Bukefalos 28 år!

Täckesfråga

K

kollobarn

Tjockt täcke inne med tunnare regntäcke över vid utsläpp
eller tunnare innetäcke med tjockare täcke över???
Hästen ifråga kommer vara klippt, med med sparad päls som ett täcke ungefär och står i box vid dörr, alltså kan det vara lite dragigt.
Har aldrig haft min häst klippt på detta vis förut och undrar därför hur jag ska styra upp det. Någon som kan hjälpa??
 
Sv: Täckesfråga

Det gör fruktansvärt lite skillnad hur du än gör.
Hästar har en förmåga att anpassa sig till temperaturer för en spännvid av hela 20 grader. Att ha ett kanon stort täckes sortiment av olika tjocklekar och hålla på och anpassa tjockleken om vi pratar temperatur skillnader som skillnaden mellan 0 grader och minus 5 grader, eller minus fem och plus fem grader, är alltså i princip helt onödigt.

Källa: Strömsholms studie ang. täcken och klippning av hästar. Om du vill ha den kan jag maila om du pm:ar mig din email address.
 
Sv: Täckesfråga

Jag skulle ha ett täcke inne och ett annat ute, dvs ta av innetäcket helt och byta till ett annat så hästen får lufta pälsen. Att ha samma täcke hela tiden är inte bra (även om du lägger ett ovanpå liksom).

Ex. 200g täcke inne och 300g ute (när det är kallt).

Nu kanske det räcker med 150g inne och 200g ute om det är lite kyligt. Eller fleecetäcke inne och fleecefodrat regntäcke ute.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 315
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 434
Senast: Calmiche
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 555
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp