Täckesmarodör

Murray

Trådstartare
Är i desperat behov av råd för att få min häst att sluta strimla sönder sina täcken.

Har denna vinter börjat bita sig i bringan och dra täckena över huvudet. Vilket har resulterat i ett antal (svindyra) totalt sönder rivna täcken som inte går att använda och plånboken skriker efter att ha fått köpa nya.

Det är en tävlingshäst som är helklippt och går ute på lösdrift, har lekkamrater (vars täcken han INTE biter i) och fri tillgång till hö. TROR att han gör det för att det kliar i pälsen under varav jag försöker låta honom gå utan så fort solen är framme så att han får klia av sig.

Har inhandlat en antibit spray som jag dränkt täcket i men likt förbaskat har han nu plockat av sig och tagit sönder det precis nyköpta täcket.

VAD ska jag göra?? Täckeslös är ju som ni förstår inte ett alternativ. Funderar på att köpa en hakklapp för att hindra honom bita på sig själv men vill egentligen helst inte ha grimma på hela tiden. Funkar det? Och har ni något annat tips?
 
Sv: Täckesmarodör

Vad har du för täcken? Benremmar förhindrar att han kan få fram det över rumpan. De ska vara oelastiska och hakas i varandra. Du får helt enkelt sätta dem hårt! Horseware Rhino är i princip omöjligt för dem att bita sönder. Funkar inte det hade jag köpt en haklapp. Men problemet kommer ju kvarstå med risk att ahn blir frustrerad om han inte kan "klia" sig. Händer det alltid eller vid något speciellt tillfälle?
 
Sv: Täckesmarodör

Han verkar hålla på lite hela tiden. Finns ingen logik i det som jag upptäckt.

Han drar sönder bensnörena, biter sönder bogspännena och strimlar tyget.
Hade ett Horseware (utgången modell som ingår i deras liner system) som hade tre maggjordar, bensnörena och tre olika bogspänneslösningar. Ändstation sopptunnan :crazy:

Sedan har han haft andra "fina" täcken som inte fått ligga kvar.

Nu köpte jag ett nytt Horseware till linertäckena som är bra men ja, verkar inte hjälpa och inte heller sprayen.
 
Sv: Täckesmarodör

Då får du testa andra bensnören. Ta grimskaft eller smalare spännband. De lär inte gå sönder men ev fästerna. Får han inte fram täcket så kan han ju inte dra det av sig.
 
Sv: Täckesmarodör

Det är fästena som går sönder. Grejen är ju att han biter sönder bogspännena också och river sönder fodret. Att han tar av sig det är kanske inte hela världen, värre att det blir så trasigt att det inte går att använda.
 
Sv: Täckesmarodör

Biter han sönder spännena på Wugtäckena också? De är rätt rejäla.
Annars kan du alltid försöka få tag i gamla Nya Zeelandtäcken, de är ruskigt slitstarka.
Eller hakklapp.
 
Sv: Täckesmarodör

Japp, det är ett av wugtäckena. Tror det är samma spännen på alla wug.

Nya Zeeland är dom gröna täckena man hade för +20 år sedan, samtidigt som jutevävstäcken var populära. Otympliga, men slitstarka.
 
Sv: Täckesmarodör

Oj, då fanns jag knappt ;)

Nu har han fått en hakklapp som han verkar tycka är helt okej, är inte irriterad på den ännu och åt direkt med den däremot var 4åringen fram snabbt och drog i den, så frågan är ju om den får stanna kvar :crazy:
 
Sv: Täckesmarodör

Jag använder Kevin Bacon hovfett som antibitmedel. Upptäckte att hästarna tycker det luktar APA och provade smeta på mitt täcke som hagkompisarna tuggar på. Funkar faktiskt! Man får smörja på rätt ofta bara och täcket blir inte så snyggt. Men vad gör man? Kan tillägga att jag provat ALLA antibitmedel som finns på marknaden innan utan effekt (+att man själv håller på att kräkas av ångorna från antinitmedlen).
 
Sv: Täckesmarodör

Jag kan även tipsa om handdiskmedel (typ Yes). Det har vi sprayat våra täcken med. Inget som förstör dem eller hästarna eller mattes händer - bara att skölja av. :)
 
Sv: Täckesmarodör

Hur ofta har ni fått spraya på nytt? Tänker om det regnar tex :)
 
Sv: Täckesmarodör

Smart häst!

Är det ett alternativ att helt enkelt prova utan täcke dagtid i hagen?
Antingen så kommer det att funka, eller så kommer du ha en häst som gladeligen får på sig täcket på kvällen igen...
 
Sv: Täckesmarodör

Såhär såg han ut i förrgår när han fick gå utan täcke över dagen när solen var framme :p:
482743_564463640250887_1590365326_n.jpg


Vi har inga uppvärmda platser så måste stå ute och spola honom, vilket känns sådär nu eftersom vi fortfarande har -10 på natten :crazy:
 
Sv: Täckesmarodör

Testa att ta väck bogspännena och sy ihop täcket i bogen? Du får trä täcket över huvudet då men det kanske hjälper.
 
Sv: Täckesmarodör

:laugh: Kan pröva på det han redan strimlat men problemet är ju han tuggar sig igenom fodret också, hittills har han tagit sig igenom tre lager :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 193
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 779
Senast: Emine
·
Utrustning Hej på er! Jag befinner mig i ett "hopplöst" dilemma.:D På söndag ska min häst flytta till ett nytt stall, där han kommer att få en...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Deimion
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 810
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp