft problem med läckande täcken (använder uteslutande Rambo till nuvarande hästen, och premier Equine till den förra). Om täcket är blött och jag inte ska rida så lämnas det på hästen under natten. Om jag ska rida så byts täcket mot ett torrt efteråt - jag har två av allt. Just för att vi inte heller har täckestork eller ens ett välventilerat rum för ändamålet...på vintern tar det ju då en dag eller två att torka om man tagit av ett blött täcke (då går det ju igenom på nolltid).

Tvättar mina utetäcken en gång om året och impregnerar.
 
Kan du köpa en liten bod och ställa någonstans på tomten? Då kan du hänga upp täckena därinne och använda avfuktare.

Om du skulle flytta hästarna till något annat ställe kan du bara sälja boden vidare :)
 
Är som sagt inte min gård och kan inte bygga eller sätta ut bodar hur som helst.

Är heller inte att täckena läcker utan bara att jag vill kunna ha olika täcken ute och inne och de då blir fuktiga på insidan då de hänger. Var därför jag var ute efter tips på om man kunde bygga egna täckes torkare i stil med de gula bågarna. Då jag inte har råd att lägga 2 månadslöner på täckestorkar.
 
Är som sagt inte min gård och kan inte bygga eller sätta ut bodar hur som helst.

Är heller inte att täckena läcker utan bara att jag vill kunna ha olika täcken ute och inne och de då blir fuktiga på insidan då de hänger. Var därför jag var ute efter tips på om man kunde bygga egna täckes torkare i stil med de gula bågarna. Då jag inte har råd att lägga 2 månadslöner på täckestorkar.

Borde gå att bygga egen av järnrör med värmeslingor i.
 
Ja ngt sånt borde gå men frågan är också vad man ska ha för material och hur man ska göra det.. var lite det jag ville hitta tips på med denna tråden.

Använd fantasin.

Två bockar, hållare till varmvattenrör och sedan lägger du rör med värmeslingor i hållarna.

Vill du ha rullande konstruktion så sätter du hjul på bockarna.
 
Ring och fråga.

Det finns ju fler återförsäljare av stallinredning än Kjellfri.

Har någon av er tagit kontakt med en sådan?

Den finns inte på deras hemsida längre.
Vet du någon annan återförsäljare? För när man googlar så får man väldigt lite träffar på täckestorkar generellt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 396
Senast: Calmiche
·
Utrustning Klurar på att bygga ett torkrum och behöver bolla lite tankar samt få lite tips och idéer. Som det ser ut nu så hängs blöta täcken upp i...
Svar
9
· Visningar
3 167
Senast: landet
·
Anläggning Ni som har ett separat torkrum till blöta täcken, hur har ni gjort? Har ni bara värme där inne eller har ni bara en luftavfuktarmaskin...
Svar
17
· Visningar
2 957
Senast: Ingridl
·
Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 653
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp