Bukefalos 28 år!

Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Jag har en rejält byggd häst med resning och rejält bred bringa osv. Hon har Horsewares täcken med originalhals, inte med halvhals. Jag har halstäcke till också, funkar utmärkt.
 
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

OK, jag förstår vad du menar! Det är ett rejält omfång på halsen i förhållande till rygglängden. Jag törs inte påstå att mitt förslag på täcke skulle funka men jag kan säga att jag har ett Rhino wug som jämförelsevis definitivt är mycket stramare över bog och hals på min häst. Båda täckena är i storlek 155.
 
Senast ändrad:
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Jag har en rejält byggd häst med resning och rejält bred bringa osv. Hon har Horsewares täcken med originalhals, inte med halvhals. Jag har halstäcke till också, funkar utmärkt.

Kanske man skulle våga sig på ett till då mao :p
 
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Ja, Rhino Wug är nog det "värsta" jag har också. Vintertäcket ( vet tyvärr inte märke) med en klen liten halvhals funkar hyfsat, lite stramt i bogen men inte så farligt, fleecetäcket utan hals är helt ok, ett billigt Rusta-regntäcke satt rätt bra också faktiskt. Fast det är både fult och icke-hållbart/icke-vattentätt så det använder jag inte längre.
 
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Uppar den här tråden eftersom frågan fortfarande kvarstår... (Onödigt att starta en ny)

Uppdatering:
Skaffade ett vanligt Rambo begagnat 145cm, det blev alldeles för stort. Skulle kunna leta efter ett 140cm men har börjat tappa sugen på HW-täcken. Detta kändes trångt i bogen när jag skulle spänna täcket (men tokstort i övrigt) och ändå gled det ner på bringan nästan ända till frambenen på häststackarn! :crazy:

Wheatherbeeta-täcket var jag sugen på men tyvärr är 2000:- klassen för högt, särskilt eftersom det egentligen behövs två täcken. Ett regn- och ett fodrat men helst mindre än 300g, 100-150g är optimalt, inte fleece. Min budget ligger på "så billigt som möjligt men bra" dvs 450-700:- för regntäcke och max 1000:- för 100-250g täcke.

Skummade igenom lite andra gamla trådar och läste att Shires kan vara olika i storlekarna beroende på modell? Att Stormbreaker t ex skulle vara stor i storleken på allt UTOM bogarna? :confused: Var på väg att köpa ett Shires 100g täcke (stormbreaker) men blev tveksam pga det.

Har även tittat på event/hansbo som verkar helt ok och det finns något lättare fodrat täcke. Har ingen aning om hur det skulle passa. Svea-täcken likaså, men det lättfodrade täcket var ganska dyrt (ca 1100:-?) med tanke på att man riskerar att förlora halva summan vid andrahandsförsäljning om det inte passar vill jag inte ta den risken...

Tacksam för fler tips och synvinklar! :bow:


/Totola, som börjar få panik över täckesinköpen för vintern
 
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Ja kanske skulle det funka. Rapportera gärna hur det passade! :)
(inget för mig dock, är inte ute efter så varmt täcke)

Ska köpa ett par täcken begagnat för att prova har jag tänkt, blir för dyrt att chansa på nya täcken! Lär ändå få göra en utförsäljning av gamla täcken snart när man samlat på sig en hög icke-passande... :crazy:
 
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Jag har också hört att event är rymliga. Jag har samma problem på min häst och har hitintills provat: three crown tornado som inte ens gick att knäppa trots rätt storlek i övrigt. Buccas sunshower som är bäst och används just nu men egentligen är för litet i halsen det också (går dessutom inte att reglera längden på bogspännena på det). Ska i kväll prova ett svenska täcken modell igloo, det är ett omlottäcke som går att reglera ganska mycket så kanske kan fungera. Vill helst kunna ha det som vintertäcke så jag slipper köpa nytt.
http://www.svenskatacken.se/produkter.asp?KatID=1.

/M
 
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Det kanske blir ett Event ändå då! :p
(känns eg. lite dyra i förhållande till vattentäthet/denier osv.) men dom har iaf många varianter att välja mellan.
 
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Svenska täcket satt bra på min tjockhals! Dock sitter översta spännet ganska högt men det kan man ha lite lösare.
 
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Oj vilket snabbt svar! Kul att det passade! :)
 
Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?

Nu har täckena kommit:
Horse Saver-täcket hade alldeles för dålig passform överlag till kusen. Kändes som att det satt lågt/löst framme vid halsen och inte gick att justera utan att det skulle sitta alldeles för hårt, när jag hade spänt remmarna till hyfsat acceptabel glidrisk framme vid bogarna så var det alldeles för tight upptill ovanför bogvecken. Ryggen var för "rak" så täcket verkade vilja glida bak.

Shires-täcket (Typhoon om jag inte minns fel) var ganska ok så jag ska testa promenera med honom en bit i täcket för att avgöra om det går att använda eller inte. Även där kändes det som att bogvecken satt lite väl lågt och att täcket lätt skulle glida ner för lågt vid bringan. Men det var inte alls lika illa som Horse Saver-täcket så det känns värt ett försök!

Kanske blir det såhär när man har en oproportionerligt lång häst så storlekarna inte stämmer! :p
 

Liknande trådar

Utrustning Letar 0g-50g regntäcke till ett kraftigt halvblod med hög manke, något låg halsansättning och mycket bog. Hon funkar inte i Amigo Hero...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Jeps
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 688
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 509
Utrustning Täckessäsongen är här och jag skulle behöva uppdatera min hästs täckesgarderob. Problemet är att jag ännu inte hittat rätt modell på...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp